Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Försökte hitta en sida som inte drivs av miljötalibaner. Här är en debattartikel som håller låg ton och påpekar de mest uppenbara bristerna i att tolka IVL-rapporten som om det var tio Guds Budord: https://www.nyteknik.se/opinion/nu-blir-elbilen-annu-gronare-6855970

Edit: Mer åt talibanhållet, men sätter fingret på mer tokigheter i rapporten: https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/

Bra artikel i nyteknik men den visar ju inte rakt av på vilka uppgifter som är fel eller vilka jämförelser som anses vara orelevanta i IVLs rapport.
Större delrn av artikeln består ju av punktlistan som inleds med
Vi finner att flera faktorer avgör elbilens samlade klimatpåverkan:

Ja det håller säkert IVL och de flesta med om, vari ligger ktitiken? Att media gör felsktiga tolkningar av rapporten är inte samma sak som att rapporten är fel.

Den andra begriper jag mig inte riktigt på. De blandar ju in SVT och vad de skriver i någon artikel. Sen kommer kritik ang dieselbilar och deras förbrukning eller ngt... Det nämner väl inte IVL alls i sin rapport? Är det bara jag som inte fattar resonemanget?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bra artikel i nyteknik men den visar ju inte rakt av på vilka uppgifter som är fel eller vilka jämförelser som anses vara orelevanta i IVLs rapport.
Större delrn av artikeln består ju av punktlistan som inleds med

Ja det håller säkert IVL och de flesta med om, vari ligger ktitiken? Att media gör felsktiga tolkningar av rapporten är inte samma sak som att rapporten är fel.

Den andra begriper jag mig inte riktigt på. De blandar ju in SVT och vad de skriver i någon artikel. Sen kommer kritik ang dieselbilar och deras förbrukning eller ngt... Det nämner väl inte IVL alls i sin rapport? Är det bara jag som inte fattar resonemanget?
Det är fel för att de gör fel antaganden, och använder gammal data. Kort och gott. Lite har de faktiskt själva tagit upp här:
https://www.ivl.se/english/startpag...s-to-reactions-in-media-on-battery-study.html
Som Elon skrev i sitt tweet (från den andra länken) så drivs Tesla gigafactory 100% av förnybar energi. Gäller det alla tillverkare? Nej, men att sätta ett godtyckligt tal helt kammat från felaktiga indata är inte vad jag kallar seriöst. Men rapporten drog alla tillverkare över samma kam, och förutsatte att det kommer att förbli så för alltid mer eller mindre. Och som länken ovan visar så kan de ju alltid skylla på att de bara sammanställde gammal data, så då är det ju absolut inte deras fel att det ger en fullständigt missvisande bild av verkligheten du och jag lever i.

Det blev ännu mer fel när SVT kablade ut detta i svenskarnas hem på bästa sändningstid i nyheterna. De gjorde fina grafer och stapeldiagram på hur långt man måste köra en elbil för att nå plus-minus-noll med en snål dieselbil. Minst 8 år med en Tesla med största batteriet där man kör genomsnittet per år. En liten Nissan Leaf gick snabbare med bara ca 2-3 år. Och allt var batteriernas fel.

Där användes den felaktiga datan från IVL-rapporten, tog diesel-tillverkarnas siffror för utsläpp av diesel som om de faktiskt stämde överhuvudtaget med verkligheten (är det någon tillverkare som inte blev påkommen av diesel-gate?) Dessutom så antog de att det inte kom några som helst utsläpp från prospektering, pumpning, transport, raffineringen, etc av soppan. Och som lök på laxen så använder vi självklart samma elmix som den värsta som går att framställa. Alla dessa antaganden som gjordes stämmer uppenbarligen inte, se inlägget ovan med Sveriges topp-tio i utsläpp. Kan det stämma någon annanstans i världen? Absolut, men inte här.

Så när elbils-vurmare som mig själv nämner IVL-rapporten så är det i de flesta fall eftermälet av rapporten vi menar, där det ena massmediat efter det andra bygger på felaktigheter på felaktigheter. För jag kan sätta pengar på att gemene man ute i stugorna inte har granskat IVL-rapporten kritiskt. Däremot så "vet man" att en elbil tar minsann hur många år på sig som helst och måste köra tiotusentals mil innan den är "bättre för miljön" än den här fina diesel-snurran jag precis köpte. För det har ju SVT kablat ut, så då är det sant. Den hör jag, i olika omskrivningar, närmast dagligen..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här har vi en lista över de industrier som släpper ut mest CO2 i Sverige: http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/de-slappte-ut-mest-koldioxid-sverige-2017/


Inte mindre än 3 raffinaderier ligger med på top-10 listan. Men enligt IVL-rapporten så räknas det inte med?
Däremot så både tillverkas och körs elbilar med upptill 50% fossil elmix under hela dess livslängd?

Och här i Sverige har vi ju självfallet ett sådant scenario:
http://www.energimyndigheten.se/con...15b3d9f75843b7d3c4/graf-pressmeddelande-2.gif
Edit: Snyggade till tabellen
Rätt galet att ETT kraftvärmeverk i en liten håla i norrland släpper ut mer co2 än ett av norra europas största raff? Eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Rätt galet att ETT kraftvärmeverk i en liten håla i norrland släpper ut mer co2 än ett av norra europas största raff? Eller?

Nu läser man väl ändå bibeln baklänges. Det är stålproduktionen som använder stenkol och restprodukterna eldas upp och blir värme. En produktionsprocess som är på väg att ändras till vätgas så värmeverket får i framtiden elda biblar eller hitta på några andra sätt att värma sig, t.ex. sno el från vattenfallen fast då kanske det blir brownout i 08 istället - när de utländska datacentren i Gävle, Katrineholm och Eskilstuna fått sin subventionerade energi tillgodosedd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu läser man väl ändå bibeln baklänges. Det är stålproduktionen som använder stenkol och restprodukterna eldas upp och blir värme. En produktionsprocess som är på väg att ändras till vätgas så värmeverket får i framtiden elda biblar eller hitta på några andra sätt att värma sig, t.ex. sno el från vattenfallen fast då kanske det blir brownout i 08 istället - när de utländska datacentren i Gävle, Katrineholm och Eskilstuna fått sin subventionerade energi tillgodosedd.

Man läser bara siffrorna, går ju kalasbra att smälta malm med el också, om man har en fungerande energipolitik vill säga.
Fortfarande lite sjukt att ett värmeverk spyr ur sig såna mängder co2..
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Rätt galet att ETT kraftvärmeverk i en liten håla i norrland släpper ut mer co2 än ett av norra europas största raff? Eller?
Det eldar restprodukter (i huvudsak gas) från stålverket: https://www.nsd.se/nm4815084 så de får ju bränslet "gratis"..

Men SSAB verkar ha fått kläm på att det framöver är billigare att köra på förnybar el än att fortsätta elda kol. Ska bli intressant att följa, hoppas det är mer hockey än snack: https://www.nyteknik.se/industri/ssab-stal-utan-kol-kraver-utbyggnad-av-elnatet-6896533
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eldrivna smältverk är ju knappast nåt nytt.. har funnits så länge jag jobbat med stål åtminstone.
Det eldar restprodukter (i huvudsak gas) från stålverket: https://www.nsd.se/nm4815084 så de får ju bränslet "gratis"..

Men SSAB verkar ha fått kläm på att det framöver är billigare att köra på förnybar el än att fortsätta elda kol. Ska bli intressant att följa, hoppas det är mer hockey än snack: https://www.nyteknik.se/industri/ssab-stal-utan-kol-kraver-utbyggnad-av-elnatet-6896533
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Eldrivna smältverk är ju knappast nåt nytt.. har funnits så länge jag jobbat med stål åtminstone.
Jepp, skillnaden framledes är dock att det är oekonomiskt att _inte_ driva med el. Så har inte fallet varit innan.

Men som artikeln säger, då behövs det energi-politik som inte är motarbetande.

Jag ser ju mycket hellre att SSAB pytsar ner vätgas i ett bergrum långt utanför all bebyggelse än att vi ska puttra runt med bio/vätgasbomber på våra vägar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är fel för att de gör fel antaganden, och använder gammal data. Kort och gott. Lite har de faktiskt själva tagit upp här:
https://www.ivl.se/english/startpag...s-to-reactions-in-media-on-battery-study.html
Som Elon skrev i sitt tweet (från den andra länken) så drivs Tesla gigafactory 100% av förnybar energi. Gäller det alla tillverkare? Nej, men att sätta ett godtyckligt tal helt kammat från felaktiga indata är inte vad jag kallar seriöst. Men rapporten drog alla tillverkare över samma kam, och förutsatte att det kommer att förbli så för alltid mer eller mindre. Och som länken ovan visar så kan de ju alltid skylla på att de bara sammanställde gammal data, så då är det ju absolut inte deras fel att det ger en fullständigt missvisande bild av verkligheten du och jag lever i.

Vilka antaganden är fel? I kommentaren från IVL själva nämns inte ordet "antagande/adoption/assumption" alls.

Vilket tal ur rapporten är fel - från felaktiga indata? Borde väl vara lätt att peka ut?

De har ju använt den data som finns tillgänglig, det är svårt att använda data som inte existerar. Hur kan det vara fulständigt missvisande och var nämner de att de förutsätter att det kommer förbli så?

Alla dessa antaganden som gjordes stämmer uppenbarligen inte, se inlägget ovan med Sveriges topp-tio i utsläpp. Kan det stämma någon annanstans i världen? Absolut, men inte här.

Skriver IVL att rapporten endast gäller Sverige?

As Ellingsen et al (2014) has used data from an actual battery plant in order to evaluate the energy consumption we have chosen this number, 586MJ electricity per kWh battery, to perform an overview of the impact of production location on greenhouse gas emissions.

The total greenhouse gas emissions according to the work of Ellingsen et al (2014) are 172 kg CO2eq/kWh battery, and we will use this as a reference to the total impact of electricity mix on the end result. 62% is stated to be from manufacturing, and 62% of the total 172 kg CO2-eq/kWh implies 107 kg CO2-eq/kWh from manufacturing. The effect of changing electricity mix on the total battery production impact can be seen in Table 17.

Tittar man sen på tabell 17 så ser det väl inte ut som att den elmixen är speciellt dåligt i förhållande till andra länder?

Så när elbils-vurmare som mig själv nämner IVL-rapporten så är det i de flesta fall eftermälet av rapporten vi menar, där det ena massmediat efter det andra bygger på felaktigheter på felaktigheter. För jag kan sätta pengar på att gemene man ute i stugorna inte har granskat IVL-rapporten kritiskt. Däremot så "vet man" att en elbil tar minsann hur många år på sig som helst och måste köra tiotusentals mil innan den är "bättre för miljön" än den här fina diesel-snurran jag precis köpte. För det har ju SVT kablat ut, så då är det sant. Den hör jag, i olika omskrivningar, närmast dagligen..

Skyll på mediarapporteringen och inte IVL.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jepp, skillnaden framledes är dock att det är oekonomiskt att _inte_ driva med el. Så har inte fallet varit innan.

Men som artikeln säger, då behövs det energi-politik som inte är motarbetande.

Jag ser ju mycket hellre att SSAB pytsar ner vätgas i ett bergrum långt utanför all bebyggelse än att vi ska puttra runt med bio/vätgasbomber på våra vägar.
Ja det låter både vettigt och förnuftigt. Motsatsen är därför oundviklig!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Volkswagen försöker göra sin produktion av elbilar "klimatneutral"
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/stories/decarbonization-what-4754

IVL-rapporten har inte tagit med alla steg för processen kring att tillverka bensin/dieselbilar (och bränsle) och använder generella data för att gissa hur elbilar framställs istället för att titta vad tillverkarna faktiskt gör vid sina fabriker. BMW har exempelvis vindkraftverk för att ge el till tillverkningen av i3 och i8.
Att andra använder "smutsigare" energi gör ju inte att man ska lasta biltillverkare för bruket av den energin.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ungefär så där ser det väl ut när BMWs dieselbilar börjar brinna längs vägarna...eller Ferrari 458 Italia eller 911 GT3...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
IVL-rapporten har inte tagit med alla steg för processen kring att tillverka bensin/dieselbilar (och bränsle)...

Vart hittar du ens det i rapporten? Visa gärna vilket kapitel som handlar om det.

Faktum är att IVL-rapporten inte har missat några steg ang. bensin/diesel. Faktum är att den inte tar upp det öht, och det är heller inte syftet med rapporten.

This report presents the findings from the Swedish Energy Agency and the Swedish Transport Administration commissioned study on the Life Cycle energy consumption and greenhouse gas emissions from lithium-ion batteries. It does not include the use phase of the batteries.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vart hittar du ens det i rapporten? Visa gärna vilket kapitel som handlar om det.

Faktum är att IVL-rapporten inte har missat några steg ang. bensin/diesel. Faktum är att den inte tar upp det öht, och det är heller inte syftet med rapporten.

Fel av mig, det var i deras debattartikel angående sin rapport de hade hänvisat till en jämförelse:
https://www.nyteknik.se/opinion/krav-minskade-utslapp-fran-batteritillverkningen-6853528
Det är alltså inte NyT som har skrivit det där utan de som sammanställt rapporten. I svaret som kom till PowerCircles frågor hade de med mer om hur de hade räknat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För det har ju SVT kablat ut, så då är det sant. Den hör jag, i olika omskrivningar, närmast dagligen..

SVT, och majoriteten av svensk media, översätter UK,
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, med...

...Storbritannien...:huvet

Hur svårt kan det vara? Så vad kan vi förvänta oss? :va
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top