Bra artikel i nyteknik men den visar ju inte rakt av på vilka uppgifter som är fel eller vilka jämförelser som anses vara orelevanta i IVLs rapport.
Större delrn av artikeln består ju av punktlistan som inleds med
Ja det håller säkert IVL och de flesta med om, vari ligger ktitiken? Att media gör felsktiga tolkningar av rapporten är inte samma sak som att rapporten är fel.
Den andra begriper jag mig inte riktigt på. De blandar ju in SVT och vad de skriver i någon artikel. Sen kommer kritik ang dieselbilar och deras förbrukning eller ngt... Det nämner väl inte IVL alls i sin rapport? Är det bara jag som inte fattar resonemanget?
Det är fel för att de gör fel antaganden, och använder gammal data. Kort och gott. Lite har de faktiskt själva tagit upp här:
https://www.ivl.se/english/startpag...s-to-reactions-in-media-on-battery-study.html
Som Elon skrev i sitt tweet (från den andra länken) så drivs Tesla gigafactory 100% av förnybar energi. Gäller det alla tillverkare? Nej, men att sätta ett godtyckligt tal helt kammat från felaktiga indata är inte vad jag kallar seriöst. Men rapporten drog alla tillverkare över samma kam, och förutsatte att det kommer att förbli så för alltid mer eller mindre. Och som länken ovan visar så kan de ju alltid skylla på att de bara sammanställde gammal data, så då är det ju absolut inte deras fel att det ger en fullständigt missvisande bild av verkligheten du och jag lever i.
Det blev ännu mer fel när SVT kablade ut detta i svenskarnas hem på bästa sändningstid i nyheterna. De gjorde fina grafer och stapeldiagram på hur långt man måste köra en elbil för att nå plus-minus-noll med en snål dieselbil. Minst 8 år med en Tesla med största batteriet där man kör genomsnittet per år. En liten Nissan Leaf gick snabbare med bara ca 2-3 år. Och allt var batteriernas fel.
Där användes den felaktiga datan från IVL-rapporten, tog diesel-tillverkarnas siffror för utsläpp av diesel som om de faktiskt stämde överhuvudtaget med verkligheten (är det någon tillverkare som inte blev påkommen av diesel-gate?) Dessutom så antog de att det inte kom några som helst utsläpp från prospektering, pumpning, transport, raffineringen, etc av soppan. Och som lök på laxen så använder vi självklart samma elmix som den värsta som går att framställa. Alla dessa antaganden som gjordes stämmer uppenbarligen inte, se inlägget ovan med Sveriges topp-tio i utsläpp. Kan det stämma någon annanstans i världen? Absolut,
men inte här.
Så när elbils-vurmare som mig själv nämner IVL-rapporten så är det i de flesta fall eftermälet av rapporten vi menar, där det ena massmediat efter det andra bygger på felaktigheter på felaktigheter. För jag kan sätta pengar på att gemene man ute i stugorna inte har granskat IVL-rapporten kritiskt. Däremot så "vet man" att en elbil tar minsann hur många år på sig som helst och måste köra tiotusentals mil innan den är "bättre för miljön" än den här fina diesel-snurran jag precis köpte.
För det har ju SVT kablat ut, så då är det sant. Den hör jag, i olika omskrivningar, närmast dagligen..