Mikuni RS problem !!!

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Har hittat en RS-brygga som jag håller på att prova på
cykeln för att se hur det funkar innan ev. köp.
Vid isärplockning visade det sig att en av blandskruvarnas
topp gått av men den lyckades jag få ut. Hur mycket märker
jag av att den blandskruven är trasig när jag provar på
cykeln?
Vidare har nuvarande ägare lyckats bryta av två "armar"
som flottörerna är fästade i. Dessa är limmade med epoxy.
Är väl bara att prova och se om de håller.

Vid första testet på cykeln (innan isärplockning) gick den
inte på alla cylindrar. Kunde sätta handen för insuget på
3'ans & 4'ans förgasare utan att nåt hände.På 1'an & 2'an
dog den direkt. Vid högre varv gick den på alla (tror jag).
Antagligen nåt bränsleproblem?
Får kolla nu när jag skruvar isär dom i "molekyler" om
jag kan hitta orsaken.

Vad är skäligt att betala för dessa?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Skäligt pris är 0:-, det finns en massa andra som vill sälja gasare till dig, som faktiskt fungerar. Bjud en femhundring, tar han inte det så skit i det. Förgasardelar är inte så billiga.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
OLJEKYLD GSXR skrev:
Skäligt pris är 0:-, det finns en massa andra som vill sälja gasare till dig, som faktiskt fungerar. Bjud en femhundring, tar han inte det så skit i det. Förgasardelar är inte så billiga.

Allvarligt :confused:

Gasarna är rätt nya men som jag skrev så är det några
"blessyrer". Ny blandskruv måste man ju kosta på.
Epoxylimningen vet jag inte om den håller dock.

Och vart är alla dom som vill sälja förgasare till mig????
Pm'a om du hittar några!!!


En fråga.......... Rören som sitter på varje sida om insuget,
vad är det? Det är 2 till varje förgasare.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Jaha nu har man gjort en testsväng. Måste bara först få säga,
VILKET HÄRLIGT LJUD det blev i maskinen :crash

Tyvärr så går den som en påse maraccas på tom/lågvarv.
KAN blandskruven ha med detta att göra?
Smäller som fan i röret. Verkar inte gå på alla cylindrar :confused:
På högre varv går den fint. Ev smäller den då också lite men
det är lite svårt att höra.

F :mad: N vad trött jag börjar bli på detta!!!!

Kan tändspolarna spela mig ett spratt? Kanske är dålig fart
på gnistan på låga varv?

Tips någon?

Freppa, är intresserad om inte dessa jag testar funkar. Följer
det med separata luftfilter?
 

Bikeboy500

{-_-}
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Ghétebork
Hoj
Yamasaurus RD500, Honda CR500, Yamaha TZR250
Om hojen gick bra innan du bytte förgasare, och du inte gjort nånting annat, är det ganska troligt att det är just förgasarna som är orsaken och inte tändspolarna, att den skjuter på avslag talar om att den går för fett på blandskruvarna och/eller tomgångsmunstycken. och att den går ojämnt på högre varv tyder på att nånting inte är som det skall med förgasarna...alltså om du inte hade liknande problem med originalförgasarna.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Går den bra över cirka 4500 varv? Kolla dina stift. Ett kanske har sotat igen och ger gnistan fel.
Nej, luftfilter ingår ej, men lägg på en tusing (preliminärt) så får du det och vanliga trattar (Om du gillar ljud så.....)
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Hur synkar man dessa förgasare?
Har nyss börjat med 3 - 4'an och det är lite fel mellan dom.
Står dom fel kan ju kanske det vara orsaken?

Freppa, generellt kan man säga att den går bra över 4500 rpm.
Smäller lite på högre varv dock.
På tomgång kan jag ta bort 4'ans tändhatt utan märkbar
förändring. Men vid 4000 - 5000 rpm märks det om jag rycker
tändhatten. Misstänker att den inte får ordentligt med soppa
på tomgången, kanske pga ej synkade förgasare?


Bikeboy500, nej den gick oroligt på lågvarv med
de andra förgasarna dels pga slitna nålar och nålmunstycken.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
1: inte för att det skall spela roll på så låga varv, men vad kör du med för bensinkran?
2: Vad är det för storlek på dessa gasare?
3: Hur ser stiften ut? Slår vad om att det finns sot att skrapa bort med en stålborste.
4: Synkning gör du enklast ockulärt. Tror det är trean som du inte kan ställa själv - den är referens. Resten ställer du bara med ögonmått i samma höjd.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Original bensinkran.

Trodde det var 36'or men insugshålen på förgasarna
mäter 38 mm, alltså 38'or, right?

Stiften är ljusa och fina :fakta

Vadå, okulärinställning? Blir det bra det? Hmm, okej men HUR
ställer man?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det kan vara en idé i framtiden att byta till en Pingelkran om du får problem med födning av soppa.

Ta bort locket ovanpå gasarna. Där sitter ställskruvarna för att synka det hela. Det fina med dessa gasare är att de inte är så jäkla känsliga, så visst går det utmärkt att ställa dom med ögats hjälp. Om du har problem, ta en tripp upp till Sthlm i veckan eller helgen så står Sthlms Gixxerakut till ditt förfogande (Iallafall jag. Oljekyld, Jim och Jocke hjälper säkert till om det behövs)
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Ok det finns en kran också till salu så vi får se.

Ska ge mig på detta i morgon så får vi se om det blir bättre.
Kan ju bara hoppas att det är synkningen som är boven i
dramat med tanke på fenomenen som jag beskrev högre upp.

Tack för infon och erbjudandet. :tummenupp
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Ehh just det ja! En till fråga......

Varför behövs returvajer? Vad jag förstår så behövs alltså returvajern till att tvinga ner spjällen.
Har kollat nu när jag testat och spjällen går tillbaks direkt.
(har ingen retur)
DOCK så håller sig varven uppe ett tag efter gasavslag,
MEN spjällen är i botten :confused:

Jaja får se efter synkningen om det blir bättre.......
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Returvajer behövs. Det blir sådant sug att trottlarna inte åker ner av sig själv utan skakar ner. Det är därför du upplever att de hänger sig (sker antar jag från 5000 varv....)

/Freppa

Ps. Annars är dödarknappen den bästa returvajer som finns ;)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om luftskruven går av brukar spetsen stanna kvar i det lilla hålet in till förgasaren. Den måste bort. Är spetsen borta på en av luftskruvarna går den cylindern alldeles för fett.

Smäller den på avslag så är dina tomgångsmunstycken igensatta. Det är röret i flottörhuset med ett litet hål. Dvs ett fast munstycke. Det kan även vara någon av piloterna som är igensatta.

Returvajer är en fråga om överlevnadsinstinkt.

"Tornen" som håller uppe flottörerna har en armering bestående av en 2 mm ståltråd. Demonterar du förgasarna helt kan du TechoWelda fast dom igen. Rätt sätt att ta ur flottörsprintarna är att använda sig av en väldigt liten och vass sidavbitare på den flänsade sidan, dvs mellan tornet och sprintflänsen.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Ny blandskruv monterad och förgasarna är synkade.

Fortfarande bluddrig under 4000 rpm.

Körde 1 mil med 2500 rpm och kollade sen stiften, ljusbruna !

andersbrink, ja den smäller lite lagom på avslag så jag ska
till nu och plocka isär dom (IGEN) och kolla ditt tips angående
tomgångsmunstyckena.
Vad göra rent med? Nåt halvmjukt som inte skadar?

INFO- (Det sitter 127,5 huvud och 17,5 lågfart)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du har inte berättat vilken storlek det är, RS36, 38 eller 40?
RS36 kommer från fabrik med #130, #17.5 samt en flottörnivå som SKA vara 17 mm men är satt till ca 22 från fabrik - och DET är alldeles för klent. Dvs, kolla även flottörnivån. Jag tror det är det som är den stora boven. Trottelnålarna i mittenläge.

Du kan använda en tunn kopparkardel (en liten tråd) från en el-kabel. Dvs en kabel gjord av koppar. Använd aldrig järn/stål-redskap i mässingsmunstyckena.


gasolmannen skrev:
Ny blandskruv monterad och förgasarna är synkade.

Fortfarande bluddrig under 4000 rpm.

Körde 1 mil med 2500 rpm och kollade sen stiften, ljusbruna !

andersbrink, ja den smäller lite lagom på avslag så jag ska
till nu och plocka isär dom (IGEN) och kolla ditt tips angående
tomgångsmunstyckena.
Vad göra rent med? Nåt halvmjukt som inte skadar?

INFO- (Det sitter 127,5 huvud och 17,5 lågfart)
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Det är 38'or och flottörnivån är justerad till 17-18 mm.

Ringde till MB Racing i Västerås och dom tyckte att 127,5
var i minsta laget. Ska gå upp några storlekar.
Nålclipsen sitter näst längst ner.

EDIT' Den går relativt lugnt på tomgång. Vid minsta ökning
av varv låter det som om den går på 3 cylindar, typ.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Installera #135, och rengör det igensatta tomgångsmunstycket, dvs röret i flottörhuset som inte går att byta múnstycke i. Förmodligen är även ett lågfartsmunstyckena igensatt.

Nålclipsen ska sitta i mitten om du inte har några andra perversa behov. :) Vad står det på trottelnålarna? Är det -99 på sista siffor ska dom definitivt sitta i mitten. Är det låga nummer, t.ex. 06 eller 09 är höjda trottelnålar definitivt för fett. Dvs om flottörerna är rätt justerade, dvs 17 mm.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gasolmannen skrev:
Lågfartsmunstycken är renblåsta så det bör vara "fritt flöde"

Tror gör man i kyrkan. ;)

Plocka isär dom och se till att du får igenom en liten kardel från en el-kabel. Rengör även silarna som sitter under/bakom flottörnålarna (du lär ta bort M3-skruven).
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top