Min ABS lampa lyser (på bilen)

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Som rubriken säger så lyser min ABS lampa ibland, dock inte varje gång man startar bilen men tillräckligt ofta för att jag ska bli förbannad på den.:mad:

Jag har läst i nån annan tråd om nån som hade probelm med sin ABS lampa och där tipsade de allvetande SH folket om att man kan läsa av felkoder för att ta reda på de verkliga problemet.

Min fråga till er här i GBG är om det finns nån som kan göra detta eller vet vart man ska vända sig för att få det till ett hyggligt pris.
Jag tror att Ford tar ut ett onödigt högt pris för en sån här grej.

Nu vet jag ju inte vad du har för Ford,men är den lite nyare kan alla Mekonomenverkstäder,Ford,eller Mazdaverkstäder läsa ut felkoden.
Mazda o Ford har samma diagnosutrustning,WDS.
Troligen en givare bak,rätt vanligt,men som sagt,gissa är svårare.

Nu vet jag ju inte vad du har för Ford,men är den lite nyare kan alla Mekonomenverkstäder,Ford,eller Mazdaverkstäder läsa ut felkoden.
Mazda o Ford har samma diagnosutrustning,WDS.
Troligen en givare bak,rätt vanligt,men som sagt,gissa är svårare.

Det är en mondeo ST200 -00.

Tackar för tipset.:tummenupp

Kolla så kontakterna verkar ok. Sen kan det hjälpa att blåsa rent runt kransen med nockarna för givaren men troligast är att en givare håller på o dö eller kontakt strul. Har du flyt så kan det hjälpa att plocka loss kontakterna försiktigt (brukar sita som röven på Volvo i alla fall) o dra i lite 5-56 eller liknande o mecka tillbaka.

// JN

Det är bara att inse att det är en ford.
Sätt en bit eltejp för lampan (bonne-version) eller ta ur abs lampan ur instrumentet (elit wannabee version).

Kör tills det rasar!

Att ABS-lampan lyser brukar inte påverka bromsfunktionen, mer än att det just är ett fel på ABS:en. Men i övrigt ska det funka normalt. Bilprövarna föredrar dock att alla varningslampor i instrumentet är släckta.
Som tidigare har sagt, kontrollera givarna, ganska vanligt att de går sönder eller glappar oavsett bil när de blivit ett par år gamla. Har som funktion att kontrollera att hjulet snurrar vid inbromsning relativt till hastighetsmätaren, för att således släppa lite på bromskraften.

Kladdkaka? Nej nu bli det firmafest efter att ha kört enduro med mc 258 i ett utbränt eldhärjat område i syd! Kewl!

Att lampan lyser betyder troligtvis att systemet inte längre är låsningsfritt utan funkar som ett vanligt bromssstem. Vid givarfel finns ingen möjlighet för ABS att vara "låsningsfritt".

Ett enkelt sätt att ta reda på om någon givare är trasig är att ohm mäta dem, det är väldigt enkelt med ex. en multimeter, bara att ta i sär kontakterna och mäta:tummenupp är det någon som har ett avvikande värde är det den som är trasig

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick