Milersättning från kompisar hur mycket är rimligt?

Den rörliga kostnaden för en extra 1 mil torde vara mest rättvist. Rörlig kostnad innebär ju inte bara bränsle utan även däckslitage, värdeminskning för den extra sträckan, du måste göra service tidigare etc.

Milersättning ligger idag på 18,5 SEK och kan ju ses som ett riktmärke. För en liten, billig och bränslesnål bil kanske det är lite i överkant, men för de flesta bilar är det nog i underkant.

Det är nog få bilar som kommer under 18,50 idag. Vi åkte Peugeot 107 (minstingen) ett tag och inte ens den klarar det. Drog halvlitern, men däck, värdeminskning (som iofs inte var så mkt på en bil som kostar 100´ ny), service var 500e mil osv så var även den lätt upp mot 25-30 :-/ mil.
Nu åker vi sen ett par år BMW baby-diesel. Skattefri, fri service, drar också halvlitern (diesel). Mkt högre värdeminskning, dyrare däck osv gör att den landar runt 35 rörligt + 10-15 till fast om man kör 2000 mil /år. Det är räknat på den nu när den är några år gammal, för ett par år sen var den MKT dyrare..

Det är nog få bilar som kommer under 18,50 idag. Vi åkte Peugeot 107 (minstingen) ett tag och inte ens den klarar det. Drog halvlitern, men däck, värdeminskning (som iofs inte var så mkt på en bil som kostar 100´ ny), service var 500e mil osv så var även den lätt upp mot 25-30 :-/ mil.
Nu åker vi sen ett par år BMW baby-diesel. Skattefri, fri service, drar också halvlitern (diesel). Mkt högre värdeminskning, dyrare däck osv gör att den landar runt 35 rörligt + 10-15 till fast om man kör 2000 mil /år. Det är räknat på den nu när den är några år gammal, för ett par år sen var den MKT dyrare..

Men alltså allvarligt, räknar ni in värdeminskning och slitage när ni splittar soppakostnad på ett par polare för en mancation?

Själva tar vi kostnaden för resan och delar på antalet personer... på sin höjd. Eller så har vi en annan deal helt enkelt, t.ex. en står för resa och en annan för logi och sånt.

Men nu verkar TS har lite snyltvarning på polarna så då skulle man nog räkna på i alla fall soppan, men det var länge sedan jag hade polare jag ansåg var snyltisar.

Men alltså allvarligt, räknar ni in värdeminskning och slitage när ni splittar soppakostnad på ett par polare för en mancation?.
:fakta

....Man startar med full tank, avslutar med full tank, sen splittar man soppakostnaden rakt av. På sin höjd tar man soppakostnad per mil avrundar upp till en jämn summa, typ 15kr, och splittar på alla som åker med.

Att hålla på som vissa i tråden är ju som uppgjort för skön stämning:rolleyes: i gänget. Den typen av resonemang kommer ju bara sluta med att varenda möte blir en enda orgie i högljudda diskussioner om öresavrundning när var och en sitter med sina excelark där de minsann listat de kostnader de haft för det ena eller andra som nyttjats gemensamt.

- Vaddå? Däckslitage? Då skall jag minsann ha igen för den timmen lön jag missade när jag gick tidigare för att hinna handla öl till alla!

- Men då tänker inte jag betala samma som honom för ölen, han drack ju 8 och jag bara 5, sen vill jag ha pröjs för myggspiralerna jag tog med mig hemifrån!

- Ja, men titta här, här ser ni hur min kapitalfond BORDE ha gått och hur mycket jag alltså förlorade för att jag tvingades göra ett kontantuttag för att lägga ut i förväg för flygbiljetterna eftersom några var så sena in med pengarna på mitt konto! Jag vill att de som var sena in med biljettpengar splittar på de uteblivna ränteintäkterna och den missade värdeökningen på det kapital jag tvingades ta ut!

Men alltså allvarligt, räknar ni in värdeminskning och slitage när ni splittar soppakostnad på ett par polare för en mancation?

Själva tar vi kostnaden för resan och delar på antalet personer... på sin höjd. Eller så har vi en annan deal helt enkelt, t.ex. en står för resa och en annan för logi och sånt.

Men nu verkar TS har lite snyltvarning på polarna så då skulle man nog räkna på i alla fall soppan, men det var länge sedan jag hade polare jag ansåg var snyltisar.

Mitt liv har fram till för ett par år sen när jag började plugga funkat väldigt balanserat. Tog vi min bil drack jag gratis ett par dar, betalade jag på tisdagen tog nån annan torsdagen osv... Jag har både åkt på semester gratis, och betalat hela resor för andra, utan konstigheter. Sånt jämnade ut sig.

Nu, som student däremot och med tight ekonomi själv funkar det inte. Bilen kostar inte 10:-/mil även om det är vad soppan går på. Och jag måste liksom köpa däck, spolarvätska, betala försäkring och servicar oavsett vad normen är. Så för mig är det betydligt billigare att betala hela DIN soppakostnad, än att du betalar hela min om vi ska nånstans.

Framför blir det här bara ett problem med folk som aldrig ägt bil själva och inte förstår vad saker kostar, och som alltid blir freeriders. Med de flesta kör man bara, så tar nån annan en annan kostnad så är det kvitt. Med vissa andra ledsnar man bara...

Med de flesta kör man bara, så tar nån annan en annan kostnad så är det kvitt. Med vissa andra ledsnar man bara...

Just det sista är väl den springande punkten, jag väljer att umgås med sådana där det är så friktionsfritt som möjligt när det kommer till sånt här.
När nån har ont om stålars så brukar andra täcka upp för det och sen blir det vice versa nån annan gång... dvs, det jämnar ut sig i långa loppet. :)

Mitt liv har fram till för ett par år sen när jag började plugga funkat väldigt balanserat. Tog vi min bil drack jag gratis ett par dar, betalade jag på tisdagen tog nån annan torsdagen osv... Jag har både åkt på semester gratis, och betalat hela resor för andra, utan konstigheter. Sånt jämnade ut sig.

Nu, som student däremot och med tight ekonomi själv funkar det inte. Bilen kostar inte 10:-/mil även om det är vad soppan går på. Och jag måste liksom köpa däck, spolarvätska, betala försäkring och servicar oavsett vad normen är. Så för mig är det betydligt billigare att betala hela DIN soppakostnad, än att du betalar hela min om vi ska nånstans.

Framför blir det här bara ett problem med folk som aldrig ägt bil själva och inte förstår vad saker kostar, och som alltid blir freeriders. Med de flesta kör man bara, så tar nån annan en annan kostnad så är det kvitt. Med vissa andra ledsnar man bara...

Jo, men att räkna med försäkring och värdeminskning och dylikt så skulle det inte förvåna mig om man åker på att pröjsa en tia om man sitter i personens soffa också för att täcka slitaget. :död

Äh, klart man kan sticka åt polarn en flaska skumpa ibland istället för att vaska den - inte lika flashigt kanske men vad gör man inte för de som har det sämre ställt

I detta fall ska du ha betalt för vad det kostar eftersom det bara är du som har en bil.

För stunden så är det ju så klart bara soppan som kostar, men frågan är ju
om kompisarna dyker upp när du ska köpa nya däck eller betala skatt å försäkring?

En bil kostar många tusenlappar i fasta kostnader.

15*0,7*100=1050:-
15:-/l 0,7 förbrukning, 100mil (det blir väl turiståka också)
Ta en 5-600 var av de medåkande för att täcka upp soppan så står du för slitaget, hur enkelt som helst :tummenupp

Tycker ni ska dela på soppan bara. Nästa gång bjuder de dig på något och då är det du som tjänar på det. Jag tycker det är gnidigt att ta mer än soppan...

Just det sista är väl den springande punkten, jag väljer att umgås med sådana där det är så friktionsfritt som möjligt när det kommer till sånt här.
När nån har ont om stålars så brukar andra täcka upp för det och sen blir det vice versa nån annan gång... dvs, det jämnar ut sig i långa loppet. :)

Precis, det är snyltare som man använder de andra argumenten mot och vips så slipper man dem.

Det beror ju helt på vad man har för bil och vilka polare det är frågan om.
Med mina polare som har bil så brukar vi sällan bry oss alls för det brukar jämna ut sig. I alla fall om småresor. Men ska man åka 100 mil så blir det ju en del.
Jag tycker att vissa saker ska man räkna med och vissa ska man inte räkna med. Rent generellt så ska man ju ta hänsyn till alla rörliga kostnader.
Skatten påverkas ju inte. Försäkringen påverkas mycket lite om du kommer över till nästa steg på körsträcka så dom kanske man kan räkna bort. Den största värdeminskningen på bilen kommer av åldrandet inte av körandet. Så det kanske man inte heller kan ta med rakt av.
Däremot påverkas ju servicetiderna. Kör man mer så måste man göra service tidigare. Däcken slits och bara det kan vara några kronor per mil. På min bil kostar däckslitaget 2 kr per mil.
Kör man mer så går fler saker sönder så det påverkar reparationskostnaderna också.

Så jag skulle säga att 15 kr milen inte alls är oskäligt. Det tycker bara dom som inte själva har bil och inser att det är mer än bara bensinen som kostar.
Skatteverket har ju bestämt att 18,50 per mil är skäligt och det är ju ett bra riktmärke.
Ska du vara riktig petimeter så kollar du vad du lagt ned på bilen ifråga om däck, service och reparationer och delar det på hur långt du kört och sedan lägger du på ungefärlig bränslekostnad. Det skulle inte förvåna mig om du hamnar en bit över 15 kr/mil. Så det borde du kunna ta utan att vara sniken.

Gnäller dom över det så kan du ju räkna ut vad det skulle kosta att hyra en bil och dela kostnaden på alla som ska med så får dom välja själva. Dom sparar en hel del pengar på att du har en bil som ni bara kan ta och åka även om du begär ersättning för alla rörliga kostnader. Det är ju du som måste ta dig omaket att lämna in bilen på service och reparation. Dom slipper ju allt sådant. Dom behöver bara åka med och slanta lite för sin del av just den resan.

Många här tycker det är girigt att ta mer betalt än soppan och en del har inte ens en egen bil.

Skaffa en bil och se själv hur mycket det kostar förutom soppan.

Det är klart man bjuder kompisar på fika eller snabbmat för sånt får man igen senare,
men om det är bara en som har bil så måste han räkna in mer än soppan.

Om det ska vara så besvärligt att göra upp föreslår jag att ni istället för att ta någon av era egna bilar hyr en och delar upp kostnaden rakt av. Det borde vara mest rättvist. På så vis känner sig ingen utnyttjad. Möjligtvis den som är mest ansvarsfull och tar på sig förarerollen hela tiden...

Jag skulle få väldigt dålig smak i munnen om en polare ville ha milersättning...skulle inte, har aldrig avkrävt någon det heller, det brukar jämna ut sig i slutändan. :)
Bensin ska man dock dela på om det rör sig om längre turer.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick