Miljökrav inför 2012: Nu ska vi äta upp våra tomma mjölktetror!

Hur står det till i huvet eg?

• Antal röstningar
    0

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
En annan bra förklaring av den globala uppvärmningen är restvärmen, dvs. värmen från t.ex. en bilmotor tar ju vägen någonstans. Dvs. vi värmer upp vår planet själva med all vår aktivitet.

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Alltså, jag själv hävdar ju att all klimatförändring bara är en myt på steroider. Våran jord som folk redan fastställt i tråden har inte alltid varit som den är nu, det är bara en del av en naturlig förändring som vi inte kan undvika, och som alltid har skett.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
En annan bra förklaring av den globala uppvärmningen är restvärmen, dvs. värmen från t.ex. en bilmotor tar ju vägen någonstans. Dvs. vi värmer upp vår planet själva med all vår aktivitet.
Du skojar!? Snälla säg att du skojar!?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Jaha, då är det ju lika bra att vi avlivar alla människor då, i sann miljöanda, eftersom vi har en kroppstemp på ca +37 Celcius = hettar ju upp jorden som bara den juH :gnissla :D
För att inte prata om all värme som alstras när vi förökar oss :pannkyss

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Norrlandskåt kille i norrlandskåta, (tur jag har sambo)

Min åsikt ang. klimathotet är som följer.

OM det är sant måste vi göra nåt åt det, jag menar har Al Gore Rätt hamnar mitt hus 4 meter under vatten, och det tycker jag blir jobbigt. :huvet

Men tyvärr har vi en regering som tänker sig att man kan höja skatter på bensin och diesel och därmed lösa problemet. Hur löser det något problem då Sveriges totala motorpark står för mindre än 0.2% av koldioxidutsläppen? Och per capita så ligger vi redan lågt. http://www.scb.se/templates/tableOrChart____66022.asp

Eftersom bilarna står för så lite utsläpp redan nu finns det ingen möjlighet att reducera utsläppen märkbart även om vi förbjuder bensin och dieselbilar. Det verkar som de använder sig av bensinskatterna för att få ihop sin budget och inget annat. :mad:

Var de seriösa hade de redan satsat mer när det gäller syntetdiesel eller GTL eller BTL som det kallas internationellt. Företaget Oroboros har framställt Syntetiskdiesel och bad om att få sälja den i större skala redan 2004, men regeringen har dragit fötterna och inte orkat klassificera bränslet så att det lönar sig att köra miljövänligare.

Syntetdieseln är både miljövänligare och effektivare, se bara på AUDI som vann Le Mans 24 timmars med AudiR10 TDI som körde på syntetdiesel!

Läs på om syntetdieseln här: www.ecopar.se :tummenupp

Kortfattat, OM klimathotet verkligen är fakta och inte bara en ursäkt för att kunna höja skatten och få ihop budgeten, sänk då priset på bränslen men höj beskattningen på fordonen grundat på hur mycket de släpper ut. Det bidrar till att man byter till bilar som släpper ut mindre men har råd att köra bil/mc.
http://www.newsdesk.se/view/pressre...ya-bilars-koldioxidutslaepp-under-2007-188204

Byt ut all diesel till syntetdiesel vilket enl oroboros vd kan göras inom bara några få år. Resultatet blir att te.x Audi A8 TDI blir en miljöbil i dagens mått!
http://www.shell.com/home/content/se-sv/news_and_library/pressmeddelanden/2008/davos_080123.html

Få bort allt flaskvatten från sverige som är importerat eller på annat sätt är dåligt. http://naturbloggen.bloggspace.se/218555/Onodiga-koldioxidutslapp-i-Sverige/

Vidare, slå till mot de som är de riktiga skurkarna, som står för 40% av det globala utsläppen, nämligen får och kor!

tack för mig!
/j

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Jonascs, bra ideer men hysterin om vatten på flaska... seriöst ?

Så många intelligensbefriade idioter i TV som spyr galla över vatten på flaska har tydligen lyckats övertyga en del verkar det som, inte bra alls.

Okej, så vatten är alltså ett hot mot miljön anser de.
Jahapp, bort med vatten.. SKADLIGA VATTNET alltså ska bort.

Men coca cola, fanta, sprite, ÖL, vin, sprit..
DÄR har vi lite NYTTIGA grejer som verkligen inte är miljöfarliga... jag menar det är ju inte så att vi importerar eller transporterar öl, vin och läsk eller hur... dessutom är det ju faktiskt så att coca cola är livsnödvändigt.. till skillnad från VATTEN på flaska som är helt onödigt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Så många intelligensbefriade idioter i TV som spyr galla över vatten på flaska har tydligen lyckats övertyga en del verkar det som, inte bra alls.

Okej, så vatten är alltså ett hot mot miljön anser de.
Jahapp, bort med vatten.. SKADLIGA VATTNET alltså ska bort.

Men coca cola, fanta, sprite, ÖL, vin, sprit..
DÄR har vi lite NYTTIGA grejer som verkligen inte är miljöfarliga... jag menar det är ju inte så att vi importerar eller transporterar öl, vin och läsk eller hur... dessutom är det ju faktiskt så att coca cola är livsnödvändigt.. till skillnad från VATTEN på flaska som är helt onödigt.
Skillnaden är väl att vatten finns i närmsta kran, och att vatten på flaska innehöll skadliga mängder av all möjlig bråte enligt ett test (Råd&Rön kanske?) jag läste.

Grötboll

Full gas, motorras.
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
CBR600
Skillnaden är väl att vatten finns i närmsta kran, och att vatten på flaska innehöll skadliga mängder av all möjlig bråte enligt ett test (Råd&Rön kanske?) jag läste.

Sen är väl transporten enligt dem ett miljöproblem, fast vad vet jag...jag bara kör mina fordon och skiter i utsläppen då jag ändå inte kan påverka (de som kan påverka vill inte, kineser, jänkare och indier).

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Av vad man läst om den påstådda klimatkrisen så verkar den inte alls vara speciellt trovärdig.
Det bedrevs jordbruk på GRÖNland för 900-1000år sedan, undrar om människan hade påverkat klimatsvängningarna då också.

Växte vindruvor vilt i Sverige för en jäddra massa år sen med.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag blir lite nostalgisk närjag läser tråden!
När jag var liten gick det ett program på TV i förbindelse med utdelningen av Nobelprisen som hette "Snillen Spekulerar". Sänds det fortfarande??

Annars är ju SH verkligen ett hett alternativ!

Här sitter folket som aldrig läst en vetenskaplig artikel och VET vad som händer i världen. Å så påstår man att den svenska grundskolan håller låg klass!

Mitt tips till alla insatta: Hör av Er till olika universitet och andra "Kunskapsinstitutioner". Det vore ju hemskt om "Sanningen" om klimathotet inte skulle komma ut och jag tror de blir tacksamma för hjälpen!

Leve den fria kunskapen!:yoparty

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag blir lite nostalgisk närjag läser tråden!
När jag var liten gick det ett program på TV i förbindelse med utdelningen av Nobelprisen som hette "Snillen Spekulerar". Sänds det fortfarande??

Annars är ju SH verkligen ett hett alternativ!

Här sitter folket som aldrig läst en vetenskaplig artikel och VET vad som händer i världen. Å så påstår man att den svenska grundskolan håller låg klass!

Mitt tips till alla insatta: Hör av Er till olika universitet och andra "Kunskapsinstitutioner". Det vore ju hemskt om "Sanningen" om klimathotet inte skulle komma ut och jag tror de blir tacksamma för hjälpen!

Touché.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

Det är ingen mening att kontakta dem för de vet redan svaret på alla jordens problem och det datorkonstruerade klimathotet, det stavas visst K-O-L-D-I-O-X-I-D, och beskattar man bara oss i Sverige riktigt hårt så är saken biff.

I Kanada vill klimatalarmister sätta klimathotsförnekare i fängelse...Leve den fria kunskapen!:yoparty

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Vidare, slå till mot de som är de riktiga skurkarna, som står för 40% av det globala utsläppen, nämligen får och kor!

tack för mig!
/j

Kom hit så ska jag banka vett i huvudet på dig.

Det enda viktiga, och det enda värt att debattera är fossila bränslen.
Vad jag vet äter inte kor olja? Dom äter gräs ditt...

Vet inte hur länge sen vi var 3 miljarder människor på jorden.
Men säg 100-150 år sen, allt de dom 3 extra miljarder människorna är gjorda
av och konsumerar är gjort av kol.
Om man inte kan fotosyntesen och lite grundläggande fysik och organisk kemi
ska man hålla sig ganska långt borta från debatten om miljö tycker jag.

Sverige är inte problembarnet, Sverige är bara bror duktig.

Jag har bott i Beijing, och jag kan säga att kineserna vet inte varför dom hostar när dom går ut.

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Kom hit så ska jag banka vett i huvudet på dig.

Det enda viktiga, och det enda värt att debattera är fossila bränslen.
Vad jag vet äter inte kor olja? Dom äter gräs ditt...

Väldigt vad du blev aggressiv när man nämnde kor!
"kom hit så ska jag banka vett..." "dom äter gräs ditt..." ...ja vad tänkte du säga där? Väx upp och debattera med ord och argument istället!

Från min sida var det bara en sarkasm för att visa hur löjlig denna debatt kan vara. Givetvis behöver vi kor och får för att få ost och mjölk, för att inte tala om södagsbiffen. Och jag tycker på inga vis att man ska avliva alla kor för att lösa problemet. Men kanske sluta importera köttet från australien med tanke på hur mycket co2 flyget släpper ut?

Men faktum kvarstår att deras rapar och fisar släpper ut så mycket metangas jämförelse med fordon att hysterin ang. bilars utsläpp är relativt överdriven. Hittade inte länken jag sökte men den nedan är också bra!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klimathotet/artikel_202877.svd

Ha en bra dag och coola ner humöret lite!

Mvh /j

Vad vet jag, inte jag som skrivit artikeln! Men jag har då bra vatten i min kran som forlas dit i rör utan att producera massa co2. Till skillnad från vatten i flaska som åtminstonde har fraktats till affären i en lastbil om inte med flyg från ett annat land.

mvh / j

Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS

Jaha, närmsta kran alltså.
Exakt vart ligger den där kranen du pratar om när jag är på stan eller sitter i bilen och vill ha med mig något att dricka?

Vi i Sverige kan skatta oss lyckliga som kan dricka kranvattnet, det kan man på de flesta håll i världen inte göra, de är beroende av vatten på flaska.
Däremot ligger kranvatten i många kommuner på gränsvärdena pga. olika faktorer, en av de är vägsalt och en annan mediciner och gifter som spolas ner i toaletterna.

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag gör allt jag kan för växthuseffekten!!
Jag är faktiskt jätteduktig på det..

Jag har två bilar, båda med automat, den ena en V8:a som dricker 2½ liter milen om jag tar det lugnt, dock svårt med den ketchupeffekten.. :D

Jag kör hoj i tid och otid, bara för att det är skojsigt och nu ska
tanten som åkt bakpå hela förra säsongen ta eget kort så
vi kommer att åka samma sträcka fast nu med den dubbla soppaförbrukningen.. :D

Ja, det kan inte vara bra för miljön men jag hävdat fortfarande att
alla dessa skatter är bara för att staten ska få in pengar...
Annars hade det inte varit så hög skatt på E85 t.ex.

mina .02

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Människor är lata och egoistiska. Vi bryr oss mer om vår plånbok än om grannens ungar kommer att få möjlighet att andas frisk luft och dricka kranvatten i framtiden.

Ett sätt att ändå få oss att ändra vårt beteende något är att slå till där det känns som mest, plånboken. Höjer man skatter för icke t.ex. bensin så får alternativa bränslesorter en större möjlighet att komma in på marknaden. Att vädja till enbart sunt förnuft funkar inte, det kan man se exempel på här i tråden.

Jag håller med att miljöpolitiken kan bli mycket bättre men någonstans måste man börja. Men hur ska vi kunna andra länder att ändra sitt beteende om vi själva inte gör något?

Tyvärr så tror politikerna att vi människor bara klarar av att bry sig om ett miljöhot i taget och för tillfället är det växthuseffekten som är på tapeten. Man brukar nämna att det finns 14 olika miljöhot så de som inte kan ta till sig växthuseffektproblematiken kan ju fundera på de andra 13.

O nej, jag är ingen miljömupp men jag kramar hellre träd än en V8. (Det har jag redan haft när jag var 19.)

Edit: jag har faktiskt bokstavligt talat kramat en V8 när jag lyfte motorn ur min Ford Mustang, efter jag jag hade glömt att tömma ut kylvattnet ur motorblocket inför en vinterförvaring. :huvet

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...