Milkostnad

Ett snabbt överslag

Antal mil = 2200
Soppa = 17160:- (0,65L/mil, 12:-/L)
Försäkring = 9400:-
Skatt = 200:-
Service = 3000:-
Utrustning = 10000:- (kläder, bling,....)
Värdeminskning = 15000:-

Milkostnad ca 25:-:tummenupp :)

Sen kommer det en stor pluspost som jag tydligt märker.

Bil + Affär = 5 matpåsar à 300:- = 1500:-

MC + Affär = 1 matpåse a 200:- = 200:-

Eftersom man har mycket begänsat lastutrymme på en MC måste man
begränsa sina inköp till det nödvändigaste och det är oftast hyfsat billigt dessutom vill man helst vara ute och gasa med MC inte stå och svettas i skinnstället i en affär så man handlar mer sällan.:D

Hmm.. tittar jag på ditt pajdiagram så ser personlig utrustning ut att ta upp ca 25%. dvs 8000:- per år?! Jag räknar baklänges på din beräkning:

106:- x 300 mil = 31800:-/år. En fjärdedel av detta är då personlig utrustning, dvs 31800:-/4 = 7950:-. Är det så mkt du tänker lägga på personlig utrustning varje år?

Låter högt....

Ägandekostnad!

Här är mina kalkyler... Skyddsutrustningen är med på bägge hojarna. Den är väl avskriven nu så att säga, men för att få en rättvis jämförelse och det ska stämma med mina andra kalkyler så låter jag den ligga med iaf. Annars anbringar ju även den ett visst värde vid en försäljning.

Bild 1: Kalkylen är baserad på hittills fakta sedan har jag antagit ett försäljningspris på 50000kr. Lite elakt räknat i nuläget men iaf.

Bild 2: Nuvarnade hojen. Har endast haft bladen än säsong ännu, men där har jag också antagit ett försäljningsvärde på 50000kr. Även det är i nuläget väääldigt elakt räknat.

Bild 3: Förra hojen. Detta är fakta... faktiskt utfall!

När man väl lyckas pressa ner fordonet närmare 30-40kr/mil är det dags att byta!!! :fakta

//KaliZ

Edit: OBS milkosten är bara tillagd som en notis i rubriken. Diagrammen är alltså INTE hur kosten för 1 mil är fördelad!

Edit 2: Såg att en del räknat per år... mina diagram är tänkta att baseras på total ägandekostand tills jag säljer. På det jag har i bruk just nu... har jag antagit en försäljning nu direkt. Tycker en del har väldigt billiga omkostnader :va .

Bifogat

• Ägandekostnad.jpg
    Ägandekostnad.jpg
    107.6 KB · Visningar: 116
Last edited:
Usch ni får MC-körningen att låta så negativt! Jag ser hela kostnaden som "prioritet 1" och räknar/snålar på andra saker istället :)

Och ang. personlig utrustning, men kan ju inte räkna skinnställets kostnad varje år liksom, borde man inte kunna göra en beräkning på tex. 3 år. Alltså man delarpersonlig utrustning på 3 år(det är väl vad en utrustning MINST måste hålla) På dessa tre år kan man äver räkna in ev. service.

Annars så tror jag att milkostnaden ändras helt varje år.

Last edited:
Fanns det inte nyligen en tråd om hur mycket dyrare det skulle bli med den höjda bensinskatten, de femtio kronorna för av- och påställning och var det inte nåt mer det gnabbades om?

Det är ju STRUNTSUMMOR i den här kalkylen!

Är det bara jag som skiter i vad det kostar ?

nä, jag ÄR inte svinrik, har en medelmåttig inkomst & anser att hojåkningen ger mig... nöje, bus, avkoppling, socialt samspel, mm mm

Att räkna efter, är bara ett sett att försöka övertala sig själv att det är dyrt, så man kan sälja hojen & lägga av med det man älskar

EDIT.

jag undrar dock hur fan man kan säga att personlig utrustning kostar 26 kr milen.. ?

säg 4 år med 1000 mil = 4000 mil x 26 kr = 104.000:- .. vem har en sådan dyr utrustning ?

Last edited:
Fanns det inte nyligen en tråd om hur mycket dyrare det skulle bli med den höjda bensinskatten, de femtio kronorna för av- och påställning och var det inte nåt mer det gnabbades om?

Det är ju STRUNTSUMMOR i den här kalkylen!

Jag räknade en hel del när jag teckande om försäkringen nu i samband med bostadsflytt och grejer. Rätt klurig kalkyl det där. Ena bolaget har billig garagepremie men begränsad av och påställning. Det andra bolaget hade dyr garagepremie men obegränsad av och påställning.

Efter en stunds räknande kom jag fram till att i mitt fall så kvittade det nästan. Gjorde 2000:- på ett år typ och då tog jag det dyrare alternativet och har hojen mera påställd helt enkelt. :tummenupp

//KaliZ

Vad är det här för självplågeritråd!? Ska man ha dåligt samvete för att man leker lite nu också? Inte sjutton kommer jag ligga där på långvården i blå pyjamas, dreglandes i en kopp och samtidigt som jag pillar bort en redig ryggsårskorpa förnöjt dra mig till minnes att jag minsann sparade flera tusenlappar i min ungdom för att jag slutade åka plastpålle.

Skit i prislappen, bär det så bär det. Livet är här och nu. Punkt.

/perris

Vad är det här för självplågeritråd!? Ska man ha dåligt samvete för att man leker lite nu också? Inte sjutton kommer jag ligga där på långvården i blå pyjamas, dreglandes i en kopp och samtidigt som jag pillar bort en redig ryggsårskorpa förnöjt dra mig till minnes att jag minsann sparade flera tusenlappar i min ungdom för att jag slutade åka plastpålle.

Skit i prislappen, bär det så bär det. Livet är här och nu. Punkt.

/perris

Exakt! Håller med!! Livet är här och nu.. MEN ekonomin är viktig för min del..just för att jag ska kunna bibehålla mc-intresset. Man får en preview och en uppfattning om hur mkt man måste skära ner övriga utgiftsposter för att kunna fortsätta köra hoj!!

Har ett svart hål någonstans i totalbudgeten bara... någonstans måste det ju finnas utrymme för en supermotard också...:va

Exakt! Håller med!! Livet är här och nu.. MEN ekonomin är viktig för min del..just för att jag ska kunna bibehålla mc-intresset. Man får en preview och en uppfattning om hur mkt man måste skära ner övriga utgiftsposter för att kunna fortsätta köra hoj!!

Har ett svart hål någonstans i totalbudgeten bara... någonstans måste det ju finnas utrymme för en supermotard också...:va

hmmm just precis, ju mera man kör desto billigare blir milkostnaden! kör mer hoj så får du råd med en till!

Trådskaparen kör bara 300 mil/år så 4 år blir bara 1200 mil osv..

Håller annars med Wonderwizard, hojnöjet får kosta vad som..

hmmm just precis, ju mera man kör desto billigare blir milkostnaden! kör mer hoj så får du råd med en till!

Haha... din tomte! :D Det var därför jag gjorde en deal när jag sålde förra hojen. Han kikade på den ena dagen och bestämde sig. Jag sa jag var tvungen att ha den ytterliggare en dag. Den dagen samlade jag och polarn mil!!! :D

Haha... din tomte! :D Det var därför jag gjorde en deal när jag sålde förra hojen. Han kikade på den ena dagen och bestämde sig. Jag sa jag var tvungen att ha den ytterliggare en dag. Den dagen samlade jag och polarn mil!!! :D

Hehe ja men du behöver en motard iaf!

Altså det är inte milen ni kör som kostar utan det är milen ni inte kör som gör eran körning så dyr :yoparty

men herre gud ... vem fan bryr sig om va de kostar att åka hoj!!! :D

Jag vet att det är dyrt men det är ju ganska så kul!! eller hur??:)

Hej Perris, Ingen panik, kollar du dina siffror är det säkert under en längre tid och fler åkta mil och då blir siffran mindre läskig...!
Hej Surikaten! Mina siffror ser nog inte så fasligt farliga ut, då jag inte alls har någon dyrgrip till asfaltssprätt.

/perris

Min fasta kostnad på hojen då den är påställd, stillastående, helförsäkring och lån är ca 3500/mån!

Utrustning räknar jag att ha i ca 5 år och kostar då 2500kr/år

Sen är jag pryl och moddnings beroende och det går väl loss på 5-10lök/år

Däck vet jag inte riktigt då detta är mkt beroende på märke, banåkningar och antal "aktiva" mil så ca 4kkr

Men det kostar att ligga på topp och det är svårt att ha roligare för pengarna!

Jo, man måste ju givetvis ha råd att leva på andra håll också, men då borde ju frågan snarare vara, "hur stor del av din inkomst går till hojen?", vilket känns mer relevant. Det andra läskiga är ju bara för att skrämma sig själv till döds.

/perris

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back