Min första (ahem) "touring" rapport

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Hej Vänner!

Har precis kommit hem från min första “längre” körning. Tog en weekend ner till Skåne (från Göteborg) för att besöka släkten. Kul att testa hojen på “riktigt” och inte bara fisa till jobbet med den.

Ut ur Göteborg gick smidigt men jag märkte snabbt när det blev 110 - att detta kommer att bli fysiskt (hehe). I Falkenberg blir jag omkörd av en kromsläde..han kör med en hand och hälsar på mig med andra handen. Till synes helt oberörd av någon slags fartvind. Jag skrattar för mig själv och tänker att han mumlade säkert -“jävla noob”. Vänjer mig vid vindmotståndet och att vinden suger tag i kåporna på cykeln. Kommer ner till Halland och det blir 120. Nu börjar det bli kamp mellan mig och vinden. Nacken börjar kännas öm för att inte tala om mina stackars händer som krampaktigt försöker hålla sig kvar på styret. Det börjar kännas som ett träningspass och jag måste passande nog tanka i Halmstad.

En välbehövlig ben(nack)sträckare. Fan vad gott det känns att kunna tanka full tank för 160 spänn. Mysigt! Bort från Halmstad och på det igen. Ut ur Halland och över åsen. Satan vad det blåser men vilken utsikt. Jag har inte så mycket trafik att hålla koll på och vägen är bra så jag njuter av utsikten. Skåne som uppenbarar sig på nedvägen från åsen verkar vara guldfärgat. Rapsfält så lång ögat når. På den Skånska slätten blåser det lite mindre men jag kämpar ändå mot fartvinden. Jag skiter i vilket…landskapet är så jävla fint och det känns som det bästa jag gjort på länge - att åka ner en solig dag i Maj. När jag närmar mig Lund så börjar jag inse att jag blivit fartblind. 120 - 140 knyck i 1,5 timme gör sitt för fartsinnet. Inne i Lund har jag svårt att hålla 50. En märklig känsla. Lund är en rätt lugn studentstad så jag kan parkera på allmän plats (utomhus) utan problem. Kvällen går och jag dricker lite mysöl med min bror och hans fruga. En del skitsnack som övergår i djupa diskussioner.

Dagen efter är det snabbvisit hos min farmor som givetvis vill se min hoj. Min kusin som är custombyggare/målare/lackerare råkar också vara på besök. Vi kommer överens om att ett bra vinterprojekt hade varit att måla om min F800ST i någon annan nyans och kanske fälla in lite konst. Jag vill ha den knall orange (och inte Pearl blå/lila). Dags att dra hemåt. Kör via Eslöv genom det Skånska öppna landskapet för att komma ut till E6:an. Landsvägarna är sjukt mysiga. Gott om kurvor och variation - Att Skåne hade så jävla bra hojåka…Hit kommer jag igen!

Utanför Landskrona är det invinkning till kanten för kontroll & utandning. Fan vad jag har väntat på att få visa upp mitt körkort. Jag blåser 0 (så klart) och han börjar titta på cykeln.. -“Ren och välskött! Är det din cykel?”. Jag svarar så klart stolt “jaau” (min Skånska dialekt har kommit tillbaka efter 1 dag (!!) i Skåne). Polismannen säger: -“Tack så mycket - då åker du vidare” och ger tillbaka mitt körkort. Samtidigt som jag ska köra så är det en bilist som inte stannar. MC polisen på platsen slänger sig på sin cykel och kommer i väg med en sanslös fart. Jag funderar en kort stund på om jag ska försöka följa efter men bestämmer mig för att ta det lugnt och njuta av landskapet. Man kan tycka vad man vill om Polisen men MC Polisen imponerar.

Resten av resan upp till Götet är jag mest trött och vill komma hem…håller en 120-140 där det är möjligt. Kommer hem till Göteborg och är helt slut. Känns som ett hårt träningspass men ack så nöjd man är. Just det - nästa inköp blir ett par dyrare hörselskydd!

DSC03108.jpgDSC02973.jpg
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
En BMW F800ST är en BRA hoj som väl passar långkörning. Ursäkta att jag säger det men att du upplever en tur fram och tillbaka till Skåne som ett hårt träningspass tror jag beror mer på ovana än någonting annat. Jag sitter på en 1200GS Adv till vardags och även den kan fara omkring ganska rejält när det blåser. Troligtvis mer än din hoj då den är högre och utgör ett större vindmotstånd. Men i stort skiter jag fullständigt i vinden om det inte är extrem blåst. Och då anpassar jag hastigheten. Jag låter hojjen fladdra runt. Det gör ingenting. Det ska MYCKET till innan en hoj tippar i backen pga blåst. Tricket är att slappna av även när det blåser. Avslappning är A och O när man ska köra längre sträckor. Det och att inte frysa. Så länge framhjulet pekar åt det håll man ska brukar allt vara lugnt. Sen att det rycker i hojen behöver man oftast inte bry sig om så mycket. Mycket mindre än man tror i alla fall. Så tänk på att slappna av. Då lär du komma hem betydligt mer utvilad efter en resa.

Bra reseberättelse! Kul och tack!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kul läsning, och hoppas du kommer iväg på många fler långturer!

En sak som slog mig är att du blir trött i händerna/armarna, det tyder på att du håller för hårt i styret. Det hårda taget i styret kan göra hojen mer känslig för vind.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Kul att läsa hur en nybörjare upplever landsvägskörning :tummenupp

Kan det vara så att du sitter för rakt och då får du också hålla hårt i styret
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Appropå vind så skulle jag korsa öresundsbron en gång på en CBR125 med en stor trunk på passagerarplatsen. Redan när jag var i skåne så var det blåsigt, tillräckligt för att bevittna höga långtradare svaja. Väl ute på bron så hade jag en så absurd motvind så jag började skratta över hur både jag och hojen hoppar vinglar och rycker! Trots att jag gasade stumt så kunde jag inte lägga i de 2 högsta växlarna för att hojen orkade inte annars.

Kort sagt så instämmer jag i kören att vara avslappnad i kroppen och greppet om styret gör det lättare att köra och hojen klarar mer vind än vad man kan tro.

Fortsätt utforska landskapen ekas! :)
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
En sak som slog mig är att du blir trött i händerna/armarna, det tyder på att du håller för hårt i styret. Det hårda taget i styret kan göra hojen mer känslig för vind.

Jäpp. Kniper du med benen om tanken kan du riktigt känna hur greppet om styret minskar och du kan slappna av!
Önskar dig många sköna mil!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Appropå vind så skulle jag korsa öresundsbron en gång på en CBR125 med en stor trunk på passagerarplatsen. Redan när jag var i skåne så var det blåsigt, tillräckligt för att bevittna höga långtradare svaja. Väl ute på bron så hade jag en så absurd motvind så jag började skratta över hur både jag och hojen hoppar vinglar och rycker! Trots att jag gasade stumt så kunde jag inte lägga i de 2 högsta växlarna för att hojen orkade inte annars.

Kort sagt så instämmer jag i kören att vara avslappnad i kroppen och greppet om styret gör det lättare att köra och hojen klarar mer vind än vad man kan tro.

Fortsätt utforska landskapen ekas! :)

Du ska vara glad att du hade motvind. Har gjort samma repa över Öresundsbron OCH Stora Bält-bron i KRAFTIG sidvind. Dom stängde båda broarna strax efter att vi passerat. Det intressanta med sidvind och broar är bropelarna. Som ger lä i någon sekund..... När det blåser mycket sidvind lutar man in hojen mot vinden för att kompensera för vinden och när det helt plötsligt blir lä bakom bropelare så tippar hojen mot det håll vinden kom ifrån. Och då kompenserar man för det instinktivt då det känns som att hojen ska tippa i backen och sekunden efter hamnar man i blåsten igen och då känns det som att hojen ska tippa över åt andra hållet istället innan man hunnit luta in hojen mot vinden igen..... Spännande. :D Över Stora Bält-bron hade vi en ambulans efter oss. Det kändes betryggande där och då. Fast vi behövde inte använda den. Men att bli slungad fram och tillbaka i sidled var 20:e sekund bakom bropelarna kändes helt ärligt inte helt kul. Och spöregnade gjorde det också. Regnet kom från samma håll som vinden. :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Trevlig läsning!
Men körde du alltså Gbg-Skåne t o r retur på E6? Det finns fina småvägar där du kunde fått en mycket trevligare upplevelse än att sitta i 120 km/t och bli mer eller mindre bortblåst! :)

Nu blåste det visserligen rätt friskt på västkusten igår, och Hallandskusten är flack så att vinden kommer åt, men det "borde" ha varit ganska vilsamt och skyddat bakom vindrutan på din hoj. Det är nog - så som en del andra skriver - att du spände dig lite väl mycket i blåsten.

Men, en trevlig berättelse som sagt! :)
 

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Trevlig läsning!
Men körde du alltså Gbg-Skåne t o r retur på E6? Det finns fina småvägar där du kunde fått en mycket trevligare upplevelse än att sitta i 120 km/t och bli mer eller mindre bortblåst! :)

Nu blåste det visserligen rätt friskt på västkusten igår, och Hallandskusten är flack så att vinden kommer åt, men det "borde" ha varit ganska vilsamt och skyddat bakom vindrutan på din hoj. Det är nog - så som en del andra skriver - att du spände dig lite väl mycket i blåsten.

Men, en trevlig berättelse som sagt! :)

Jag var lite osäker på vad jag hade att vänta. E6:an kändes trygg då jag vet var allt finns. Nästa tur lär bli bättre planerad. Så här i efterhand inser jag att jag gjorde rätt många "missar". Jag hade t.ex. bara vanliga (för små =( ) gula öronproppar. Rätt värdelöst. Men man ska ju börja någonstans. Trots detta var upplevelsen så stor att jag idag (Måndag) var bitter som fan när jag skulle ta stålburen till jobbet. Vill ha mer. :yoparty
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var lite osäker på vad jag hade att vänta. E6:an kändes trygg då jag vet var allt finns. Nästa tur lär bli bättre planerad. Så här i efterhand inser jag att jag gjorde rätt många "missar". Jag hade t.ex. bara vanliga (för små =( ) gula öronproppar. Rätt värdelöst. Men man ska ju börja någonstans. Trots detta var upplevelsen så stor att jag idag (Måndag) var bitter som fan när jag skulle ta stålburen till jobbet. Vill ha mer. :yoparty
Ta hojen till jobbet med? :tummenupp
Den största faran är väl att det blir så hiskeligt långt hem från jobbet om man kör hoj till jobbet. :hihi
 

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
hojlös
Ta hojen till jobbet med? :tummenupp
Den största faran är väl att det blir så hiskeligt långt hem från jobbet om man kör hoj till jobbet. :hihi

Jo jag hojar oftast till jobbet. Idag var det livet (grabben - skulle ha skolskjuts) och klockan som satte stop för det.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
ett tips vid touring där själva resan är lika mycket nöje som resmålet är att leta upp vägarna till målet som inte är motorväg. alltså typ den vanliga landsvägen. du kommer njuta mycket mer av resan även den tar längre tid och du kommer se mycket mer av sverige och trevliga platser än när du ligger och brassar på motorvägen.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ett sätt att göra tjänsteresor på hoj som jag tycker funkar bra.

Kortaste och snabbast möjliga väg till jobbplatsen.

Hem stänger man av mobilen och pekar någonstans i spenaten på GPSen åt det vädersträck man ska och väljer kör till. När man kommer dit gör man samma sak igen. Man får garanterat upplevelser man inte kunnat ana.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mycket bra ide. Jag måste lägga in lite fler möten i hottahejti så att jag får köra lite.
Då kan man ju dessutom plocka ut både traktamente och milersättning :yoparty

Ett sätt att göra tjänsteresor på hoj som jag tycker funkar bra.

Kortaste och snabbast möjliga väg till jobbplatsen.

Hem stänger man av mobilen och pekar någonstans i spenaten på GPSen åt det vädersträck man ska och väljer kör till. När man kommer dit gör man samma sak igen. Man får garanterat upplevelser man inte kunnat ana.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top