Miltal.. När är en Hoj slut??

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
När anser man att en hoj har gått långt? Typ motsvarande en bil som gått 20 000 Mil?
Visst, En GoldWing kan man ju inte jämföra med en Sporthoj, fast nu är det ju inte dem forumet är till för heller.
Jag som letar hoj nu blir hela tiden lite nojjig när jag hittar nåt objekt, man vill ju kunna sälja dem om nåt år utan att hela slanten skall vara förlorad..
Sålde precis min Thundercat, den hade gått 1785 mil....

Så.. Vad har ni andra för uppfattningar om när en Hoj är slut, finito, redo för skroten....?
 

martan

Posör, #2428
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 916, Ducati 998BP 1:9
Advance4Stroke skrev:
När anser man att en hoj har gått långt? Typ motsvarande en bil som gått 20 000 Mil?
Visst, En GoldWing kan man ju inte jämföra med en Sporthoj, fast nu är det ju inte dem forumet är till för heller.
Jag som letar hoj nu blir hela tiden lite nojjig när jag hittar nåt objekt, man vill ju kunna sälja dem om nåt år utan att hela slanten skall vara förlorad..
Sålde precis min Thundercat, den hade gått 1785 mil....

Så.. Vad har ni andra för uppfattningar om när en Hoj är slut, finito, redo för skroten....?

Min gamla CBR600 -91 hade passerat 6000mil när jag sålde den
och den går som en klocka. Jag sålde den till kompis så jag är övertygad om att den skall rulla ett par till utan alltför stora
ingrepp.

Som kuriosa kan jag tillägga att ventilspelen kontrollerades precis innan försäljning och INGET behövde göras. Alla låg inom toleranderna. Jag är klart impad!

/Mart

Det här få jag väl ångra att jag skrev...
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
min gsx-r 1100 från -88a hade gått 4900 mil när jag sålde, gick som en klocka, hade aldrig några bekymmer
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
När det har skurit i cylindrarna som har sista överdimensionen...

Nej, allvarligt talat så finns det ingen gräns anser jag. Framförallt så är det skicket på hojen som betyder något när man börjar komma upp i mil > 10000. Om då ägaren har skött hojen ordentligt så kan den absolut vara ok, och värd en peng.

Allt går att fixa, det är bara en fråga om tid & pengar. Däremot kan man kanske sätta en gräns för vad som är vettigt/praktiskt och det är väl det jag skrev först samt tillgången till reservdelar (så att man inte behöver tillverka egna eller så).

En väl skött motorcykel rullar i princip hur länge som helst, och om man byter ALLA slitdelar (inklusive växellåda, lager mm mm) och borrar ny ö.d. och slänger i nya kolvar så kan du mer eller mindre åstadkomma en ny motor.

Så jag skulle vilja säga skicket på hojen och tillgången till reservdelar är det som begränsar hur länge det är vettigt att behålla den.

/J
 

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
Det var någon här på forumet som körde slut på nya hojar på en säsong :skrämd m.a.o. kolla även upp ägaren!
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
En hoj tar slut pga vanvård och föregående ägare. En hoj som inte är stenhårt körd och som har servats och pysslats om passerar utan vidare 10000 mil. Men vad menar du igentligen med "slut"? Slitdelar som lager i motor och chassie är ju saker som man får byta vare sig man vill eller inte, men då är ju inte hojen slut. Kolvar och ringar måste man också byta, tidigt på en vanvårdad hoj och sent på en ompysslad. Är det det som du menar med att hojen är slut så kan man väl säga att efter 6-8000 mil så måste man byta kolvar och ringar på de allra flesta hojar. Men generellt så är ju skicket långt viktigare än milen.
 

Diversion

Guest
Gamla sukkor kommer iaf att vara kvar tills all baryonsk materia sönderfallit och dit är det länge. 60 kosmologiska dekader tror jag.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Har en kompis som köpte en Kawa 900 -75 ny. Den har gått 24000 mil och har inte renoverats. Den drar ingen olja och går bra, startar lätt. Laddningen har lagt av en gång. En diod i likriktaren gick sönder. Tändhattarna är bytta 5-6 ggr, ev nån tändkabel. Tanken är lite rostig efter tankväskans gnagande. En sidokåpa tappades för nåt år sedan och har därmed fel färg.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Rymding skrev:
Har en kompis som köpte en Kawa 900 -75 ny. Den har gått 24000 mil och har inte renoverats. Den drar ingen olja och går bra, startar lätt. Laddningen har lagt av en gång. En diod i likriktaren gick sönder. Tändhattarna är bytta 5-6 ggr, ev nån tändkabel. Tanken är lite rostig efter tankväskans gnagande. En sidokåpa tappades för nåt år sedan och har därmed fel färg.
Respect! :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Rymding skrev:
Har en kompis som köpte en Kawa 900 -75 ny. Den har gått 24000 mil och har inte renoverats. Den drar ingen olja och går bra, startar lätt. Laddningen har lagt av en gång. En diod i likriktaren gick sönder. Tändhattarna är bytta 5-6 ggr, ev nån tändkabel. Tanken är lite rostig efter tankväskans gnagande. En sidokåpa tappades för nåt år sedan och har därmed fel färg.

Och så klagas det på att Kawa har kass kvalitet... :D
 

Bo_R1

In Sporthoj we trust
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ed (Downtown)
Hoj
Letar ny
Min Retta har gåt 4500 mil nu. Inga problem utom 2.ans växel som nu är byt. Kollade också ventiler ock det var bara 1 avgas ventil som inte höll tolerancen

Jag tror en hoj kan går hur långt som helst men såklart måste du serva den.

Har själv kørt en Rudge från 1926 som gick bra efter lite renovering typ komplett rebuild :D
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mina hojar har gått halvlångt utan större problem. Finns inget
som tyder på att nån av dom var/är utsleten

suz gsx 400e 8400 m
hon transalp 8700
bmw r1100 9000

Hur länge dom räcker beror nog mer på antalet kallstarter (dvs. smååka el. långåka) än på antalet mil.
Och när det börjar bli svårt få tag på delar till dom.
/u
 

Boldryder

Skallig hojåkare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki GPZ1000RX -86 och Yamaha PW50
Min GPZ1000RX från -86 har rullat 8400 mil. Mig veterligen har inga större ingrepp gjorts. Den startar och går utmärkt ännu...
Den tidigare ägaren hade dock vart extremt noga med att byta olja, filter och luftfilter varje 500:e mil.
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
PutteLiten skrev:
Och så klagas det på att Kawa har kass kvalitet... :D

Glömde tillägga att de fyra avgaspiporna börjar bli lite rostiga.

Service 500mil, aldrig varva över 2000 rpm med kall motor aldrig pumpgasa och varva utan växel och uppsläppt koppling samt att noga sköta kamkjedjesträckaren (som tydligen är manuell på denna) är hans tipps för livslängd. Sportig körning med varm motor, växel i och koppling uppsläppt rekomenderas varmt. Dock inte slangning och stoppies p.g.a. smörjningen av motor och låda, hälsar han. :fakta
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Min 1100-R har gått 11.000 mil på 13 år, men nu är den på renovering pga hög oljeförbrukning, gått som en moraklocka hela tiden. :bow
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Min förra hoj,Kawa ZX10 -89 hade gått nästan 9000 mil när jag sålde den.Inga motorproblem,kammarna var som nya,ingen oljepåfyllning mellan bytena.Den hade alltid gått på samma syntetolja sen ny(500 mils intervaller).
 

Mystic

Fotografen :P
Gick med
1 Aug 2004
Ort
liten håla nära S-tälje
Hoj
GSX R1100 - 87 , MTB HPD bygge med en Aluminiumram från Logan, En gammal Mercier "landsvägsracer" finns med i källaren.
antik suzuki

Diversion skrev:
22626 Gamla sukkor kommer iaf att vara kvar tills all baryonsk materia sönderfallit och dit är det länge. 60 kosmologiska dekader tror jag.


...Hehe ligger något i det, min gamla antik 1100 R från 87 har snart gått 10000 mil, tuffar på ändå, enda som lider är reservdelarna märker jag börjar bli svårare med... man får väl handla på antikmarknader sen ;o)
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top