Min dröm Afrika

fröken blå

'kvinna på väg'
Gick med
31 Jul 2009
Ort
i min trygga barndoms famn
Hoj
Cbr 600rr -05
Blev inspirerad av lång-Afrika-turen så jag kan väl lika gärna kläcka ur mig vad som är min stjärna i skyn....

Jag har en dröm sedan några år tillbaka - att köra enduro genom östAfrika - simply just for the beauty of it. Tanzania osv.

Jag har inte möjlighet att vara borta månader och alltså inte någon vision om att korsa så många länder utan tänker mig att flyga ner och hyra hoj på plats under kanske 3 veckor. Jag har en kontakt som nog kan hjälpa mig en bit på vägen men det räcker inte. Jag behöver en medresenär, lite folk att bolla idén med samt någon med visst mått av mek-kunskaper...

Bespara mig höjda pekfingrar, hånflin och varningsrop tack. Skinnarmo tog också ett steg i taget. ;)

2011 är året då jag vill åka. Hör dig om det är intressant eller om du har liknande planer.

/Sofie
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skulle vara häftigt,,,,,, när jag har åkt klart på sporthojen så ska jag åka äventyrshoj har jag sagt, kanske är läge att testa.
Jag mekar, har kört genom de djup skogarna förr där man bär och släpar.
Har du nått pris på en sån resa?
 

rvacchi

RickTM
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
zx-6r + ett par till
Sofie.

Jag hakar på, det vore grymt kul.
Pm:a eller skriv här när du vet mer och om du har nå kul ideér att bolla med.

Tjingeling
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Namibia skall tydligen vara grymt fint om man bara skall köra några veckor...
 

ulkman

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Linköping
Hoj
Ninja
låter grymt kul!

Öst Afrika är ju såå vackert men tror inte att mc-kulturen är så stor. det bästa jag hittade var en gammal 250cc XR:tummenupp, tur att den inte gick sönder såg inte många mc-verkstäder. Men va tusan prova!:tummenupp

Namibia är mycket mer anpassat för mc! fantistiska grusvägar och nästan ingen trafik. Ingen brist på natur om man säger så! Stort som sverige och tyskland ihop med ett par miljoner invånare.

Inte billigast men smidigast tror jag det är att starta i Sydafrika. Inte lika mycket afrika som länderna du vill till men fortfarand mycket afrika.
I sydafrika har du flera tourer att välja på, bra guider och motorcyklar. Dom har en tour från Kapstaden via Namibia till Viktoriafallen Livingstone i Zambia. Tror den är grym! Ska nog hinnas med på tre veckor.

Fan vad avis jag är!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Såg att SMC travel annonserade ut om en resa till Marocko. En veckas körning. 22500 exkl flygbiljett var det. En resa som jag då blev väldigt sugen på:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nån att snegla på som kanske kan bistå med kunnande om säkerhet etc om han får lite betalt. Tony är namnet, jävligt trevligt kille ;).

www.rough.se
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har en jobbarkompis som är uppvuxen i Tanzania, pratar Zwahili och dessutom lurade jag honom att skaffa motorcykel på äldre dar.

Han skulle lätt haka på, dock kör han TDM850 så någon enduro blir det nog inte...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Själv är jag ju mer inne på tävlingsåka i Afrika något jag har viss erfarenhet av. Touring är ju lite mer naturupplevelse och mindre krasch, skavsår och motorbyte i sandstorm.:näsblod..

För äventyrstouring och allehanda andra äventyrsaktiviteter rekommenderar jag http://www.horizonsunlimited.com/hubb/ där finns ett forum med bara folk som hittar på härliga upptåg i oländiga länder....

Cheyen som korsade Sahara till fots med enbart en kamel som bar förnödenheter är personlig idol och något jag skulle vilja upprepa när jag är färdig med plugget.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Gört!! Jag var nere i afrika och flängde för ett par år sedan! det är grymt!

Vissa länder är dock mindre trevliga, men det är oxå en upplevelse...
 

fröken blå

'kvinna på väg'
Gick med
31 Jul 2009
Ort
i min trygga barndoms famn
Hoj
Cbr 600rr -05
Wehee.. Glad jag blir av era svar. Från att under många år bara ha varit en idé jag knappt vågar nämna i offentliga samanhang till att på mindre än en vecka ha klarat av minst ett delmål - över förväntan. Ska plöja igenom era länkar i veckan.


Delmål Afrika:

1. potentiella medresenärer
2. hitta elektroniska samt mänskliga informativa länkar/kunskapskanaler
3. specificera fasta kostnader, möjligheter
4. riskkalkyl & åtgärdsplaner..
4. spika destination, avrese- samt hemresedatum

vad ska fyllas på i projektplanen?
 

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Ort
Västerås / Göteborg
Hoj
KTM
Kikade på "Mondo Enduro" här om dagen om man blir ju så galet sugen på något sådant upptåg! (kanske inte just runt hela jorden men kanske en kontintent). Har egentligen inget vettigt att lägga till i tråden men jag måste bara säga hur j-vla avundsjuk jag är och hoppas verkligen att det blir av för dig! Lycka till!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tror du krånglar till det. Hitta någon/några att åka med. Det är lagom att åka 3 pers vet jag av erfarenhet. Hitta lämplig hoj och ladda införskaffa utrustningen du behöver. Fixa så mycket pappersarbete du kan i förväg (tidsödande så börja med en gång). Gör en dagsbudget. 2-300/dag bör räcka.

Åk. Det svåraste är faktiskt att komma iväg. Det är där 98% av alla äventyrsplner havererar. Folk vill förbereda sig in i oändlighet, sen blir det inget alls av det. Inte ens en tumvante.



Delmål Afrika:

1. potentiella medresenärer
2. hitta elektroniska samt mänskliga informativa länkar/kunskapskanaler
3. specificera fasta kostnader, möjligheter
4. riskkalkyl & åtgärdsplaner..
4. spika destination, avrese- samt hemresedatum

vad ska fyllas på i projektplanen?
 

fröken blå

'kvinna på väg'
Gick med
31 Jul 2009
Ort
i min trygga barndoms famn
Hoj
Cbr 600rr -05
Tack Starstriker

Tro mig jag brukar ''bare åk'' vilket inte sällan resulterar i att jag hamnar lite var stans, gör åt på lite mer pengar än planerat men får väldigt roligt. Detta med Afrika är dock väldigt mycket okänd mark för mig, därav krånglandet. Vid närmare eftertanke har du nog rätt i ditt tänk men det kanske skulle kännas bra att kunna visa upp att man tänkt till lite, för oroliga nära och kära.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har hört att Darfur-provinsen är fin såhär års. Kongo ska också vara ett intressant ställe
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ni som har åkt på liknande resa i Afrika. Har ni haft egen hoj? Kört från Sverige eller på annat sätt transporterat mer hoj, eller har ni köpt/hyrt hoj på plats.
Om ni kört, hur lång tid kan man räkna med att det tar?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top