Min första licensträning...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Försök hitta en fälg och skivor. Det är kanske inget måste, men himla skönt när man byter på ca 2 minuter om man är två man.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Regnkörning är fanimej nästan lika skoj som torrkörning, hade skitskoj i monsunregnet på Falkenberg. Det finns inget dåligt väder, bara fel däck!
Dessutom ska man ju tävla i regn, så varför inte träna?
Bah din gräsklipparmotor gav ju upp med ett puff redan i början av träningen...

Att köra i regn är inte så tråkigt som det låter, däremot att packa allt blött skit och tvätta hojen är aptråkigt.
 

joar

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha R6
Macke skrev:
På fjärde passet gick vi ut efter varandra och Erik låg bakom och stressade mig lite, vilket var nyttigt då jag fick upp tempot lite. På fjärde varvet klämde sig Erik förbi in i "esset" och försökte sedan hänga av mig. Detta resulterade i att han var lite för ivrig på gasen ut ur "torparen" och gick omkull tre meter framför mig. :skrämd

Og 6 meter framför meg :) Ett eller to pass senere lå jeg rett bak en annen som tok en slags highsider samme sted. Han landet heldigvis mjukt i gresset, og sykkelen så også ut til å være uskadet.

Det var förste banåkning på meg siden juli i fjor, så det funket som ventet veldig dårlig i förste passet. Og svingen midt på rakan kom da utrolig fort... Men etter to-tre pass var det fantastisk kult å kjöre sykkel på bane igjen!! :banana OK, det gikk ikke fort (hadde noen 1.00.3-runder når jeg hadde fri bane), men det viktigste er å ha kul! Og jeg var positivt overrasket over at jeg på min standard 600 hang bra med alle andre på rakan. Bruker dere ikke gassen dere med R1 og SS600'er? :hihi

Ellers var det veldig disiplinert åkning både av dem jeg kjörte forbi og av dem som kjörte forbi meg. Ref. en annen tråd her i forumet så ser jeg ingen problemer med at langsomme åkare er på banen, om dem kjörer stadigt og forutsigbart. Kom i håg at de aller fleste av oss er langsomme, om enn i varierende grad, sett fra øynene til de som virkelig kan gasse. :Bugar

Ser fram til neste tirsdagstrening på Sviestad! Om dere ser en rød Transit med grönne skilt og en silver/svart R6 uten nummer, så kom gjerne bort og si hej :)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Försök hitta en fälg och skivor. Det är kanske inget måste, men himla skönt när man byter på ca 2 minuter om man är två man.

Jag vet och jag ska börja leta så smått. Kan man få en fingervisning om vad en bakfälg ska kosta?
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Torkel skrev:
Vad är detta? Går den inte bra?

Korrekt, hojjen går inte alls bra. Medan de allra flesta förbereder sig inför tidsträningen på lördag så sätter jag mig i garaget och funderar på vad som är galet. :va

Väderdebatt: Jag ser fram emot när det blir ett riktigt regnpass att träna på.

:tummenupp
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Strandelin, vad har du för foam i ? Standardproblem de sista säsongerna har varit att den blåa foamen j-s. Tänkte eftersom hojen lira bra i slutet på säsongen förra året...
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Är det du som åkte på en Gul (välputsad) R1a ??
I så fall stod jag brevid :tummenupp

#11


Macke skrev:
Då var det dags för första licensträningen på Sviestad i Linköping. Resan ner var en historia i sig, med regn, stress, dålig surrning på kärran, och spännbandshaveri. Men väl nere i Linköping så kunde vi lasta av och jag var ute på banan vid kvart över fem ungefär.
Körde första passet i rätt lungt tempo och kände mig för lite, var ju trots allt bara andra gången jag satt på hojen (Första gången var "uppkörningen" på licenskursen).

Var lite nervös för att det skulle gå för fort, och att hojar skulle komma flygandes både från höger och vänster. Har ju hört en hel del "skrämselpropaganda" här på forumet, och var redigt nervös.
Men redan på första passet så stillades nervositeten, och jag märkte att jag till och med kunde köra om ett par förare då och då. Dom snabbare förarna körde rent och snyggt, och jag blev aldrig trängd eller pressad vid omkörningarna. Detta gjorde att jag kunde slappna av och koncentrera mig på körningen på andra passet, och försöka komma tillrätta på R1'an.

Körde ungefär 10-12 varv varje gång jag var ute, och var tillräckligt diciplinerad för att gå in i depå när jag kände att jag började bli trött och okoncentrerad. Hade redan från början lite lägre tempo än Erik ("Manne") som stod på rätt bra, men vartefter jag blev varm i kläderna så minskade skillnaden lite och jag tror att jag låg nån halvsekund/varv efter honom ungefär.

På fjärde passet gick vi ut efter varandra och Erik låg bakom och stressade mig lite, vilket var nyttigt då jag fick upp tempot lite. På fjärde varvet klämde sig Erik förbi in i "esset" och försökte sedan hänga av mig. Detta resulterade i att han var lite för ivrig på gasen ut ur "torparen" och gick omkull tre meter framför mig. :skrämd

Lyckades med hjärtat i halsgropen undvika Eriks hoj som snurrade över banan framför mig, vände mig om och såg att Erik stod upp och verkade okej, sen fortsatte jag. Passet flaggades av och Erik fick sin första tur på "Skamkärran" tillbaka till depån. Hojen gick att lappa ihop med lite silvertejp och buntband, och Erik var strax ute på banan igen. Ingen större skada skedd, varken på Erik eller hojen.

Sista passet upplevde jag problem med kopplingen och växelföraren vilket störde min körning kraftigt. Växeföraren ville inte fjädra upp tillbaka ibland vid nedväxling, vilket gjorde att jag inte kunde peta ner till nästa växel. Fick ta "torparen" på trean ibland... Inte så spänande...
Kopplingen slirade lite vid kraftig acceleration ut på rakan, vet ännu inte om det beror på lamellerna (troligt), eller om det bara går att justera kopplingshandtaget så det tar längre in, som det är nu så räcker det att i stort sett lägga fingrarna på kopplingshandtaget så börjar det slira. Vilket under acceleration sker nästan hela tiden....
Hur som helst blir det lite skruva till helgen. Hojen ser ut som skit efter en resa ner till Linköping på släp i regn och skit, och sen en helkväll på banan (Jag vet, det bor en liten poser i mig).

Var ändå rätt nöjd med kvällen när vi satt på Max och snackade igenom dagen över ett "Maxmål". Tycker fortfarande att det går alldeles för sakta, jag hittar bra spår och kör mjukt, men slår av alldels för tdidgt inför inbromsningarna och har för låg kurvhastighet. Är för feg helt enkelt. Men har ändå gjort stora framsteg på min första riktiga träning.

Nästa vecka ser det ut som det blir en heldag på Gelleråsen på tisdagen, sen veckan efter det så är det tisdagsträning på Sviestad och ytterligare en heldag på Gelleråsen på onsdagen. Sen väntar B-Racet på knutstorp på helgen...
Om jag fått upp lite fart vill säga, annars kanske det inte är nån idé att åka dit... :rolleyes:
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
#11 skrev:
Är det du som åkte på en Gul (välputsad) R1a ??
I så fall stod jag brevid :tummenupp

#11

Precis... Dä va jag! :D

Rådfrågade dig om problemet med växelföraren juh...
Har nu plockat isär allt, rengjort och smörjt upp, och nu verkar det funka som det ska...
Skönt att ha rutinerade rävar bredvid sig i depån.. :D
Har dock inte kollat närmare på slirande koppling, men det ser ut som det blir lamellbyte.. :(

Lär väl ses nästa tisdagsträning... :)
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Macke skrev:
Precis... Dä va jag! :D

Rådfrågade dig om problemet med växelföraren juh...
Har nu plockat isär allt, rengjort och smörjt upp, och nu verkar det funka som det ska...
Skönt att ha rutinerade rävar bredvid sig i depån.. :D
Har dock inte kollat närmare på slirande koppling, men det ser ut som det blir lamellbyte.. :(

Lär väl ses nästa tisdagsträning... :)

Säj till om du ska ha lammeller, jag har precis beställt och fick ett mycket bra pris.

/ Olala
 

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Chrille skrev:
Strandelin, vad har du för foam i ? ...

Läste precis en annan tråd om blå foam och jag har precis den blåa. Helt ovetandes om "blå"-problemet pillade jag i tanken i tisdags och undrade om det alltid varit så här lite foam i tanken?

Tackar för tipset! :tummenupp

Jepp, hojjen gick som en raket i slutet på förra säsongen.

/Peter
 

Bultaco

fd rookie #24 i 600
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Northampton
Hoj
SS600 R6, Husaberg FC600, Suzuki RM-Z 450
joar skrev:
Og 6 meter framför meg :) Ett eller to pass senere lå jeg rett bak en annen som tok en slags highsider samme sted. Han landet heldigvis mjukt i gresset, og sykkelen så også ut til å være uskadet.

Det var jag som highsidade på min absolut första bankörning med sporthoj. Kört lite motard och en väldans massa cross tidigare och det påverkar min körstil en del... Skulle ta höjd på en R1:a, tror jag, i torparn för att visa mig på innern så han kunde släppa om mig. Kanske fick jag skit på däcken när jag gick ut långt eller så var jag bara het på gasen. Highsidade och klängde kvar vid hojen sen bar det ut i gräset på höger sida där greppet var mindre bra...

Hojen klarade sig hyffsat förrutom kåpglaset, spruckna kåpor, repad tank och sned bakram. Tips på hur man riktar den?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Strandelin skrev:
Läste precis en annan tråd om blå foam och jag har precis den blåa. Helt ovetandes om "blå"-problemet pillade jag i tanken i tisdags och undrade om det alltid varit så här lite foam i tanken?

Tackar för tipset! :tummenupp

Jepp, hojjen gick som en raket i slutet på förra säsongen.

/Peter

Rengör förknasarna så bra som möjligt och dit med ett filter på slangen så är det bara att köra. Om det är det felet så klart.

Börja inte riva i foamen om du ska köra till helgen om du inte har tid att skölja ur otroligt noga.
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Bultaco skrev:
Det var jag som highsidade på min absolut första bankörning med sporthoj. Kört lite motard och en väldans massa cross tidigare och det påverkar min körstil en del... Skulle ta höjd på en R1:a, tror jag, i torparn för att visa mig på innern så han kunde släppa om mig. Kanske fick jag skit på däcken när jag gick ut långt eller så var jag bara het på gasen. Highsidade och klängde kvar vid hojen sen bar det ut i gräset på höger sida där greppet var mindre bra...

Hojen klarade sig hyffsat förrutom kåpglaset, spruckna kåpor, repad tank och sned bakram. Tips på hur man riktar den?

Spänn fast hojen mot en pelare, sedan är det bara att ta en grov planka elller liknande och börja rikta, var nogrann, kolla exakt var det är snett och gör många små justeringar så brukar slutresultatet bli bra.

Är det för illa så går det ju alltid att svetsa dit en ny bakram, har hjälp en kompis med det och resulatet är så bra att det är svårt astt se var det är lagat.

Lycka till :tummenupp

#11
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Är Sviestad banan hal?? Körde träning förra tisdagen, och fick en hel del oväntade släpp. Både fram och bak. Kompisen tyckte också att det slirade lite märkligt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bultaco skrev:
--edit -- Skulle ta höjd på en R1:a, tror jag, i torparn för att visa mig på innern så han kunde släppa om mig. Kanske fick jag skit på däcken när jag gick ut långt eller så var jag bara het på gasen. -- edit --

Torparn och highsider är en inte helt ovanlig kombination om man är för het på gasen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top