Min bil har blivit sönderslagen, vad göra?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Santo skrev:
2585717 det finns bara två länder i världen som inte har någon angivelselag; Sverige och Albanien.

"you have the right to remain silent. Anything you say can and will be held against you in a court of law"

Försöker komma på var det kommer ifrån?! En rocklåt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
2586249 "you have the right to remain silent. Anything you say can and will be held against you in a court of law"

Ah, allmänbildning via TV3 - nu börjar alla komma in i sin rätta form. :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
bonny skrev:
2585937 Bl.a. är det ju en av de saker som Patriot Act kritiserats för då det, enligt de flesta, bryter mot den amerikanska konstitutionen.

Men även med Patriot Act så är det bara planerade terrorbrott/terrorister som man är skyldig att ange...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bonny skrev:
2586734 Vilket pronomen tycker du att han skulle använda??:confused:

Tycker bara det är så härligt o-ödmjukt och o-distanserat att avfärda en uppgift för att man själv inte kan verifiera den, typ som om han vore expert på internationell statskunskap. Jag gillar sådan självkänsla, det tyder på att han kan bli framgångsrik inom tennsoldatmåleri eller vad han nu slutligen bestämmer sig för att syssla med. Go for it Crissy!
:yoparty

EDIT:
Skit du i vad jag tycker, jävla Moët-firare. :finger

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Markus skrev:
2586761 Tycker bara det är så härligt o-ödmjukt och o-distanserat att avfärda en uppgift för att man själv inte kan verifiera den, typ som om han vore expert på internationell statskunskap. Jag gillar sådan självkänsla, det tyder på att han kan bli framgångsrik inom tennsoldatmåleri eller vad han nu slutligen bestämmer sig för att syssla med. Go for it Crissy!
:yoparty

EDIT:
Skit du i vad jag tycker, jävla Moët-firare. :finger
Fortfarande kvarstår frågan: Vilket pronomen?
Han säger ju bara att HAN inte har hittat det, inte att det inte finns....

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bonny skrev:
2586779 Fortfarande kvarstår frågan: Vilket pronomen?
Han säger ju bara att HAN inte har hittat det, inte att det inte finns....

Att du har svårt att tänka vet jag sedan tidigare, att du har svårt att stava likaså - men har du svårt med läsförståelsen också? :confused:

För att besvara din fråga korrekt så kastar jag nu lite pärlor till svinen:
Din fråga kan inte besvaras då den förutsätter att min uppfattning är att han skulle använt något pronomen över huvud taget.

Att du inte kunde dra den slutsatsen solo borde jag begripit, jag tar på mig en del av skulden. :pannkyss

Fattar du nu? :)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
bonny skrev:
2585937
Jag säger alltså iten att du har fel men har du en länk el. dyl??:va

Jag satt i 2,5 timmar i bilkö tillsammans med min jurist igår och under tiden kom vi in på precis det och det var han som sa det. Jag utgår från att han vet det då han är mycket duktig.

korvgubbe skrev:
2586249 "you have the right to remain silent. Anything you say can and will be held against you in a court of law"

Jo visst men om du blir tillsagd att under ed tala om vem personen är (om det var USA du syftade på?) så måste du säga det. Det måste du inte i Sverige.

Sen har vi iof an annan sak. Om polisen kan bevisa att du vet vem det var och du inte säger det, kan de dömma dig för skyddande av brottsling. Men du har ingen skylldighet att peka ut en person.

I Danmark t.ex. är det ett brott att inte rapportera ett brott.

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Var hyggliga och spamma inte sönder min tråd så den låses.

Är det nån som har nåt mer(lagliga) tips när jag hittar honom?

Snubben är fortfarande onåbar...

Mvh

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Markus skrev:
2586808 Att du har svårt att tänka vet jag sedan tidigare, att du har svårt att stava likaså - men har du svårt med läsförståelsen också? :confused:

För att besvara din fråga korrekt så kastar jag nu lite pärlor till svinen:
Din fråga kan inte besvaras då den förutsätter att min uppfattning är att han skulle använt något pronomen över huvud taget.

Att du inte kunde dra den slutsatsen solo borde jag begripit, jag tar på mig en del av skulden. :pannkyss

Fattar du nu? :)
Tack för ditt vänliga svar och förlåt för at jag spammar men jag umdrar fortfarande. Å jag har inget problem med att du med stor sannolikhet är bättre på svenska än vad jag är. Ingen ironi!!!
Om det nu är så att chris, precis som jag, försökta kontrollera påståendet, och inte fann något svar, hur skulle han uttryckt det i skrift för att det skulle, av dig, uppfattas som "ödmjukt"? Han skriver ju ordagrant "jag kan inte hitta något något som styrker det." För mig låter det verkligen som en helt objektiv beskrivning och inte som ett påstående av att det inte finns.

Så snälla, och gärna utan kommentarer om min förmåga att tänka eller skriva: Hur skulle han uttryckt sig?

Lovar att inte spamma mer men konstaterar att inte ens Santo kan styrka påståendet som mer än en hörsägen, om än fortfarande eventuellt en korrekt sådan.

Å förresten: enligt min svenskbok är "jag" ett personligt pronomen. Har den fel?:confused:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
bonny skrev:
2587995 ...jag umdrar fortfarande...

:rofl :tummenupp
Välkommen att fylla medlem 6093:s PM-låda med dyslexi om det känns viktigt, alternativt starta en ny tråd, eller om du verkligen vill kan du återuppta den kanske ett år gamla tråden som var tillägnad dig och mig.
Seiko vill inte ha den här diskussionen här.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har ringt på dörren minst två gånger om dagen och ringt alla telefonnummer minst lika mycket varje dag sen det hände.
Jag får fan inte tag på snubben...
Finns det nån här som vet hur man tar reda på info om folk? Var dom gick/går i skola, personnummer, släktingar, straffregister o.s.v. Jag vill gärna veta vem jag har att göra med...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nyss var jag med om en bra men uppjagande händelse.
Jag lämnade mitt nummer till en som var i killens lägenhet i helgen, trodde väl aldrig han skulle våga ringa(iof. gjorde han väl inte det) men nyss så ringde min telefon och en röst i andra änden jiddrade nåt om:
Han-Du har ringt hotfulla samtal till min släkting och du ska ha spö (eller nåt i den stilen)
Jag-Vilken släkting skulle det vara då?
Han-Det vet du nog!
Jag-Aha ****** **********!
Han-Ja

Sen blev det massa Snack om att han skulle hämta pistolen och han visste vart jag bodde o.s.v. o.s.v.
Men till slut fick jag iallafall prata med vad jag tror var han jag från början ville prata med och han var lika hotfull också till en början.
Men jag behöll lugnet och till slut gick det faktiskt att prata.
Han påstod att han inte visste vem det var och han hade ingen aning om vem som varit på festen o.s.v.
Att dom slagit sönder hans lägenhet först och att han höll på att flytta och därför inte gått att få tag på m.m.
Det senare kan jag enkelt ta reda på när jag ringer hans hyresvärd och pratar med honom.

Några pengar lär jag aldrig se röken av men det skulle kännas bra att kunna ställa iallafall nån till svars för det inträffade....

Ska jag ringa polisen om det där samtalet jag fick också? Kan dom spåra inkommande dolda samtal till min telefon?
Mvh

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
sEiKo skrev:
2611768 Nyss var jag med om en bra men uppjagande händelse.
Jag lämnade mitt nummer till en som var i killens lägenhet i helgen, trodde väl aldrig han skulle våga ringa(iof. gjorde han väl inte det) men nyss så ringde min telefon och en röst i andra änden jiddrade nåt om:
Han-Du har ringt hotfulla samtal till min släkting och du ska ha spö (eller nåt i den stilen)
Jag-Vilken släkting skulle det vara då?
Han-Det vet du nog!
Jag-Aha ****** **********!
Han-Ja
...
Sen Ska jag ringa polisen om det där samtalet jag fick också? Kan dom spåra inkommande dolda samtal till min telefon?
Mvh

Ring alltid till polisen och anmäl sådana saker. Skulle det hända något senare är det alltid bra att ha det på papper innan och inte komma dragandes med sånt i efterhand.

Reb0

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RebelZero skrev:
2611827 Ring alltid till polisen och anmäl sådana saker. Skulle det hända något senare är det alltid bra att ha det på papper innan och inte komma dragandes med sånt i efterhand.

Reb0
Polisen ringer jag första jag gör imorgon, jag hann inte idag då jag var ute med hunden innan jag skulle och jobba 13:30 och då hade dom lunchstängt.
Klockslag har jag i samtalslistan på mobilen.

UrbanTiger skrev:
2612179 Äger han inget du kan slå sönder?
Vad kostar en burk med surströmming i hans brevlåda?
Tanken har slagit mig men det är fan lågt att göra nåt sånt eller hämnas öht.
Det bästa vore om det gick att lösa med lagen i ryggen men jag lämnar alla portar öppna så länge...

Ivil skrev:
2612010 What we are dealing with here,is a total lack of respect for the law.
No shit? Han tyckte jag var en mesig Svensson som inte knarkade dessutom:) Härlig inställning till livet killen verkar ha...
Jag vet var hans pappa bor o.s.v. men hans familj har inget med saken att göra, bara bra att veta om jag vill ha tag på honom ex.

Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Polisen ringd, anmälan om olaga hot gjord.
Får se vad som händer sen, jag ska få en handläggare som ska ringa mig sen och prata.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring