Min erfarenhet av Johans mc Göteborg

Invalido

Guest
Bra skick är inte en bedömninsfråga! Påstår säljaren att den är i gott skick som i detta fallet och hojen sen har mängder med brister så kan du häa köpet eller få felen fixade. Vad som avgör om varan är felaktig är om "Varan är är i sämre skick än du som köpare kunnat ana" (17§ konsumentköplagen)

Är du osäker så ta bara bara med hojen eller vad du nu har köpt till en oberoende verkstad och låt dem yttra sig om hurvida varan är i gott skick eller ej. Sedan gäller det som LAG!
har läst det tidigare... läs då paragraf 1,2,3 + tillläg.
det du säger är fint skick kanske jag tycker är skit..
jag kaske tycker lacken är fin du tycker det ser ut som skit...
flera sådana fall som du menar har säljaren fått rätt..
satt o läste om olika fall i går i 2timar efter ditt inlägg..
bedömningsfråga:tummenupp
köper man en ny ska det var nytt!
köper man begagnat så är det begagnat... klart det ska ju inte vara isönder.
tycker ändå att det är gaska flippat o slänga iväg 10,30,50,100k på en begagnad sak som man ej tittat på. mc,bil,tv, en ryska.

Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
har läst det tidigare... läs då paragraf 1,2,3 + tillläg.
det du säger är fint skick kanske jag tycker är skit..
jag kaske tycker lacken är fin du tycker det ser ut som skit...
flera sådana fall som du menar har säljaren fått rätt..
satt o läste om olika fall i går i 2timar efter ditt inlägg..
bedömningsfråga:tummenupp
köper man en ny ska det var nytt!
köper man begagnat så är det begagnat... klart det ska ju inte vara isönder.

Delvis sant det du säger, men det som avgör vem av parterna som har rätt är något som kallas sedvana / Handelsbruk. dvs vad som är praxis i branschen. Därför går man till en oberoende verkstad, visar upp hojen och så får han yttra sig om hur vida hojen är i bra skick eller ej. En hoj som tom är trafikfarlig som i detta fall är inte i "gott skick" det jag försöker säga är att det finns riktlinjer även för en sådan sak som gott skick...

Invalido

Guest
Delvis sant det du säger, men det som avgör vem av parterna som har rätt är något som kallas sedvana / Handelsbruk. dvs vad som är praxis i branschen. Därför går man till en oberoende verkstad, visar upp hojen och så får han yttra sig om hur vida hojen är i bra skick eller ej. En hoj som tom är trafikfarlig som i detta fall är inte i "gott skick" det jag försöker säga är att det finns riktlinjer även för en sådan sak som gott skick...

och jag kan hålla med dig till en stor del :)
de jag hänger upp mig på o varför jag tycker att man får skylla sig sj det är när man slänger ut så mycket penger på en sak utan utan att ens ha sett den.

jag känner inte till johans mc alls... utan det jag fastnade för när jag upptäkte tråden var att han slängt över 50k på en begagnad sak uttan att varit o sett den petat på den..

tror ingen här skulle leta upp en hoj på blocket för 50k sedan ringa upp säljaren o säga att jag ska ha den! skickar pengar nu på kontot o sedan hämtat den..
om någon gjort det o sedan fått hem hojen o det visar sig att den sakna bakhjul o styre så hade man nog kliat sig i huvudet o sakt....hur fan kan jag köpa något utan att ha tittat på den först!!!!

Last edited:

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
KTM DUKE 690 2010
och jag kan hålla med dig till en stor del :)
de jag hänger upp mig på o varför jag tycker att man får skylla sig sj det är när man slänger ut så mycket penger på en sak utan utan att ens ha sett den.

jag känner inte till johans mc alls... utan det jag fastnade för när jag upptäkte tråden var att han slängt över 50k på en begagnad sak uttan att varit o sett den petat på den..

tror ingen här skulle leta upp en hoj på blocket för 50k sedan ringa upp säljaren o säga att jag ska ha den! skickar pengar nu på kontot o sedan hämtat den..
om någon gjort det o sedan fått hem hojen o det visar sig att den sakna bakhjul o styre så hade man nog kliat sig i huvudet o sakt....hur fan kan jag köpa något utan att ha tittat på den först!!!!

Jo det är sant, man vill ju gärna klämma, känna och kika lite på saker man köper. men vad jag menar är att om man nu ändå köper något utan att kolla först så är man ändå rätt skyddad av lagen. bara det jag ville ha fram

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Johan's är bra, även om verkstaden tar bra betalt.

Servade alltid min zx10:a där (köpte hojen på annat håll) utan problem, trevliga och hjälpsamma. Har även lånat verktyg vid tillfälle då jag haft vägarna förbi.
Det som är storsint är att dom tipsade mig om Kennet's mc då det var dags för storservice, just för att jag skulle spara en slant.

Fick även 10:an stulen en vinter varpå Johan's fick äran att laga och fixa. Hojen hade visserligen inga större skador men det fanns många småsaker som dom kunde slarvat med. Fick tillbaka hojen i nyskick.

Tror snarare bemötande handlar om hur man själv bemöter en säljare/reparatör eller liknande. Tycker mig alltid bli bra bemött oavsett vart jag vänder mig, kanske för att jag själv jobbar i butik och undviker att beté mig som dessa idioter jag allt som oftast stöter på. Bara en tanke...

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Betaladade annonserade priset för en ny 690 efter ,så att jag fick en låter lite skumt....,men fick fortfarande står för en massa kostnader som bärgare etc.. samt förlorad sommartid....

hojen var i top skick maskinelt etc som de sa,köpet kostade mig mkt deg i onödan

Detta är iaf min erfarenhet dvs mer än så kan jag inte säga (End of my story)

:krama

Inte helt oväntat att en "sponsrad" från Johans vill påpeka att du "fick" en ny 690 :rolleyes:

Jag är helt inne på din linje. Jäkligt ruttet gjort av dom! De känade nog en bra slant på dig om du dessutom fick betala full pris för din 690.......

De kan ibland ha ett sätt att behandla folk som inte passar sig för en seriös firma. Bra att sådant kommer ut.

Tycker inte att folk som inte haft några direkta problem med sina hojar kan yttra sig (för en service eller sälja hoj rakt av borde de ju för f-n klara utan att ställa till det??). Det är först när problemen kommer som den rätta sidan utav firman visar sig :rolleyes:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Johan's är bra, även om verkstaden tar bra betalt.

Servade alltid min zx10:a där (köpte hojen på annat håll) utan problem, trevliga och hjälpsamma. Har även lånat verktyg vid tillfälle då jag haft vägarna förbi.
Det som är storsint är att dom tipsade mig om Kennet's mc då det var dags för storservice, just för att jag skulle spara en slant.

Fick även 10:an stulen en vinter varpå Johan's fick äran att laga och fixa. Hojen hade visserligen inga större skador men det fanns många småsaker som dom kunde slarvat med. Fick tillbaka hojen i nyskick.

Tror snarare bemötande handlar om hur man själv bemöter en säljare/reparatör eller liknande. Tycker mig alltid bli bra bemött oavsett vart jag vänder mig, kanske för att jag själv jobbar i butik och undviker att beté mig som dessa idioter jag allt som oftast stöter på. Bara en tanke...

Kanske har att göra med att det är ganska mycket jobb på stora servicen i förhållande till vinstmarginalen, tjänar ju mycket mer på att bara göra enkla service'ar med lite oljebyte och så, får man mycket bra betalt per timme och god vinstmarginal, stor service som krävs att man plockar isär motor etc är mycket mer tidskrävande och kräver mycket mer skicklighet från mekanikern, dessutom med lägre vinstmarginal.

Lättare då att skicka iväg en sån kund till en konkurent om man endå har fullt upp i verkstan med annat.

För övrigt är kennets helt grymmt bra :tummenupp extremt duktig gubbe ;)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Kanske har att göra med att det är ganska mycket jobb på stora servicen i förhållande till vinstmarginalen, tjänar ju mycket mer på att bara göra enkla service'ar med lite oljebyte och så, får man mycket bra betalt per timme och god vinstmarginal, stor service som krävs att man plockar isär motor etc är mycket mer tidskrävande och kräver mycket mer skicklighet från mekanikern, dessutom med lägre vinstmarginal.

Lättare då att skicka iväg en sån kund till en konkurent om man endå har fullt upp i verkstan med annat.
Förvånar det någon, jävligt smart gjort av firman.
Varför säger man annars nej till jobb. Det finns ju övertid.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag gillar inte dom ..
ingen service alls har dom .
Ne jag tar mina pengar till honda center ..

Mitch Conner

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Street Triple
Jag hittar ingen annan nyare tråd att ventilera sina tankar om Johans MC så därför skriver jag om mina erfarenheter av Johans MC här.

Jag har bara haft begagnade 2hjulingar innan och är trött på allt mekande. Sen var jag också jävligt trött på alla som har ute annonser på en "fin" mc och sen väl på plats är det skrot. Ägaren verkar helt ovetande naturligt vis... Så jag bestämde mig för att slå till på en HELT NY Street tripple på Johans MC. :banana

Jag visste precis vilken jag ville ha och slog till.
Jag började köra in den enligt instruktionerna men tyckte att den blev lite varm. Varningslampan tändes inte men stapeln gick i topp. Jag läste runt och det verkar vanligt att helt nya motorer blir varma, men jag kollade kylarvätskan för säkerhets skull... Den var under MIN! Va fan! Enligt verkstaden hade de kollat detta och mycket mer... Nå ja, jag fyllde på lite och körde vidare. Den blev lite svalare och sen var det dags för vinterförvaringen.

Nästa år tog jag ut den när sanden var bortsopad och körde in resten av motorn.
Men så lägger jag den i knapp styrfart i en rondell, där det låg några gruskorn... Först tänkte jag skita i att ta den till service men efter vurpan var det svårt att växla från 3an upp till 4an. När den ramla var den i 3an och landade olyckligt på växelspaken och krossväxlade upp till 4an.
Försäkringsbolaget kontaktades och Johans MC är verkstaden jag ska gå till. Jag förklarar vad som har hänt och vad som är felet. De säger 2-3veckor. Efter 2-3 veckor säger de att de ska köpa delar nu. Efter 6 veckor får jag tillbaka den utan att de har gjort något åt växellådan. I stället bytte de en fotpinne, styrända och motorkåpan. "Den ska vara så" säger Marcus på verkstaden när jag undrar om växlandet. Hmm ok då, jag ska på MC semester i europa så jag kan inte vänta längre. Säger den auktoriserade verkstaden att det är OK så är det, tänkte jag och godkände reparationen.
Genom Europa blir det svårare och svårare att få i 4an och väl i Österrike händer inget längre när jag försöker växla. Jävlar vad glad jag blir! Jag tar kontakt med försäkringsbolaget som dirigerar mig till en Triumph verkstad. Jag är där på morgonen och verkstadskillen ber mig vänta medans han plockar isär motorn! Jag tar en glass och kollar på deras utbud och så kommer han till mig och visar vad det är för del som är strasig och förklarar att jag kan hämta min MC i morgon(!!). Nästa dag hämtar jag ut den och då har han även bytt laddningsregulatorn.. Hmm varför gjorde inte Johans MC detta bara ca3 veckor sedan när de var på reparation?!

På väg hem från Italien märker jag att det läcker olja från den kåpan som Johans MC hade bytt... Helvete. Jag har inga verktyg med mig men det går bra hem till Sverige. Nivån når aldrig MIN.

Efter nästa vinterförvaring lämnar jag den åter för vanlig service till Johans MC. Där får jag veta att kåpan läcker olja... No shit. Jag förklarar vad jag har varit med om men får ett tråkigt bemötande. Marcus säger att de har så många olika motorcyklar att de inte kan skilja på hur det är att växla på olika modeller.. Men jag tycker att det borde märkts plus att om jag upplever att det är är ett fel så är det ingen jag bara hittar på.
Oljeläckaget fixade jag genom att dra åt skruvarna(!) och gav hojen nytt gummi. Den var helt hel men känndess besudlad för mig. Även förtroendet för Johans MCs verkstad är dåligt. Så jag tog beslutet att sälja min roligaste hoj till dags datum.

Johans MCs butik har jag igentligen inget att säga om, men verkstaden tycker iaf jag är tvivelaktig. Flera jag har pratat med har en helt annan uppfattning och går gärna dit. Men jag ville ändå berätta vad jag har varit med om.
Lärdomen är att inte lita på företaget. Kontrollera själv att rätt saker är gjorda och ge dig inte om du tycker att det är fel! Jag var allt för blåögd :huvet

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Att en köpa läcker och behöver efterdras är väl inte hela världen även om det är trist. Att de släppte växellådan är ju dess värre. Att en märkesverkstad sen säger "de har så många olika motorcyklar att de inte kan skilja på hur det är att växla på olika modeller". Som märkesverkstad skall man ha koll på det!

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
tycker att verkstaden(johans mc) verkar oseriös, hur kan man ta en timma mer i jobb och ge 40% rabatt och ändå vara dyrare är de flesta andra!? sen bulten som skulle spännas för 700kr, det va löjligt!

Vet att ditt inlägg är gammalt, men jag fick samma förslag typ. 15% rabatt på original väskorna och 2100kr för att montera väskorna på hojen. Liksom hahah:D

Nu fick jag en kass säljare, men denna säljaren frågade deras ktm "expert" (lol) och han sa att det var så.
Handla ju självklart inte där, men ett jävla dåligt sätt att blåsa andra kunder så. Ge en bra rabatt men sen ta tillbaka pengarna på andra saker. Oseriöst enligt mig.

Om man läser tråden så känns det som 50/50 om man gör ett bra köp eller inte:p

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...