Miljöhot eller inte

Finns det ett klimathot?

• Antal röstningar
    0

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Just så! Planeten är ju inte hotad på något sätt, bara arter som inte är nog anpassningsbara. De som överlever är tåligare och utvecklar floran och faunan till det bättre... Enligt Darwins principer, de starka överlever.

:tummenupp
Enda "bekymret" är ju att hinna med anpassningen...
Därav begreppet klimatHOT

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13

Konstigt nog räknar sig inte människan sig själv som en art lik alla andra i naturen. Vi står liksom vid sidan av. Det har jag alltid förundrats över!

Människan har i en eller annan form funnits på jorden i ca 3 miljoner år och under den tiden ständigt påverkat och format jordklotet och dess natur. Men det vi gör räknas liksom som ett undantag av gängse världsordning. Vad vi än gör (bygger hus, fabriker, bilar m.m.) så är liksom baktanken att sedan återställa allt till hur det såg ut innan (som om vi inte fanns).

Hur tror man att ett antal miljarder människor ska kunna leva samtidigt utan att det påverkar vår omgivning eller de djur och växter som lever kring oss. Det är väl bara att inse att vi är en del av ekologion likt myrorna som "tömmer" skogen på barr.

Redan på stenåldern skövlades en stor del av södra Europas och Asiens skogar och markerna lades under plog och fäfot. Det är ingen som kommenterat denna förvandlig av skogsmark till nästintill öken!?

Hittar man nya sätt att driva våra (för vår överlevnad livsviktiga) fordon på som är smartare, billigare och bättre för vår hälsa så är jag förstås PÅ! All utveckling är oftast av godo, och förstås oundvikbar!:tummenupp

Dock bör vi väl i möjligaste mån försöka undvika att skada oss själva, eller det vi tycker är viktigt omkring oss.

/GG

Ursäkta att jag skrivit sönder tråden!:näsblod

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Text, text, mera text....

Ibland tycker jag sh borde ha en "i'm with stupid" smiley. :)

Jag är total idiot, håller på med gymnasiet nu. Och ja, klimatet ändras, men om jag skulle kalla det ett hot vette fan. I varje fall tycker jag det gått allt för långt, snart ska vi väl betala miljö skatt när vi fiser! :mad:

Sedan tycker jag inte det finns någon koppling mellan utbildning och intelligens, what-so-ever, vilken idiot som helst kan väl lära sig vad som står i böcker, bara man inte har något bättre för sig?

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Sedan tycker jag inte det finns någon koppling mellan utbildning och intelligens, what-so-ever, vilken idiot som helst kan väl lära sig vad som står i böcker, bara man inte har något bättre för sig?

Hemligheten är väl bara att kunna omvandla det man läst till egen slutledningsförmåga/kunskap... vilket kan ge välbetalt jobb, eller lösa specifika problem! Bara rabbla telefonkatalogen är inte till så mycket nytta. :tummenupp

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hehe vi kan mao. idiotförklara alla akademiker :D
Det va ju inte längesedan vi hade "lilla istiden" på 1700 talet när Karl den xx:e gick över isen med sin arme till.. tyskland iafalla va det väl för att slåss.

om vi har en mätare |I--------| och börjar mäta när tempen är längst nere, är det då förvånande att tempen stiger lite ?

Och fifan va jag ska skratta åt alla idioter som gick på Al gores växthusbluff om en 20 år när det vänder neråt igen, verkligen. Har gjort en liten lista på alla bekanta osv som tror på Al gore som jag kommer tracka sönder när jag e 60+, lite skoj ska man väl ha som pensionär :D

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Det va ju inte längesedan vi hade "lilla istiden" på 1700 talet när Karl den xx:e gick över isen med sin arme till.. tyskland iafalla va det väl för att slåss.

Förglöm inte heller temp nergången under några år kring 2:a världskriget när man lätt kunde köra förnödenheter med lastbilar över bottenviken mellan sverige-finland, m.m.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Klimatbluffen tycks ändå ha en väldans massa forskare bakom sig, undra hur det kan komma sig. Speciellt om alltihopa är så idiotenkelt att lista ut att ett gäng nobodies på ett mc-forum callar deras bluff.

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Kolla in vad forskare har funnit om våran planets klimat så kommer
Dom flesta inse att vi har haft ett mycket varierande klimat på jorden.
Klart är väl att vi påverkar vårt klimat men förmodligen inte alls i den utsträckning som Vulkaner/Solen/Meteoriter/magnetfält har åstadkommit.
:confused:

Cooler

Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Klimatbluffen tycks ändå ha en väldans massa forskare bakom sig, undra hur det kan komma sig. Speciellt om alltihopa är så idiotenkelt att lista ut att ett gäng nobodies på ett mc-forum callar deras bluff.

Jag ifrågasätter iaf inga forskningsrön... Jag bara spånar lite och tar inte ens mina egna kommentarer på fullt allvar. Har inga som helst kunskaper paleometrologi(eller vad det kan heta) för att jämföra klimatutveckling fram till idag.

Tycker bara om att diskutera och väcka tankar.

Ett gäng nobodies är vi nog allihopa...:tummenupp

/GG

Det finns inte med i beräkningen vettU

Hemligstämplat fram till nyss... :tungan

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det största hotet tror jag är överbefolkningen men naturen har botemedel mot det. Snart är digerdöden tillbaka.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Den svenska grundskolan är kanske inte så dålig???

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Ifrågasättandet av klimatspektaklet tycks ändå ha en väldans massa forskare bakom sig, undra hur det kan komma sig? Speciellt om alltihopa är så idiotenkelt att lista ut att ett gäng nobodies på ett mc-forum vet hur det ligger till...

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Komplexa samband av otroligt många ämnen!

Det finns många väldokumenterade miljöeffekter av mänskligt beteende. Alla som varit i en skog någongång inser dock hur extremt komplicerade sambanden är som får allt att fungera. Allt påverkas dynamiskt av vartannat.

Mänsklig påverkan får "feed-back" av naturen vilket gör att det i det korta perspektivet inte är helt enkelt att få fram hur den totala effekten är. Dock är det väldigt "enkelt" att se vilka effekter en viss kemikalie får!

Ni kan dock vara helt trygga med att kemikalier inte frisläpps i naturen utan effekter!

Jag kan visa ett exempel på hur komplexa sambanden kan vara för utsläpp av klimatpåverkande gaser i atmosfären (t.ex. NOx, CO2, CH4, SOx mfl - dvs sånt som kommer ut ur avgasröret)
Utsläpp av dessa får bl.a. till effekt att:
-Molnigheten ökar - Mer vattenång kan lösas pga högre temp -> mer avdunstning -> mer moln -> mer solljus reflekteras ut -> lägre temp(!)

-Frigörelse av markbundet kol: Kol från döda växter bundet i frusna/kalla områden frisläpps vid högre temp -> CO2 + CH4 -> Mindre Ozon -> högre temp (!)

-Ökning av fotosyntes: Den ökade temperaturen och ökade mängden CO2 gör att växterna växer fortare och binder mer CO2 -> minskning av temp(!)

-Avsmältning av is: När isarna smälter så minskar reflektionen av solens strålar (ca 20% av solljuset som når jorden reflekteras!) och den energin adsorberas istället -> höjd temperatur (!)

Detta är bara ett litet exempel på hur komplexa dessa frågeställningar är, och det bara ur ett perspektiv! Jag har inte ens diskuterat effekterna av dessa gaser i mark eller vatten eller ens på vår hälsa..
Sedan finns många andra frågeställningar, t.ex. försurning, övergödning, fotokemiska oxidanter, ozonskiktet, organiska miljöföroreningar, bekämpningsmedel, tungmetaller mfl.. som måste vägas samman med dessa...!

Som ni ser kan man inte alltid få enkla svar på allting! Vilket är det som alla verkar vilja ha.

Efter ett tag kommer jorden (naturen) hitta en ny jämvikt och överleva - frågan är om vi klarar av detsamma?

Ni som är intresserade av att fundera vidare kan jag råda att se på den här dokumentären om vad som skulle hända med jorden efter att människorna försvinner (History Channel) - de senare avsnitten är väl de intressantaste :) (ca 10 min per del):
Del1: 0 - 1år (10min)
Del2: 1år-3år (10min)
Del3: 5år - 30 år
Del4: 150 - 300 år
Del5: 500 - 1000 år
Del6: 10 000 år efter..

Även om ni inte pallar se eller läsa något annat råder jag er att se denna film om en snubbe som har ett sjukt smart resonomang angående global uppvärmning:Resonemang om global uppvärmning

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550

Som jag ser det är det oundvikligt att människan kommer att ställas inför svåra prövningar, jag menar att vi är 6.7+- miljarder människor och tror att vi inte kommer att bli påverkade?
Oavsett om vi har en del i "uppvärmningen" eller inte så har det varit både varmare och kallare på våran planet och temperaturperioder kommer och går oavsett våran inverkan. Tycker det är helt fel att som idag skynda fram bristfälliga och kortsiktiga lösningar som etanol och dyl.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Inte ett rätt, fortsätt gärna idiotförklara akedemiker du.

Ifrågasättandet av klimatspektaklet tycks ändå ha en väldans massa forskare bakom sig, undra hur det kan komma sig?

Om du vet något om vetenskaplig metodik och hur forskning går till så vet du också att ifrågasättandet är själva grejen i det hela. Vetenskapen är inte dogmatisk.

Vidare kan väl påpekas att i princip alla världens seriösa forskare är överens, meningarna går isär när frågan om hur stor påverkan är kommer upp, inte om det finns en påverkan.

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Om du vet något om vetenskaplig metodik och hur forskning går till så vet du också att ifrågasättandet är själva grejen i det hela. Vetenskapen är inte dogmatisk.

Vidare kan väl påpekas att i princip alla världens seriösa forskare är överens, meningarna går isär när frågan om hur stor påverkan är kommer upp, inte om det finns en påverkan.

Så hur skall klimatforskningen gå framåt om de som ifrågasätter dess resultat och metodik per automatik får stämpeln som oseriösa?

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

En kall vinter 1658, Karl X och det var Danmark som togs i röva.

Svenska armen gick över Lilla- och Stora Bält och anföll danskarna som förklarat Sverige krig. Även om det var en kall vinter så var det knappast nån istid

/A-K. Ademiker

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det finns många väldokumenterade miljöeffekter av mänskligt beteende. ....
... Ni som är intresserade av att fundera vidare kan jag råda att se på den här dokumentären om vad som skulle hända med jorden efter att människorna försvinner (History Channel) - de senare avsnitten är väl de intressantaste :) (ca 10 min per del):
Del1: 0 - 1år (10min)
Del2: 1år-3år (10min)
Del3: 5år - 30 år
Del4: 150 - 300 år
Del5: 500 - 1000 år
Del6: 10 000 år efter..

Även om ni inte pallar se eller läsa något annat råder jag er att se denna film om en snubbe som har ett sjukt smart resonomang angående global uppvärmning:Resonemang om global uppvärmning

Jag ska ta mig tid att kolla på dem senare. Tackar för länkarna.

Sen kan man prata om miljö hit och dit men hur länge sedan var ni själva ute i skogen och gick, vandrade, sprang, kramade träd, tog med ungarna ut? (motorcykelkörning räknas ej..)

Passa på nu att njuta av frisk luft, lugn och ro och ta en paus från storstadsstressen och dator/TV-gluttandet istället. Vem vet hur naturen ser ut om 10-20 år.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning