Min cykel läcker bromsvätska...?

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Hej!

Dum fråga som vanligt kanske.. Kom upp till garaget idag för att ta ett kik på cykeln och drömma till sommaren.. Då ser jag att det runnit bromsvätska från behållaren på styret..? Verkar ha kommit från locket, är det membranet eller vad det heter som gått sönder eller är det något jag gjort fel(bytte slangar till stålomspunna för nån månad sen) Jättetacksam för hjälp och svar!

//Eric

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
säkert någon packning eller något du missat eller pajjat.
lite bilder eller en bättre förklaring hade nog inte skadat!

/jippo

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du fyllde för mycket och garagevärmen har gjort att det expanderat?

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Tack för de snabba svaren :)
Bild har jag tyvärr ingen och de två packningar som ska sitta under locket sitter där.. Tror dessvärre att jag inte fyllde på för mkt, men det kanske kan expandera så iaf? Står i ett kallgarage som grabbarna som äger drar på lite värme i när dom är där o mekar med bilarna.
Hade inte på den bygel som sitter på sidan av behållaren med en skruv och går upp på locket men det kan/ska väl inte påverka?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
hur mycket fyllde du på från början? kan ju mycket väl vara så som GuW säger

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Som jag skrev så är jag helt säker på att jag inte fyllde på för mkt från början, lade det så fint vid max-strecket :).. nu ligger det vid min-strecket så det är ju endel som läckt ut.. :s

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Som jag skrev så är jag helt säker på att jag inte fyllde på för mkt från början, lade det så fint vid max-strecket :).. nu ligger det vid min-strecket så det är ju endel som läckt ut.. :s

du ska fylla till minsträcket, när du sätter på locket så trycker gummit upp det till maxnivån!!

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
du ska fylla till minsträcket, när du sätter på locket så trycker gummit upp det till maxnivån!!

Tack, mer än vad jag visste, stor idé att ha nåt maxstreck då eller bli min direkta reaktion.. men jag är inte alls så haj på det här som sagt..:huvet

Och ja, alla det vet jag, har inga kåpor på alls just nu, hade runnit längs gaffeln ner..

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Låter som att du skruvat på locket snett bara...

Det finns inte en möjlighet att vanlig inomhustemperatur och ett bromssytem "i vila" kan ge ett sådant tryck att det skulle pressa vätska genom lockets gängor.

Vad gäller att "endast fylla till min-strecket" ... har hobbymekat ett antal år med bromsar och läst ett lika stort antal instruktioner om detta aldrig hört talas om det arbetsmomentet. Du skall ligga mellan max. och min. och inget annat.

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tack, mer än vad jag visste, stor idé att ha nåt maxstreck då eller bli min direkta reaktion.. men jag är inte alls så haj på det här som sagt..:huvet

Och ja, alla det vet jag, har inga kåpor på alls just nu, hade runnit längs gaffeln ner..

jag utgår ifrån att det sitter en vanlig rund behållare på cykeln?? Med en gummipackning och plastring?
fyller du till maxsstrecket och sätter på locket så rinner det över, så enkelt är det, annars tror jag på Guw;s teori!

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Om lite garagevärme skulle få det att rinna över, hur ska det då bli när man drar till fullt på ankaret och bygger upp +100 grader celcius i systemet...?

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Är du helt säker på att det har runnit ut mellan locket och burken? Det låter riktigt långsökt om du inte har pajjat/glömt packningen där och någon unge har varit där och haft omkull hojen för dig. Kolla över allt som du har vart på uppe vid styret när du bytte och byt ut brickorna/packningarna.

Annars testa Teknik och Mekhörnan för bättre svar :)

Last edited:

RevIt

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
-97 Suzuki Gsxr 600
Ja det är den runda behållaren, skulle kanske skrivit det med en gång.

Nej någon som vält den ska det inte vara, inga som springer där. Glömt packningarna har jag heller inte gjort. Det läcker endast vid behållaren, hängde droppar under, inget från anslutningarna någonstans.
Det låg vätska på kanterna till det som markerar min o max, enda sättet att hamna där är ju om det läckt ovanifrån. Det var lite blött även inne i gummipackningen, men skulle det läckt genom den skulle den ju vara fylld, det borde väl då runnit vid sidan mellan den och behållaren i detta fallet.

Jag kan köpa det ni säger om att inte fylla upp till max, men nu är det ju under min, det är endel vätska som läckt ut pga övertryck i systemet isåfall.

Jag hade lite tankar om jag inte fått ur all luft ur systemet när jag bytte slangar om det kan påverka? Ska det vara ett hål i locket som släpper in/ut lust som är inne i gummipackningen? Jag vet inte.. Beställt nya packningar iaf..

Tack för alla tips och svar! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du bytte inte klossar efteråt då, så att du mekaniskt tryckte ut klossarna.

Fyller man fullt med slitna belägg och pressar tillbaka kolvarna för att sätta i nya belägg kan det också rinna över.

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös

ÄHHH...det där är f-n inte sant!!!:mad:

Se till att gummit är tillbaks i sitt "veckade viloläge", fyll på till max med behållaren horizontellt och lägg i membranet och på med locket.

För att bromsvätskan skall ge tryck i systemet av värme krävs mer än förhöjd garagetemperatur...luftfickan bakom membranet räcker mer än väl för att tilllåta ev expansion i racingsammanhang när bromsoken är RIKTIGT jälla varma.

Nu till ditt bekymmer:
Kolla så membranet inte är trasigt eller har vikt sig vid kanten.
Det är inte så enkelt att du spillt lite när du gjorde detta men upptäckt det nu?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Se till att gummit är tillbaks i sitt "veckade viloläge", fyll på till max med behållaren horizontellt och lägg i membranet och på med locket.

För att bromsvätskan skall ge tryck i systemet av värme krävs mer än förhöjd garagetemperatur...luftfickan bakom membranet räcker mer än väl för att tilllåta ev expansion i racingsammanhang när bromsoken är RIKTIGT jälla varma.

Nu till ditt bekymmer:
Det är inte så enkelt att du spillt lite när du gjorde detta men upptäckt det nu?

Här kan du hålla till å spamma din bilmupp...

Bil info

Till ämnet.

Töm ur burken på lite vätska.
Montera tillbaka allt torka av och låt stå till nästa gång du är i garaget och kikar.
Då bör du se vart det kommer ifrån om det nu läcker.

Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003

Nu till ditt bekymmer:

Denna teorin tror jag på

gixxermixxer

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Last edited:
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...