Two stroke man : "Om politikerna bestämmer att staten ska ta en jäkla massa skatt av dig för att ge dig något dom sedan inte ger dig så är det vems fel?
1.) Folket som röstat fram dom?
2.) Ditt fel för att du jobbar och skattar istället för att gå på socialbidrag?
3.) Politikernas? "
1) Det är lätt skylla på väljarna men vallagen har ändrats.
Förr kunde man stryka namn på valsedeln och på så sätt förhindra att misshagliga politiker blev valda.
Du kunde hindra Löven, Reinfeldt, Fridolin osv från att bli vald.
Trots dom stod överst på valsedeln. För dom var herre på täppan i partiet.
Det var samma system i Norge. Och vid ett norskval (på 80-talet ?) drogs en kampanj igång för att bli av med självgoda partitoppar. Och man lyckades.
Resultat vallagarna ändrades i Sverige och möjligheten stryka namn ersattes med möjligheten personrösta.
En garanti för att partiledarna skulle bli valda.
Där avskaffades demokratin i Sverige. Som jag ser det.
2) Eller bara dra ? Jag frågade en iransk flykting som jag kände genom vi ungicks i samma friluftsintresserade kretsar i Göteborg omkring 1990 varför han valt Sverige. Svar:
Det var det lättaste sättet få ett europeiskt pass som ger mig möjlighet fortsätta till USA. Där min bror redan är.
Jag hade helt glömt bort det här när jag nyligen hörde 4 unga män med ett utseende som talade för föräldrar från mellanöstern diskutera vad de skulle göra efter de var klara med studierna. De skulle dra. Allihopa.
Vad det gäller gå socialbidrag spred Fria tider en artikel om att en invandrarfamilj kunde få
22 249 kr per månad skattefritt.
Givetvis var det lögn Metro kollade upp det, det korrekta beloppet var 24 175 kronor i månaden skattefritt.
https://www.metro.se/artikel/räknee...sprids-på-nytt-innehåller-felaktiga-uppgifter
3) Politikernas ? Tyvärr tror jag den typ av Representati där man kan leva hela sitt liv på politik.
Och leva bra på politik om man lyckas. Leder till sånt här.
Det viktigaste för en svensk yrkespolitiker är inte politiken utan att behålla jobbet.
Se bara på Löven september 2015 och december 2015.
December 2015 var det Löven som snodde Åkessons politiska ideer.
Och införde gränskontroller för att minska invandringen.
Därför tror jag inte på Extraval i Sverige.
Det är för många politiker som skulle förlora jobbet vid ett Extraval.
Och situationen 2018 är precis densamma som 2014.
De Rödgröna har fler mandat än Alliansen.
DÖ-2 gäddan lurar i vassen.
Eller är det JA som väntar ?
Januarialliansen med s, mp och c och l?
Löff kommer kanske mjukna ?