Hej, någon som har några tips på vad som kan vara fel när min hoj börjat dricka olja?
Jag har säkert fyllt på över en liter på ca 300 mil, känns inte helt bra när jag såg detta efter semestern i år.
Jag har inte sett några oljeläckage under hojen eller i hasplåten, så oljan förbränns antagligen då.
När jag har hojen varm och varvar lätt, ger några snabba gaspådrag så får jag blå och svart rök ur avgasröret.
Förstår jag detta rätt så är den blå pga olja i förbränningen och svart pga för mycket bensin.
Tips jag fått hittills är att kolvringarna är slitna, vet inte om jag vågar mig på att byta dem själv.
Om någon i Göteborgsområdet eller i någorlunda närhet är säker och vill assistera mig så gör jag det gärna dock.
Ventiltätningarna/styrningarna kan också vara ett möjligt scenario.
Jag har tittat på http://www.lingshondaparts.com (-96a är min AT) för att hitta kit för att reparera detta, kolvringarna går lös på 105£ och cylindertätningarna som kit ca 150£, det är väl i princip lika bra att byta dem när man är där inne och krånglar? Jag är dock osäker på om det räcker med kit A, eller om man behöver B också?
Svårtydda bilder tycker jag, nån som kan hjälpa att tyda?
MYCKET tacksam för svar!
Jag har säkert fyllt på över en liter på ca 300 mil, känns inte helt bra när jag såg detta efter semestern i år.
Jag har inte sett några oljeläckage under hojen eller i hasplåten, så oljan förbränns antagligen då.
När jag har hojen varm och varvar lätt, ger några snabba gaspådrag så får jag blå och svart rök ur avgasröret.
Förstår jag detta rätt så är den blå pga olja i förbränningen och svart pga för mycket bensin.
Tips jag fått hittills är att kolvringarna är slitna, vet inte om jag vågar mig på att byta dem själv.
Om någon i Göteborgsområdet eller i någorlunda närhet är säker och vill assistera mig så gör jag det gärna dock.
Ventiltätningarna/styrningarna kan också vara ett möjligt scenario.
Jag har tittat på http://www.lingshondaparts.com (-96a är min AT) för att hitta kit för att reparera detta, kolvringarna går lös på 105£ och cylindertätningarna som kit ca 150£, det är väl i princip lika bra att byta dem när man är där inne och krånglar? Jag är dock osäker på om det räcker med kit A, eller om man behöver B också?
Svårtydda bilder tycker jag, nån som kan hjälpa att tyda?
MYCKET tacksam för svar!