Det FINNS lösningar redan idag, men problemet är att de lösningarna för inte del av de politiskt beslutade skattefördelarna!
EN av lösningarna har används, och är ett krav, som det inte går att "krångla" sig förbi hur mycket pengar man än har.
Och det bränslet har och är ett KRAV för att få delta, och har varit så från dag ett för NASCAR!
Rätta mig om jag har fel, men NASCAR körde väl blyad bensin ända fram till för typ 10 år sedan - på något slags undantag, eftersom generell inblandning av tetraetylbly i bränsle hade förbjudits redan under mitten av nittotalet?
Sedan typ 5 år tillbaka kör man E15 rätt upp och ner. En enhetsleverantör av bränsle har valts ut, och dessa ambulerande bensinstationsbiträden sköter hela kedjan ned till att fylla dunkar för teamen för att minska risken för bränslefusk.
Är E15 ett speciellt miljövänligt bränsle? Det kan ifrågasättas.
Är E15, eller ens E85 lösningen på Miljöpartiets krav? Nope. Inte som dom är formulerade idag.
I Sverige finns ett antal fabriker som redan tillverkar och levererar till svenska mackar.
Du kan tanka det utan att du behöver förändra din dieselbil nånting, jag kör själv på det i min T5'a och det går alldeles utmärkt att köra bensinbilar på också, men inte i Sverige än!
Funkar det som enhetsbränsle i både bensin- och dieselfordon? Berätta mer!
Även södra satsar på biometanol.
https://bioenergitidningen.se/biodrivmedel-transport/sodra-startar-tillverkning-av-biometanol
I början av -70 talet pluggade jag teknik i Uppsala och läste de mesta som skrevs om det "nya" som börjat användas i USA, framförallt på västkusten, och då handlade det om att få bukt med "smogen" i städerna.
Jag "upptäckte" också en "Miljökämpe" som även var professor...om jag minns rätt, nåväl.Han heter Björn Gillberg.
Det tog honom inte riktigt fullt tre år att få en importerad amerikans bil utrustad med KATALYSATOR godkänd att registreras och få framföras på allmän väg.
Björn Gillberg, ja...
Mästare i att bemästra media.
Sveriges förhastade, ensidiga och huvudlösa avgasreningskrav från 1976-årsmodell av bilar ställde till det rejält i Sverige, och fördröjde troligen genomförandet av riktig avgasrening på bilar i Europa med åtskilliga år. Sveriges krav var ett skämt.
Vad sägs om remdrivna luftpumpar som spädde ut avgaserna
efter förbränningen, i grenrören?
Man påstod massa hokuspokus om "efterförbränning" och annat, men summan av kardemumman var att halten skadliga ämnen minskade i de avgaser man mätte. ...eftersom volymen avgaser ökade.
Alla som meckat med eländet vet hur dumt det var.
Ett annat sätt att komma runt de svenska särbestämmelserna var att använda sig av det faktum att reglerna endast gällde bilar med cylindervolym över 800 cc.
Innan de särsvenska avgasreglerna så hade vi inte haft nya mikrobilar på vägarna sedan sextiotalet.
Nu kom dom - vanliga småbilar, men med mikromotorer på mindre än 800cc under huven.
Den då nya Volkswagen Polo fick en liten utombordare som inte behövdes avgasrenas. Klonen Audi 50 slutades säljas i Sverige. Någonstans fick det vara nog tyckte man i Ingolstadt.
Både Renault 4 och 5 drabbades av en motor som behövde gå för full hals för att till nöds klara av trafiktempot. Orenade.
Avsedda som citybilar...
Det tog 12 år ytterligare innan resten av Europa införde katalytisk avgasrening, och under denna period var det näst intill omöjligt att registrera en renare bil i Sverige eftersom vi redan hade den perfekta lösningen.
Vad hade hänt om vi samarbetat med våra EG-bröder istället för att springa iväg och sitta och tjura med en egen idiotlösning?
MP fortsätter längs en trist svensk tradition att bränna tid och kraft på grejer som inte fungerar.
problemet är att fossila bränslen är för billiga, då finns det inte pengar att utveckla alternativen....
Den verksamheten måste ha hjälp för att komma igång ordentlig. Det handlar INTE om sämre bränslen, ofta
är det bättre produkter än dagens fossila ...
Känt redan på -70 talet:
A car that runs on water, man....
Något annat intressant, även det från sjuttiotalet - det riktiga sjuttiotalet: Fastbränsleexpriment.
En nutty professor där jag växte upp körde sin gamla Duett på poppelpulver.
Yes, pulvriserat trä.
Jag var redan då, som nybliven tonåring jobbigt motorintresserad, och minns av hans förklaring att det var
förkammarförbränning som var nyckeln till att kunna köra på fastbränsle.
Han hade stoppat ner en Peugeotdiesel i sin Duett, och körde utan speciellt stora förändringar på poppelpulver.
Antar att dagens partikeldebatt hade sänkt honom... ^^
Att hitta något på Internet om detta är inte lätta att finna idag, men i Kalifornien är det tydligen ett magasin som scannat och indexerat en artikel från anno dazumal:
Poppelpulver ersatter olja
Jan Abom p& Chalmers i Goteborg har bevisat att poppelpulver kan ersatta olja. Pa sex fir skulle man ku.nna plantera energiskog motsvarande den svenska oljeimpcrten menar han. Poppelpulver brinner som olja, med samma energiinnehfill, men utan svavelutslapp och med mindre aska. Planterar vi bara popplar sfi behbver ivi inte vara oroliga for att bli utan energi d Sverige, menar han.
Tidningen heter "Vestkusten" och är från 1980 - "En tidning för Svenskarna på Stillahavskusten"
och innehåller många andra intressanta notiser från tiden. Jag fastande en halvtimma där...
https://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=d&d=VEST19800313.2.6&e=-------en--20--1--txt-txIN--------1
Så visst har det funnits alternativ. Var är dom nu?
Hur fungerar dem på motorcyklar?