Ur miljösynpunkt är det naturligtvis förkastligt att elda ved istället för eldrift. Från ett ekonomiskt perspektiv är ved såklart bra, givet att du har gratis tillgång till träd och tiden att såga/klyva.Behöver nog något annat än el ivartfall.
Läste att miljömuppen o miljömuppan tyckt att folk kan elda istället för att använda el.
Hmm hur var det nu om man bränner en massa ved släpper man inte ut något som då är lagrat i trädet? Typ någon kol i gasform?.
Saxat ur expressen
Elpriserna i Europa har stigit kraftigt under året. Det har också smittat av sig på priserna i Sverige – särskilt i de sydligare delarna av landet.
Nu ser det ut som prisutvecklingen kommer att skena i väg ytterligare.
Under hösten och vintern kan hushållen i södra Sverige räkna med att elpriserna kommer att fortsätta stiga kraftigt – i södra Götaland (elområde 4) ser snittpriset ut att landa på 3,50 kronor per kilowattimme (kWh) enligt Johan Sigvardsson, analytiker på elhandelsbolaget Bixia.
– Under december till mars i år var snittpriset 1,40 kronor. Så där är det gott och väl det dubbla, säger han till TT.
Ur koldioxidsynpunkt är ju vedeldning inte speciellt problematiskt så länge motsvarande mängd träd växer upp som eldas upp. På några års sikt balanseras det där i ett naturligt kretslopp. De fossila bränslena har å andra sidan ett kretslopp på miljontals år.Ur miljösynpunkt är det naturligtvis förkastligt att elda ved istället för eldrift. Från ett ekonomiskt perspektiv är ved såklart bra, givet att du har gratis tillgång till träd och tiden att såga/klyva.
Veden gjorde min uppväxt lite mindre jävlig når vi inte hade råd att fylla på oljepanna. Hade jag bott i villa hade jag fyllt upp vedförrådet till max nu.
Men jag fattar din poäng, miljömupparna tror nog att det är fritt från utsläpp om man eldar upp svensk skog.
Ur koldioxidsynpunkt är ju vedeldning inte speciellt problematiskt så länge motsvarande mängd träd växer upp som eldas upp. På några års sikt balanseras det där i ett naturligt kretslopp. De fossila bränslena har å andra sidan ett kretslopp på miljontals år.
Problemet med vedeldning är väl snarare att det kan ge utsläpp av partiklar och andra ohälsosamma ämnen i närmiljön, och det är ju framför allt ett problem i tät bebyggelse, men har man en kamin eller panna med effektiv förbränning och eldar med torr ved är det inget större problem.
Nja, beror ju på hur man eldar, som sagt. I många fattigare och mer tätbefolkade delar av världen är vedeldning ett stort problem som leder till ohälsa och död. Men med moderna kaminer/pannor, rätt bränsle och koll på hur man eldar kan man få väldigt effektiv förbränning som ger mycket låga nivåer av såväl partiklar som skadliga ämnen.Är det inte så att partiklarna från vedeldning är så pass stora att dom inte är något större problem också?
Många partiklar blir kvar redan i skorstenen och skrubbas loss en gång om året av en svartklädd man
Det tror jag är bra för miljön i det långa loppet.Eldar man dålig ved i dålig eldstad behöver den svartklädda mannen komma oftare.
Läste att miljömuppen o miljömuppan tyckt att folk kan elda istället för att använda el.
Det tror jag är bra för miljön i det långa loppet.
Läs citatet som han svarade på. Att "den svartklädda mannen skulle behöva komma oftare".Bra för miljön att elda med luftunderskott så att det bildas extra mycket partiklar, HC och CO? Bara för att det blir bättre verkningsgrad om man eldar veden långsamt så att mer värme hinner överföras?
Är du måhända miljöpartist?
Läs citatet som han svarade på. Att "den svartklädda mannen skulle behöva komma oftare".
Jag tyckte att det var fyndigt.
Med lite flyt, eller oflyt, beroende på hur man ser det, skulle man kanske kunna få alla tre önskningar uppfyllda på en gång. Värt att tänka på, innan man börjar skicka upp röksignaler från surved genom murstocken.Ok, han med lien? Eller Ron Jeremy?
Liemannen eller Johnny CashOk, han med lien? Eller Ron Jeremy?
Jag tänkte på han med lien.Ok, han med lien? Eller Ron Jeremy?
Vad ser du på för filmer?Ok, han med lien? Eller Ron Jeremy?
Tror jag skall be sotaren att vara vitklädd nästa gång han kommer
Bra artikel, tack!!Nej inte jättemycket kanske men att utbudet ökar borde vara bra rent generellt.
Vi har väl en förbindelse på drygt 1000 MW DC från finland någonstans till SE3 iaf.
De får väl skicka sina watt till polen och så får SE4 importera nu när vår egen infrastruktur är 40 år efter.
Edit. Den här var lite intressant.
Nya elflöden när Olkiluoto 3 kör i gång - Second Opinion
När den finländska kärnreaktorn Olkiluoto 3 nu snart börjar leverera el, förändras elflödena också i det svenska elnätet. Elen kommer oftare än förr att röra sig östvästligt i elnätet. Och instängningseffekten för elen i norra Sverige ökar ytterligare.second-opinion.se
Rätt.Vi byggde en gång i tiden 12 reaktorer på 12 år i det här landet....
Vi smällde upp en av dom på 5år.
Finns viljan finns lösningen.
Tyvärr är det lika illa bland de flesta politiska partierna.MP är ju numera ett rent vänsterextremt parti som företräder allehanda slödder, så det är inte konstigt att de har lite svårt med plus och minus, grundläggande fysik, definitionen av perpetum mobile och framförallt alla former av rimlighetsanalyser…
Joråsåatt…
Vi ska rädda miljön i heeela väääjden genom att straffskatta bort det svenska folkets (trots allt ganska moderna) förbränningsmotorer…
Men när den energipolitik som vi själva varit delaktig i går i raketfart mot totalhaveri, då är det helt OK för alla svenskar att elda upp saker utan någon som helst form av rening…
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|