Milersättning från kompisar hur mycket är rimligt?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Undrar vad ni tycker är rimligt att räkna som milkostnad av sina kompisar? Vi ska ner till Götet över helgen och jag hade tänkt ta 15:- /mil sen delar vi det på oss 3 är det rimligt?

Jag vet att det kan verka snålt att ta mer än soppa kostnaden men nu är det så att ingen av dem har bil så det är alltid min bil till slut tröttnar man på att stå för kulorna själv.

Min bil drar 1liter milen, 1 liter kostar 15kr så inte snålt?

Eg. är väl kostnaden 35 kr , men det är snålt :)

De som åker med kan stå för soppan, enkelt.

ptja men då är 10 pix inte helt ute i lingonskogen. Låter väl som ett ypperligt tal som varken är snålt eller fööör snällt.

drar den 0,6 torde det vart fall betalt soppan.

turas man hyffsat ofta att kör är det ju enklare att ta soppan rakt av PuNgt. Dvs tanke full före o efter resan och dela fair and square så att säga.

Den rörliga kostnaden för en extra 1 mil torde vara mest rättvist. Rörlig kostnad innebär ju inte bara bränsle utan även däckslitage, värdeminskning för den extra sträckan, du måste göra service tidigare etc.

Milersättning ligger idag på 18,5 SEK och kan ju ses som ett riktmärke. För en liten, billig och bränslesnål bil kanske det är lite i överkant, men för de flesta bilar är det nog i underkant.

Den rörliga kostnaden för en extra 1 mil torde vara mest rättvist. Rörlig kostnad innebär ju inte bara bränsle utan även däckslitage, värdeminskning för den extra sträckan, du måste göra service tidigare etc.

Milersättning ligger idag på 18,5 SEK och kan ju ses som ett riktmärke. För en liten, billig och bränslesnål bil kanske det är lite i överkant, men för de flesta bilar är det nog i underkant.

absolut. Dock verkar inte alla fatta det där. Speciellt dem som inte haft bil så bli inte förvånad om du blir anklagad för snåltråk även om du har rätt.

sedan är den rörliga kostnaden högre för de flesta bilar egentligen...

Klart man ska ha soppacash när man kör på folk, men hålla på å peta me ören hit å dit å gå efter listor tycker iaf ja e uppåt väggarna... De man tappar på ett plan vinner man på ett annat, iaf i min vänskapskrets...

Nu har ju jag ägt ett antal bilar själv och vet vad det kostar, så ska vi på långtur och polarn står för bilen tankar resterande som åker med.
Åker vi bara 2st så delar vi på soppan men jag bjuder på käk eller nått.

Svår sits dedär om vännerna inte fattar att det kostar o ha bil, men du kan ju alltid be dom åka tåg om dom klagar.

I vanliga fall är det ju inte så långa trippar har då känts töntigt att be om typ 50 spänn. Men i det här fallet blir det ju 110 mil. Tror jag kör med 15 spänn milen eller de står för soppan. Deras val, blir ju mycket billigare än tåg i alla fall.

Tack för er input

I vanliga fall är det ju inte så långa trippar har då känts töntigt att be om typ 50 spänn. Men i det här fallet blir det ju 110 mil. Tror jag kör med 15 spänn milen eller de står för soppan. Deras val, blir ju mycket billigare än tåg i alla fall.

Tack för er input

Du kan ju göra det enkelt för dig, staten har sagt att en rimlig ersättning är 18,50/mil (ersättning vid användande av privat bil i tjänsten).

På konsumentverkets hemsida finns en bilkalkyl som inkluderar allt. Det är få bilar som kommer under 30:-/milen om man räknar in allt som skatt/försäkring/service/värdeminskning mm mm, de flesta bilar hamnar från 40:-/milen och uppåt. Sen vad du vill ta av dina "snyltar"kompisar är upp till dig.

Om jag ska skjutsa nån eller låta någon åka med så splittar vi soppakostnaden med antalet arslen i bilen.
Förutsatt att det är en nöjesresa som alla vill åka på. Chaufför anlitad för specifikt ändamål han inte har egenintresse i ska ju ha BRA BETALT och inga jävla soppapengar(typ fyllechaffis etc).

Räkna på skatt, förs, däck? Vaffan?

En sån vill jag inte vara kompis med, trams.

På konsumentverkets hemsida finns en bilkalkyl som inkluderar allt. Det är få bilar som kommer under 30:-/milen om man räknar in allt som skatt/försäkring/service/värdeminskning mm mm, de flesta bilar hamnar från 40:-/milen och uppåt. Sen vad du vill ta av dina "snyltar"kompisar är upp till dig.

Skatt kan jag iofs tycka är diskutabelt, har man redan bil blir den inte dyrare. Försäkringen blir ju därimot lite dyrare om man kommer över visa intervall.

Har aldrig krävt ersättning av polare. Men då har jag å andra sidan vänner som ber om att få ta nästa tankning, bjuda på middagen sen eller motsv...

Detta var ju alltid ett större "problem" när man var lite yngre å ingen i gänget hade direkt ösigt med stålars. Men det gäller ju polare! Man delar soppan som går åt punGt. Ja möjligtvis parkeringsavgifter eller om nån färjebiljett skulle va en del i trippen.

Polarna har ju aldrig haft nåt inflytande över mitt/ditt val av bil. Om jag har en skrothög med låga omkostnader men soppan rinner rakt i genom, eller jag har en modern ultrasnål historia, med swajnigt dyra svålar som man valt att överförsäkra så är det ju bara min ekonomi det gäller å den kan ju inte gälla dom andra.

Så dela soppan, å avrunda uppåt. Det mesta brukar jämna ut sig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick