Den rörliga kostnaden för en extra 1 mil torde vara mest rättvist. Rörlig kostnad innebär ju inte bara bränsle utan även däckslitage, värdeminskning för den extra sträckan, du måste göra service tidigare etc.
Milersättning ligger idag på 18,5 SEK och kan ju ses som ett riktmärke. För en liten, billig och bränslesnål bil kanske det är lite i överkant, men för de flesta bilar är det nog i underkant.
Det är nog få bilar som kommer under 18,50 idag. Vi åkte Peugeot 107 (minstingen) ett tag och inte ens den klarar det. Drog halvlitern, men däck, värdeminskning (som iofs inte var så mkt på en bil som kostar 100´ ny), service var 500e mil osv så var även den lätt upp mot 25-30 :-/ mil.
Nu åker vi sen ett par år BMW baby-diesel. Skattefri, fri service, drar också halvlitern (diesel). Mkt högre värdeminskning, dyrare däck osv gör att den landar runt 35 rörligt + 10-15 till fast om man kör 2000 mil /år. Det är räknat på den nu när den är några år gammal, för ett par år sen var den MKT dyrare..