Min dogge gav på en grävling ikväll

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Va ute och gick kvällsprommis och hunden är ute i gräset som vanligt.
Plötsligt flyger han rakt upp och vrålar som, jag vet inte vad.
Han börjar springa omkring och nått springer efter.
Jag fattar ingenting. Trodde först att de va den ilskna jävla vildkatten som jag visste fanns i krokarna.
Men så springer hunden upp på en kulle och nått fortsätter att springa efter och väsa å vråla på nått konstigt sätt.
Men nu har hunden lessnat, och när förföljaren kommer upp på kullen så ser jag att det är en GRÄVLING :eek:
Den får sig en rejäl omgång och jag vrålar åt hunden att sluta och komma hit.
Efter vissa om och men så kommer han till slut och grävlingen flyr sin kos.
Vart lite skraj först när jag fick se att de va en grävling, för då tror man ju att man fått se sin hund för sista gången :(
Men de var nog Herr Grävling som jag såg här på gården sista gången :rolleyes:
Den kan väl inte tagig skada? Jag menar, de där sakerna kan ju bli överkörda av långtradare utan att bli dödade med en gång.. :eek:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den klarade sej nästan garanterat bara bra, men hunden luktar väl inte hallon efter en närkamp med en sådan?

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Blip skrev:
Den klarade sej nästan garanterat bara bra, men hunden luktar väl inte hallon efter en närkamp med en sådan?

Han luktar varken hallon eller nått annat.. bara hund. :)

Luktar de inte bara illa när de ligger uppsvällda längsvägkanten?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
En grävling är nog inte alltid att leka med för en tamhund heller för den delen...

Tycker det är konstigt att grävlingar har sånt dåligt rykte. Man har lärt sig att hata dom ända sen när man var liten, inte förrän nu jag har insett att de är ganska fascinerande djur. Misstänker att det det är denna avsky snarare än grävlingens ekologiska roll som gör att det ofta kallas "viltvård" när grävlingar skjuts av under jaktsäsongen.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
berggren_martin skrev:
En grävling är nog inte alltid att leka med för en tamhund heller för den delen...

Tycker det är konstigt att grävlingar har sånt dåligt rykte. Man har lärt sig att hata dom ända sen när man var liten, inte förrän nu jag har insett att de är ganska fascinerande djur. Misstänker att det det är denna avsky snarare än grävlingens ekologiska roll som gör att det ofta kallas "viltvård" när grävlingar skjuts av under jaktsäsongen.

Nja, jag hatar dem verkligen inte. Men jag vill inte att min hund ska slåss med dem heller. Dels för någon av dem kan skadas. Och dels att jag inte har för avsikt att uppmuntra några slagsmåls tendenser hos min hund. Inte med hundar och deffinitivt inte med grävlingar.
Iof, så försvarade han sig ju mest nu.. men ändå..
Här är han btw
(det är ingen tax eller cocker spaniel direkt...)

Bifogat

• skutt_lupiner.jpg
    skutt_lupiner.jpg
    43.9 KB · Visningar: 564

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Tinatjejen skrev:
Nja, jag hatar dem verkligen inte. Men jag vill inte att min hund ska slåss med dem heller. Dels för någon av dem kan skadas. Och dels att jag inte har för avsikt att uppmuntra några slagsmåls tendenser hos min hund. Inte med hundar och deffinitivt inte med grävlingar.
Iof, så försvarade han sig ju mest nu.. men ändå..
Här är han btw
(det är ingen tax eller cocker spaniel direkt...)

Vad är det för modell?

BMW Boxer?

Mavve

Guest
Jag tyckte alltid att grävlingar var söta "små" djur som man kunde kela med....
Sen tog jag jägarexamen och blev lärd.

Min kompis som körde på en grävling förstörde halva bågen och hade faktiskt ihjäl grävlingen(efter ett tag).
Man skall alltid minst ha en elbatong med sig :fakta

Det är inte att muntra upp en hunds kampinstinkter om den slåss med en grävling Tinatjejen. Tro inte att hunden kommer anfall människor nu bara för det lilla inträffade.....
Den kommer att akta sig JUST DÄR grävlingen kom och förmodligen aldrig glömma det.

Min hund jag hade innan blev attackerad av en fågel..... en skata när jag var ute och cyklade med henne och varje gång jag cyklade förbi där reste hon ragg och gick liksom i en båge runt....

Inget annat.

750RR

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Hightuned skrev:
Vilken fin jycke du har, är det en Staffordsheare bullterrier?. :tummenupp

OJ!NU vart jag lite impad faktiskt :bow
(Fast de heter Staffordshire Bullterrier)

Annars vanliga komentarer/frågor:
"Är det en sån där kamphund?"
"Det är en Pitbull ju"
"Är du säker på att det inte är en Pitbull?"
"Va, är det en staff? Jag trodde det var en am.staff/pitbull"
"Guud vad söt, är det en boxer valp?"
"Det är väl en sån som bits?"
"Han bits hårt va?"
"Är han farlig?"

Efter att de umgåtts med han i 10 min:

"Han är ju jättesnäll"
"Oj va go han är, är han alltid så här mysig?"
" vilken tur du har som har en så fin hund"
"Han verkar ju inte alls vara farlig"
"Är du alldeles säker på att det inte är en am.staff/pitbull/boxer valp?"
"Oj vad fin han var"
"Han verkar ju inte alls vara en sån där farlig kamphund"

Jag säger bara: Folk läser och tror på för mkt skit som står i blaskorna. Aftonbladets "Pitbull attacker" är vanligtvis gjorda av "Pitbulls" som i själva verket kanske är några procent APBT och resten, rottis, schäfer.. ja allt möjligt som de korsar samman. Den råkar bara ha ett utseende, som tidningarna fått folket att tro det är en Pit Bull.
När man gör en blandras är det väldigt tveksamt vad man får med från resp inblandad ras som är till fördel eller naqckdel senare.
Blandar man 5 raser som kräver aktivitet och att man jobbar med dem, så säger det sig självt hur bra de mår när de hamnar hos nån hormonstinn ungdoms lägenhet. :rolleyes:

ups.. va långt de vart.. :rodnar

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Mavve skrev:
Det är inte att muntra upp en hunds kampinstinkter om den slåss med en grävling Tinatjejen. Tro inte att hunden kommer anfall människor nu bara för det lilla inträffade.....
Den kommer att akta sig JUST DÄR grävlingen kom och förmodligen aldrig glömma det.

Nej nej, för böveln, han ger sig ALDRIG på en människa, det gör han ju verkligen inte.
Men jag vill inte ha en hund som slåss. That's it.
Men nu var han ju som sagt trängd och mest oroade jag mig för grävlingen. Eftersom min dogge var helt oskadd.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Tinatjejen skrev:
OJ!NU vart jag lite impad faktiskt :bow
(Fast de heter Staffordshire Bullterrier)

Jo jag har funderat på att skaffa en själv, min rottis fyllde 10 i våras så en han har ju tyvärr inte så lång tid kvar här på jorden. :(

Mavve

Guest
Hightuned skrev:
Jo jag har funderat på att skaffa en själv, min rottis fyllde 10 i våras så en han har ju tyvärr inte så lång tid kvar här på jorden. :(

Jag funderar på att köpa en rottis för att ha sällskap.... ska ta med honom i glassbilen då :)

//En Sam

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Hightuned skrev:

asch, har han bra hälsa kan han ju palla med en 3 år till väl?

Staffar är fina hundar. Lagom lixom.
Fasst min e för stor.
Han e väl en... 45 hög å väger lite över 25.
Rasstandard för en han hund är
Höjd 35-41
Vikt 13-17

Dream on säger jag... :rolleyes:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Mavve skrev:
Jag funderar på att köpa en rottis för att ha sällskap.... ska ta med honom i glassbilen då :)

//En Sam

Då får du nog ta och göra nått mer med honom än bara ha honom i glassbilen..
Jobba med honom å så. de mår dem bra av.
(nääj, inte jobba som att följa med i glassbilen, utan jobba som i träna lydnad å så) :D

Mavve

Guest
Tinatjejen skrev:
Då får du nog ta och göra nått mer med honom än bara ha honom i glassbilen..
Jobba med honom å så. de mår dem bra av.
(nääj, inte jobba som att följa med i glassbilen, utan jobba som i träna lydnad å så) :D

Hmmm, jag har haft 5 hundar :)
Jag vet.

Ska förresten kalla honom för Sunborn :p

750RR

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Är ibland semesterhusse åt en liten "knähund". Honom brukar folk gå över gatan för när vi är ute och går. Lyssnar till namnet Arco. Jobbade (tills för 4 månader sedan då han blev pensionär och Ada fick ta över) som personskyddshund, d.v.s. han lånas ut till framför allt kvinnor med förhöjd hotbild.

Kan säga att sådana hundar inte växer på träd (tror det finns 3 i sverige) och det är otroligt mycket träning innan man kan börja använda hunden som det är tänkt.

Sort? Dobberman, brun m. svarta tecken. Import från spanien så han är kuperad både fram och bak. Vikt... runt 40 kg. Ser helt klart elak ut. Favvoställning. Så mycket hund som möjligt i knät när man sitter i soffan.

Praktisk att ha med sig när man ska genom folksamlingar. :D

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Och min katt gav sig på en räv. Vinnaren blev katten och räven flydde. Innan detta så var han världens mjäk katt, sprang så fort något annat djur kom. Nu bara denna sommar har han plockat två harar och fightats med andra katter och en räv.

Kan man lära katter fånga kossor eller får? Så kunde man spara in lite pengar på mat.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Lime skrev:
Är ibland semesterhusse åt en liten "knähund". Honom brukar folk gå över gatan för när vi är ute och går. Lyssnar till namnet Arco. Jobbade (tills för 4 månader sedan då han blev pensionär och Ada fick ta över) som personskyddshund, d.v.s. han lånas ut till framför allt kvinnor med förhöjd hotbild.

Kan säga att sådana hundar inte växer på träd (tror det finns 3 i sverige) och det är otroligt mycket träning innan man kan börja använda hunden som det är tänkt.

Sort? Dobberman, brun m. svarta tecken. Import från spanien så han är kuperad både fram och bak. Vikt... runt 40 kg. Ser helt klart elak ut. Favvoställning. Så mycket hund som möjligt i knät när man sitter i soffan.

Praktisk att ha med sig när man ska genom folksamlingar. :D

Ja, jag känner aldrig att jag har nån förhöjd hotbild när jag är ute med hunden sent om kvällarna ivf.. :tummenupp
Han tror åxå att han är knähund.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...