Mikuni RS problem !!!

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Har nu testat med 135 munstycken. Fortfarande inte bra.
Bytte till 140 och nu börjar det likna nåt! Drar jämnt
och fint från mellanvarv upp till topp. T o m på lågvarv är det
bättre men inte bra. Har skruvat på blandskruvarna allt från
1/4 varv upp till 2 varv utan bra resultat.
Kan det vara så att jag måste gå upp i storlek på lågfarts-
munstyckena?
Nålarna är fortfarande på näst nedersta
hacket. Flyttar jag upp ett hack får motorn ännu mindre med
soppa och det tror jag inte den vill :confused:
Får labba med nålhöjden i morgon.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
RS38 ska inte ha större huvudmunstycke än 135 om man inte har en 1052'a, då är det möjligt att #137.5 funkar. Dvs på en helt originalhoj utan trim. Är den trimmad så bör du hamna runt #130 till 132.5.

Byter du lågfartsmunstycken utan att först ha justera in rätt flottörnivå kommer jag och ger dig pisk med en gammal rostig kedja!!!

Många RS'arna har jag justerat (36, 38 och 40) men alltid använt 17.5 på lågfarten, 17 mm på flottörnivån och 3/4 varv på luftskruven. Huvudmunstycken alltid minst 2.5 mindre än default som är 130 på RS36, 135 på RS38 och 140 på RS40. Som lägst hade jag #122.5 på en uppsättning RS36'or (mycket trimmad motor).

Givetvis med luftfilter.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Men nu börjar det här bli riktigt tråkigt :(

Blev ju glad när jag tyckte den började gå riktigt fint på
mellan/högvarv + lite mindre bluddrigt på lågvarv med #140.
Med #135 kändes den svagare på högvarv. Får väl stoppa i
#135 igen och sänka nålen ett hack till "original". Men den får
fortfarande för lite soppa på lågvarv. Stiften är jäkligt ljusa.

Satan va trött jag börjar bli. 4 dagar i garaget och noll resultat! :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är tråkigt och tradigt att justera förgasare.

Om dina lågfartare är igensatta kommer den naturligtvis att gå bättre med större huvudmunstycken på höga varv eftersom bränslekretsarna är överlappande. Lågfartsmunstyckena med storlek #17.5 bidrar (om än lite) med soppa även vid full gas.
Alla bränslekretsar hänger ihop och påverkar varandra och är inte isolerade delar som man kan justera in utan att det påverkar andra inställningar.

Om du är elektronikinsatt så kan det liknas med att justera in ett helixfilter med fem kaviteter, en utmaning som heter duga. Förgasarinställningarna är dock lite enklare.

gasolmannen skrev:
Men nu börjar det här bli riktigt tråkigt :(

Blev ju glad när jag tyckte den började gå riktigt fint på
mellan/högvarv + lite mindre bluddrigt på lågvarv med #140.
Med #135 kändes den svagare på högvarv. Får väl stoppa i
#135 igen och sänka nålen ett hack till "original". Men den får
fortfarande för lite soppa på lågvarv. Stiften är jäkligt ljusa.

Satan va trött jag börjar bli. 4 dagar i garaget och noll resultat! :mad:
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Jo jag förstår att alla delar "hör ihop".

Får väl ta isär dom ännu en gång och rengöra allt.

Tack för alla tips :tummenupp
Misstänker att jag kanske behöver fler längre fram.

Så fortsättning följer !
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Hmm, såg att jag blandat några saker :rodnar

Nålen heter 9CHY10-99 och nålmunstycket heter Y-6

Skyller på alla bensinångor jag dragit i mig :crash
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Tror (hoppas) det börjar klarna nu.
Verkar som om 2 nålventiler kärvar lite. Genom att blåsa i
bensinslangarna märkte jag att dessa två krävde mer tryck
för att öppna än de andra 2. Det var även på dessa som två
"torn" hade gått av.
Detta borde väl betyda att 2 förgasare har felaktig/låg bränslenivå
som i sin tur resulterar i taskig gång på lågvarv?


Vad är/hur gör man en TechoWelding?
 
Last edited:

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
:(
:(
:(



FAAN OCKSÅ !!!!

Nu har jag tamejfan bott i garaget sen i torsdags! 1 vecka
i morron!!!
*suck* Är man född på skuggsidan så är man.....

Idag rev jag isär förgasarna och blåste o petade o putsade
rent allt som tänkas kan. Dubbelkollade flottörnivån.
På med bryggan och startade upp "Brutus". Går fint på
tomgång, litelite ojämnt kanske, men så fort man varvar
över 1500 rpm börjar fanstyget gå ojämnt ända upp till ca
4500 rpm. Däröver går den bra (i mitt tycke). Jaha tänkte
jag, kanske ska kolla synken en gång till eftersom den inte
betedde sig riktigt lika på förgasarna när man la handen för
varje insug. Skiljde lite så det åtgärdades. Tycker dom är
väldigt känsliga vid synkning, men jag är ju iofs nybörjare.
Ok nytt test................samma resultat! AAARRGHH!!!!
River bort bryggan och hoppar på den.................ehh, nä men
tanken slog mig.
Kollar flottörnivån igen, sänker till under 17 mm. Måste ju testa
nåt. Kanske lite annan gång på den men i princip samma som
förut.

Fattar inte! Den går som fan på höga varv. Var ute nyss och
tänkte nu jävlar ska fan vända sig i helvete. Herrejösses cykeln
springer ju upp i 290 UTAN KÅPOR!!!! Men hur ofta är man där
och åker? Vill ju kunna "glida" lite oxå!

Ingen som kan trolla åt mig så cykeln funkar som den ska :hej



andersbrink, hjälp!!!
nån annan, hjälp !!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är tre kretsar som bestämmer blandningen vid straxt över tomgång till ca 1/4 gas.

Flottörnivå, trottelnål och lågfartsmunstyckena. Några andra är det inte. Weel, choke och tomgång också - men inte alls så att du ska få problem på det där sättet. Du kan t.o.m. köra med huvudmunstyckena _borttagna_ och den ska fortfarande gå bra från noll till 1/4 gas.

Du har ju pillat på flottör (dvs satt den till 17 mm) och lågfartsmunstyckena (som du har rensat ur med en väldigt tunn kopparkardel?) så det finns ju bara trottelnålarna kvar.

Om den går bättre när den är varm, höj nålarna till lägsta hacket, dvs nålen ska öppna upp så mycket som möjligt. Blir det bättre men inte riktigt bra, lägg en M3-bricka under C-clipset så att den höjs ännu mer. Gå åt andra håller om den blir bättre kall.

BajThöWäj, har du pluggat vakumanslutningarna på ovansidan alldeles vid anslutningsflänsen?

Lycka till!

/anders


gasolmannen skrev:
Går fint på
tomgång, litelite ojämnt kanske, men så fort man varvar
över 1500 rpm börjar fanstyget gå ojämnt ända upp till ca
4500 rpm. Däröver går den bra (i mitt tycke).
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Hmm, tycker den går ungefär lika vare sig den är varm eller kall.
Får ta och testa olika nålhöjder i morgon så får vi se.
Nålen sitter i mittenhacket nu och då känns det som om det
fattas nåt mellan halv och fullgas. Om jag ligger på ca 7000 rpm
och drar på fullt för att ett par sekunder senare släppa av lite
på gasen drar cykeln lite bättre

Om flottörhöjden är typ 16 mm eller mindre, vad händer då?
Förutom risk för överflödning.

Och ja, vakumanslutningarna är ok för jag har ju som sagt
synkat bryggan ett antal ggr *suck*

Denna brygga äger en kompis som satt på en vurpad 1100
han köpte. Så varken han eller jag vet ju om den funkat ok
förut. Bästa vore ju att prova en bra brygga så jag vet
att motorn är ok. Fast det hoppas/tror jag den är.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Och på den sjunde dagen såg han ljuset i tunneln (kanske)

Jag tyckte ju att den var svår/känslig att synka. Vid den
73'e.......! synkningen tog jag tag i bryggan och bröt lite
fram o tillbaka o upp o ner. Då ändrade sig motorljudet och
vattenpelarna i synkapparaten åkte berg&dalbana.
Vid närmare syning av insugsgummina konstaterades att
dessa var felfria. Ok bara förgasarna kvar att undersöka
alltså. OCH på (än så länge) ett av "rören" på insugssidan
(mot insugsgummit) fanns en knapp synbar spricka. Liten men stor nog för att
man ska kunna se ljuset från en ficklampa.

Så vad göra nu då. Limma med epoxylim som jag gjort med
"flottörtornen" borde väl gå. Annat tips?
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag tror det är Casco (finns i ICA's varusortiment) som har ett skoreparationslim som skulle passa alldeles utmärkt att laga sånt där med. Det tar iofs 24 timmar för att härda, men det blir segt och starkt. Se till att rugga upp ytan först. Du får förmodligen lägga på fler lager vartefter det härdar/torkar.

Köp hellre nya insugsgummin.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
andersbrink skrev:

Köp hellre nya insugsgummin.

Jag måste tyvärr göra det hursomhelst eftersom jag, hrmm.......,
lyckades ha sönder ett genom att sätta dit en lite tjockare
o-ring :rolleyes:

Tänkte att klart man köper pirat, men NÄHÄDÅ!........ finns inte!
Ska ju ha insugsgummin från 89-90 1100R och såå gamla
blyslädar tycker man att det borde finnas pirat till *suck*

Så det blir till att beställa original som kostar ca 400 :- st !!!

Tack då!...... eller vad man nu ska säga.......!
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Ok, nya insugsgummin monterade och 135 huvudmunstycke
och nålen i mittenhacket. Bluddrar fortfarande mellan ca 1500 -
4500 fast lite mindre. Känns nästan som om vridet nu blev sämre
men jag kan ju bli lurad av att den drar jämnt upp till toppvarv
utan någon märkbar "effektpuckel" någonstans i registret.
Före kände man en sådan "puckel" vid ca 9000 rpm.

Den svarar inte heller lika bra på snabba gaspådrag nu som den
gjorde innan, utan dör lättare.

Kan kammarnas inställning ha nåt att göra med dessa oroliga
lågvarvsegenskaper? Eller en dålig portning?

Börjar tro att det är omöjligt att bli av med
bluddrandet *suck*

Så, vilka munstycken ska jag prova? 130 eller 132,5?
Nålläge?

Kan oxå nämna att jag inte har slipat ur i insugsgummina så
det är inte en jämn kant mot insuget. Det är som sagt var
lite bearbetat med bla en större insugsdiameter som följd.
Tyvärr är bearbetningen så pass stor att jag inte kan slipa ur
gummina så mycket som jag önskar eftersom det finns en
o-ringstätning som sätter gränsen.
 
Last edited:

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
En fundering om synkning med vatten i plaströr/slang.
Är vattenpelarna lite oroliga eller ska dom stå still? Tycker dom
åker lite fram och tillbaka + att minsta lilla ändring på en
förgasare får nivån i slangen ändra sig mycket.
Lite fundersam med tanke på att Freppa sa att man kan ställa
dom dugligt ockulärt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gasolmannen skrev:
Bluddrar fortfarande mellan ca 1500 -
4500 fast lite mindre.

Beskriv hur du kör, dvs hur du behandlar rullen när den bluddrar.

Ingen RS-förgasare kan öppnas helt förrän vid ca 5000 varv eftersom insugsvakumet är under 5000 varv inte är stort nog att orka dra upp tillräckligt med soppa.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Spelar ingen roll hur jag kör. Den bluddrar och smårycker mellan
ca 1500 - 4500. Skillnaden nu från innan dom nya insugen kom
på var att då kunde jag i princip dra på från tomgång/lågvarv och
fullt utan att den dog. Men det är som sagt var detta
bludder-ryckande som suger som fan!!!!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag såg nu att du hade -99 trottelnålar, de är de klenaste nålarna. Höj dom maximalt så att den får mer soppa vid lugn körning. Blir det bättre men inte bra, höj dom ett snäpp till genom att lägga under en M3-bricka under varje C-clip.

Med 3/4 på luftskruven, -99 nålen som fetast, 17 mm flottörnivå SKA den går vettigt med lugn gas upp till 1/4 gas. Huvudmunstycket bestämmer från ca 1/4 trottel och över.
 

gasolmannen

Nytt nick - gasolis
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
1100R...utan vatten!!
Stiften var ljust hudfärgade efter körning några km med
6000 rpm. Drog en fullgasrepa typ 1 km och kollade då oxå
stiften. Samma ljusa färg.

Ok andersbrink, testar detta så fort vädret tillåter.

Tack än en gång........
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top