Komplexa samband av otroligt många ämnen!
Det finns många väldokumenterade miljöeffekter av mänskligt beteende. Alla som varit i en skog någongång inser dock hur extremt komplicerade sambanden är som får allt att fungera. Allt påverkas dynamiskt av vartannat.
Mänsklig påverkan får "feed-back" av naturen vilket gör att det i det korta perspektivet inte är helt enkelt att få fram hur den totala effekten är. Dock är det väldigt "enkelt" att se vilka effekter en viss kemikalie får!
Ni kan dock vara helt trygga med att kemikalier inte frisläpps i naturen utan effekter!
Jag kan visa ett
exempel på hur komplexa sambanden kan vara för utsläpp av klimatpåverkande gaser i atmosfären (t.ex. NOx, CO2, CH4, SOx mfl - dvs sånt som kommer ut ur avgasröret)
Utsläpp av dessa får bl.a. till effekt att:
-Molnigheten ökar - Mer vattenång kan lösas pga högre temp -> mer avdunstning -> mer moln -> mer solljus reflekteras ut ->
lägre temp(!)
-Frigörelse av markbundet kol: Kol från döda växter bundet i frusna/kalla områden frisläpps vid högre temp -> CO2 + CH4 -> Mindre Ozon ->
högre temp (!)
-Ökning av fotosyntes: Den ökade temperaturen och ökade mängden CO2 gör att växterna växer fortare och binder mer CO2 ->
minskning av temp(!)
-Avsmältning av is: När isarna smälter så minskar reflektionen av solens strålar (ca 20% av solljuset som når jorden reflekteras!) och den energin adsorberas istället ->
höjd temperatur (!)
Detta är bara ett litet exempel på hur komplexa dessa frågeställningar är, och det bara ur ett perspektiv! Jag har inte ens diskuterat effekterna av dessa gaser i mark eller vatten eller ens på vår hälsa..
Sedan finns många andra frågeställningar, t.ex. försurning, övergödning, fotokemiska oxidanter, ozonskiktet, organiska miljöföroreningar, bekämpningsmedel, tungmetaller mfl.. som måste vägas samman med dessa...!
Som ni ser kan man inte alltid få enkla svar på allting! Vilket är det som alla verkar vilja ha.
Efter ett tag kommer jorden (naturen) hitta en ny jämvikt och överleva - frågan är om vi klarar av detsamma?
Ni som är intresserade av att fundera vidare kan jag råda att se på den här dokumentären om vad som skulle hända med jorden efter att människorna försvinner (History Channel) - de senare avsnitten är väl de intressantaste
(ca 10 min per del):
Del1: 0 - 1år (10min)
Del2: 1år-3år (10min)
Del3: 5år - 30 år
Del4: 150 - 300 år
Del5: 500 - 1000 år
Del6: 10 000 år efter..
Även om ni inte pallar se eller läsa något annat råder jag er att se denna film om en snubbe som har ett sjukt smart resonomang angående global uppvärmning:Resonemang om global uppvärmning