Vad snackar du för gojja? För det första så vem har slutat utveckling förbränningsmotorer? Och varför skulle nybilsförsäljningen upphöra?
Nybilsförsäljning av förbränningsmotorförsedda fordon. De skattas bort redan med början 2020 om de inte är "hybrider" men det är en urfasning enbart för att ge tillverkarna tid inom EU-systemet.
I stort sett samtliga europeiska tillverkare har slutat utveckla såväl diesel- som bensinmotorer. På rak arm är det bara Mazda som fortfarande laborerar med sin semi-bensinmotor (som i verkliga test visar sig vara ungefär lika bra/dålig som vanliga bensinmotorer).
VAG, Mercedes-Benz, BMW, PSA och FIAT/Chrysler och KIA/Hyundai har alla övergett fossilbränslespåret vad gäller framtiden. Några håller parallellt på med vätgasteknik, alla andra har batterielbilar i pipen.
Lagstiftningen i Europa är tvingande i det avseendet, Kina ligger mycket långt framme vad gäller tekniken för den inhemska marknaden och skall man överleva måste man sälja bilar om folk vill ha även om fem år.
Världens biltillverkare har förstått det sedan länge, frågan är när den genomsnittlige sporthojaren förstår det?
Med det sagt är jag inte orolig för tex min motorcykel eller för veteranbilarna som jag har kvar. Det går att köra dem på exempelvis etanol eller annat icke-fossilt bränsle där på andra sidan 2040-2050. Jag gissar att det inte blir så många mil då på mina Citroënpaddor att det spelar någon större roll.