Min AfricaTwin dricker olja!

sicarius

XRV Rider
Gick med
28 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1996, Honda XRV750 Africa Twin
Hej, någon som har några tips på vad som kan vara fel när min hoj börjat dricka olja?
Jag har säkert fyllt på över en liter på ca 300 mil, känns inte helt bra när jag såg detta efter semestern i år.

Jag har inte sett några oljeläckage under hojen eller i hasplåten, så oljan förbränns antagligen då.
När jag har hojen varm och varvar lätt, ger några snabba gaspådrag så får jag blå och svart rök ur avgasröret.
Förstår jag detta rätt så är den blå pga olja i förbränningen och svart pga för mycket bensin.

Tips jag fått hittills är att kolvringarna är slitna, vet inte om jag vågar mig på att byta dem själv.
Om någon i Göteborgsområdet eller i någorlunda närhet är säker och vill assistera mig så gör jag det gärna dock.
Ventiltätningarna/styrningarna kan också vara ett möjligt scenario.

Jag har tittat på http://www.lingshondaparts.com (-96a är min AT) för att hitta kit för att reparera detta, kolvringarna går lös på 105£ och cylindertätningarna som kit ca 150£, det är väl i princip lika bra att byta dem när man är där inne och krånglar? Jag är dock osäker på om det räcker med kit A, eller om man behöver B också?
Svårtydda bilder tycker jag, nån som kan hjälpa att tyda?

MYCKET tacksam för svar!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Som en ren hänvisning trots olika motorer kan jag tillägga att min Sevenfifty drar ca 0.4 liter olja på 400 mil.Om det är bra eller dåligt vet jag faktiskt inte när jag anser motorn ha ett normalt slitage.Bensinförbruking i förhållande till vikt på hojen med 0.65 l/m samt oljeförbrukning i förhållande till enbart luft och oljekylning kan ju bero på att hojmotorn är uppbyggd med andra förutsättningar än en bilmotor som ren jämförelsekälla.Men visst kan man ibland tycka att dessa förbrukningssiffror är egendomligt höga om det nu inte rör sig om rena slitagefel som sagt när blårök tyder på onormal oljförbränning.
 
Last edited:

sicarius

XRV Rider
Gick med
28 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1996, Honda XRV750 Africa Twin
Hej Ankan, min Affe dricker mer än det dubbla mot det du säger.
Efter en semester på ca 300 mil fyllde jag i över en liter olja efter att ha kört iväg med normal nivå.
Annars är det ju inget direkt konstigt med lite oljeförbrukning, smörjer ju trots allt samtidigt.
Bensin dricker den ju en hel del också, nånstans runt 0.65 ligger jag på oavsett körstil i princip.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Nyheter
Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Top