Chris Ash
Kapten Gars
Försök hitta en fälg och skivor. Det är kanske inget måste, men himla skönt när man byter på ca 2 minuter om man är två man.
Bah din gräsklipparmotor gav ju upp med ett puff redan i början av träningen...Chris Ash skrev:Regnkörning är fanimej nästan lika skoj som torrkörning, hade skitskoj i monsunregnet på Falkenberg. Det finns inget dåligt väder, bara fel däck!
Dessutom ska man ju tävla i regn, så varför inte träna?
Macke skrev:På fjärde passet gick vi ut efter varandra och Erik låg bakom och stressade mig lite, vilket var nyttigt då jag fick upp tempot lite. På fjärde varvet klämde sig Erik förbi in i "esset" och försökte sedan hänga av mig. Detta resulterade i att han var lite för ivrig på gasen ut ur "torparen" och gick omkull tre meter framför mig.
Chrille skrev:Så har du inte det totala apstruts-syndromet så ska du inte ta för allvarligt på prognoserna.
Chris Ash skrev:Försök hitta en fälg och skivor. Det är kanske inget måste, men himla skönt när man byter på ca 2 minuter om man är två man.
Torkel skrev:Vad är detta? Går den inte bra?
Macke skrev:Då var det dags för första licensträningen på Sviestad i Linköping. Resan ner var en historia i sig, med regn, stress, dålig surrning på kärran, och spännbandshaveri. Men väl nere i Linköping så kunde vi lasta av och jag var ute på banan vid kvart över fem ungefär.
Körde första passet i rätt lungt tempo och kände mig för lite, var ju trots allt bara andra gången jag satt på hojen (Första gången var "uppkörningen" på licenskursen).
Var lite nervös för att det skulle gå för fort, och att hojar skulle komma flygandes både från höger och vänster. Har ju hört en hel del "skrämselpropaganda" här på forumet, och var redigt nervös.
Men redan på första passet så stillades nervositeten, och jag märkte att jag till och med kunde köra om ett par förare då och då. Dom snabbare förarna körde rent och snyggt, och jag blev aldrig trängd eller pressad vid omkörningarna. Detta gjorde att jag kunde slappna av och koncentrera mig på körningen på andra passet, och försöka komma tillrätta på R1'an.
Körde ungefär 10-12 varv varje gång jag var ute, och var tillräckligt diciplinerad för att gå in i depå när jag kände att jag började bli trött och okoncentrerad. Hade redan från början lite lägre tempo än Erik ("Manne") som stod på rätt bra, men vartefter jag blev varm i kläderna så minskade skillnaden lite och jag tror att jag låg nån halvsekund/varv efter honom ungefär.
På fjärde passet gick vi ut efter varandra och Erik låg bakom och stressade mig lite, vilket var nyttigt då jag fick upp tempot lite. På fjärde varvet klämde sig Erik förbi in i "esset" och försökte sedan hänga av mig. Detta resulterade i att han var lite för ivrig på gasen ut ur "torparen" och gick omkull tre meter framför mig.
Lyckades med hjärtat i halsgropen undvika Eriks hoj som snurrade över banan framför mig, vände mig om och såg att Erik stod upp och verkade okej, sen fortsatte jag. Passet flaggades av och Erik fick sin första tur på "Skamkärran" tillbaka till depån. Hojen gick att lappa ihop med lite silvertejp och buntband, och Erik var strax ute på banan igen. Ingen större skada skedd, varken på Erik eller hojen.
Sista passet upplevde jag problem med kopplingen och växelföraren vilket störde min körning kraftigt. Växeföraren ville inte fjädra upp tillbaka ibland vid nedväxling, vilket gjorde att jag inte kunde peta ner till nästa växel. Fick ta "torparen" på trean ibland... Inte så spänande...
Kopplingen slirade lite vid kraftig acceleration ut på rakan, vet ännu inte om det beror på lamellerna (troligt), eller om det bara går att justera kopplingshandtaget så det tar längre in, som det är nu så räcker det att i stort sett lägga fingrarna på kopplingshandtaget så börjar det slira. Vilket under acceleration sker nästan hela tiden....
Hur som helst blir det lite skruva till helgen. Hojen ser ut som skit efter en resa ner till Linköping på släp i regn och skit, och sen en helkväll på banan (Jag vet, det bor en liten poser i mig).
Var ändå rätt nöjd med kvällen när vi satt på Max och snackade igenom dagen över ett "Maxmål". Tycker fortfarande att det går alldeles för sakta, jag hittar bra spår och kör mjukt, men slår av alldels för tdidgt inför inbromsningarna och har för låg kurvhastighet. Är för feg helt enkelt. Men har ändå gjort stora framsteg på min första riktiga träning.
Nästa vecka ser det ut som det blir en heldag på Gelleråsen på tisdagen, sen veckan efter det så är det tisdagsträning på Sviestad och ytterligare en heldag på Gelleråsen på onsdagen. Sen väntar B-Racet på knutstorp på helgen...
Om jag fått upp lite fart vill säga, annars kanske det inte är nån idé att åka dit...
#11 skrev:Är det du som åkte på en Gul (välputsad) R1a ??
I så fall stod jag brevid
#11
Macke skrev:Precis... Dä va jag!
Rådfrågade dig om problemet med växelföraren juh...
Har nu plockat isär allt, rengjort och smörjt upp, och nu verkar det funka som det ska...
Skönt att ha rutinerade rävar bredvid sig i depån..
Har dock inte kollat närmare på slirande koppling, men det ser ut som det blir lamellbyte..
Lär väl ses nästa tisdagsträning...
Chrille skrev:Strandelin, vad har du för foam i ? ...
joar skrev:Og 6 meter framför meg Ett eller to pass senere lå jeg rett bak en annen som tok en slags highsider samme sted. Han landet heldigvis mjukt i gresset, og sykkelen så også ut til å være uskadet.
Nyteknik skrev:Jag vet och jag ska börja leta så smått. Kan man få en fingervisning om vad en bakfälg ska kosta?
Bultaco skrev:Det var jag som highsidade på min absolut första bankörning med sporthoj.
Chris Ash skrev:Ingen aning, kolla runt på engelska forum. De har en helt annan marknad där.
Strandelin skrev:Läste precis en annan tråd om blå foam och jag har precis den blåa. Helt ovetandes om "blå"-problemet pillade jag i tanken i tisdags och undrade om det alltid varit så här lite foam i tanken?
Tackar för tipset!
Jepp, hojjen gick som en raket i slutet på förra säsongen.
/Peter
Bultaco skrev:Det var jag som highsidade på min absolut första bankörning med sporthoj. Kört lite motard och en väldans massa cross tidigare och det påverkar min körstil en del... Skulle ta höjd på en R1:a, tror jag, i torparn för att visa mig på innern så han kunde släppa om mig. Kanske fick jag skit på däcken när jag gick ut långt eller så var jag bara het på gasen. Highsidade och klängde kvar vid hojen sen bar det ut i gräset på höger sida där greppet var mindre bra...
Hojen klarade sig hyffsat förrutom kåpglaset, spruckna kåpor, repad tank och sned bakram. Tips på hur man riktar den?
#11 skrev:Säj till om du ska ha lammeller, jag har precis beställt och fick ett mycket bra pris.
/ Olala
Bultaco skrev:--edit -- Skulle ta höjd på en R1:a, tror jag, i torparn för att visa mig på innern så han kunde släppa om mig. Kanske fick jag skit på däcken när jag gick ut långt eller så var jag bara het på gasen. -- edit --
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |