Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Dagens nyhetsnotiser som säkert inte har med varandra att göra på något sätt... För inte skulle väl bolagen passa på att höja priserna inför en skattesänkning eller så...

"Dieseln en krona dyrare på två dagar
På torsdagen höjs bensinpriset vid bemannade stationer med 50 öre till 19:58 kronor litern. Dieselpriset höjs med 65 öre till 24:76 kronor per liter."

"EU säger ja till slopad skatt på bensin och diesel
EU ger klartecken för Sverige att slopa energiskatten på bensin och diesel tillfälligt, skriver TT.
Nu kan bensinpriset i Sverige sjunka med omkring tre kronor och dieseln med en krona under tre månader."

Jag räknar hur många dagar det tar tills någon uppfyller sitt vallöfte…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skatten på bensin är ju runt 50% av priset vid pump, men hur mycket av skatten är energiskatten?

Det finns väl ingenting som har så många olika skatter som bensin, och så lägger man momsen uppepå alltihopa sen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är det bara jag som är konspiratoriskt lagd som anar ugglor i mossen då EU's beslut kommer just nu, mitt i en ny regeringsbildning...?

Var det inte Damberg som - enligt den rådande "blåbruna" budgeten - skulle fråga Bryssel om detta var tillåtet långt tidigare...? Sedan lyckades han förhala detta tills det uppstod hot om KU-anmälningar och andra saker...?

Valdes tillfället rent av för att ett utslag från EU skulle komma just nu...? Den gamla regeringen kan inte lastas för detta synnerligen klimatvidriga tilltag och den nya regeringen är inte ens på plats för att verkställa beslutet enligt EU's tillstånd...?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skatten på bensin är ju runt 50% av priset vid pump, men hur mycket av skatten är energiskatten?

Det finns väl ingenting som har så många olika skatter som bensin, och så lägger man momsen uppepå alltihopa sen.
2,73 kr av 5,37 kr.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad tror ni, får vi billigare el om den polska elkabeln fått skador pga, gasledningssprängningen?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vad tror ni, får vi billigare el om den polska elkabeln fått skador pga, gasledningssprängningen?

Vad synd om vi inte kan exportera till Polen :rolleyes:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Svenska kraftnät är snabba med att kontrollera elkabeln så inte elpriserna råkar sjunka. Fixa Ringhals tar 5 månader. Jobbet med att kontrollera kabeln är igång efter 2 dagar.
Det skulle inte förvåna mig om dykare är på plats och lagar elkabeln innan dykare är på plats för att inspektera sprängningen ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yeah...så är det..
El-kablar till Polen och Danmark har varit bortkopplade den senaste veckan. Resultatet? Södra Sverige har haft den billigaste elen sen början på augusti.
– Ju mer Sverige exporterar desto mer el behövs och då blir det dyrare el-produktion som tas i bruk. "

Nästa nyhet

"I SVT:s program 30 minuter säger Vattenfalls vd Anna Borg att prognoserna för vinterns elpriser visar att vissa hushåll kan bli tvungna att betala dubbelt så mycket för sin elkonsumtion jämfört med förra året."

Men ge f*n i att koppla in ledningen till Polen då...

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
El-kablar till Polen och Danmark har varit bortkopplade den senaste veckan. Resultatet? Södra Sverige har haft den billigaste elen sen början på augusti.
– Ju mer Sverige exporterar desto mer el behövs och då blir det dyrare el-produktion som tas i bruk. "

Kan det bli tydligare...?

Mitt förslag är att Spettets Vänner byter verksamhetsområde. Skit i att spetta loss Skåne. Det finns något viktigare att hålla bortkopplat...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitt förslag är att Spettets Vänner byter verksamhetsområde. Skit i att spetta loss Skåne. Det finns något viktigare att hålla botrkopplat...
Jag har en ännu bättre idé. Vi låter kablarna vara bortkopplade pga underhåll till våren. Komponentbrist i världen och så.... :rolleyes:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En sak är säker - marknaden är sjuk...Man blir ju illamående bara av att se kärringen i inslaget du länkade till...Svenne Banan ska alltså övertalas att snåla med strömmen (så att hon har nog med ström att sälja till polackerna) men ändå betala lika mycket eller mer än förra vintern. Och naturligtvis ha förstååååååelse för detta...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
…och här trodde man att det var ryssen som ville koppla bort Europa från Skandinavien.

Och så var det några lirare på Sporthoj. :va

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Beken-modellen borde kunna hjälpa. Men det är klart då blir det mindre vinst på den el som säljs i Sverige.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Bergnäsarn sparar mest…igen…

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...