Min första MC-olycka: Tre hojar inblandade.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Jahapp, efter 2 månader med min älskade lilla Speed Triple var det dags.

Bestämde mig att åka ut och köra lite i kvällssolen med 3 av mina bästa kompisar.
Vi ger oss ut i karavan och kör på 90-väg. Lite småbus i form av lite wheelies, men inget mycket.
Jag kör först, och håller för tillfället ca 100. Ser i backspegeln hur kompisen längst bak har jättehög vinkel på hojen och hänger på sidan av. Han får ner den på två hjul hängades på sidan och försöker hålla sig kvar på vägen och hojen med orden "Har man inte släppt styret så har man inte vurpat!" ekandes i huvudet. Jag ser hur han vid vägrenen faller av och bestämmer mig då för att sakta in och vända om.
Tittar snabbt bakåt igen och ser kompisen som låg efter mig komma med kanske 90km/h precis i riktning mot mig. Jag hinner instinktivt väja en aning åt vänster (han kom på höger sida) och sedan smäller det.
Ser hur min kompis flyger av hojen och glider av vägen ut på gräset. Jag stannar (satt ju kvar på hojen), kliver av och märker då att det gör väldigt ont i mitt höger ben.
Känner att jag inte vill stödja på det och lägger mig ner med foten på vänster passagerarfotpinne.
Kompisen som närmast drog över kommer rullande och den sista kompisen kör bredvid honom.

Hojarna:
Min: Båda fotpinnar på höger sida klippta närmast ramen. Märken på höger bakkåpa och slipon.
Kompis som nästan drog över: Byxorna sönderskrapade, hojen fick en minimal repa på backspegeln.
Kompis som körde i mig: Hojen rejält sönderskrapad samt fotpinnar knäckta, styre slipat osv. Har inte hunnit titta på den desto mer.

Jag kände att jag ville till akuten med mitt ben och rekommenderade mina 2 kompisar att komma med, för säkerhets skull.
Jag hoppar på min hoj (med en bultande förbannad smärta i benet) och kör iväg i lugn takt mot sjukhuset (typ 4km) tillsammans med oskadd kompis.
De andra 2 stannade kvar och hämtade sönderskrapad hoj med släp.

Personerna:
På akuten konstaterades att jag inte hade något benbrott, däremot är min vad väldigt stor, och jag ska in på ultraljud imorgon för att avgöra om det är söndersliten muskel eller bara blodutgjutelse.
Ena kompisen är oskadd.
Han som körde i mig har ett hyfsat skrapsår på höften och på benet.

I efterhand har jag funderat mycket på vilken tur vi hade. Han som nästan drog över hade kunnit dra över eller bara kört omkull på ett våldsammare sätt.
I krocken hade vi också grym tur då det bara touchade ytterst lite. Hade han tagit i ordentligt (typ sitt framhjul i mitt ben, eller rakt bak i mig) så hade vi nog båda varit rejält mycket mer skadade.

Kontentan av detta är: Jag tänker aldrig bromsa igen. :yoparty
Nej, men jag tänker vara mera uppmärksam när jag bromsar i en liknande situation. Bakomvarande kille borde ju haft uppsikt framåt och hållit på sidan om mig, men jag borde samtidigt kanske inte ha bromsat lika hastigt.

Nåväl, vi hade grym tur allihopa iaf, känns dock lite surt att jag, som inte gjorde något dumt överhuvudtaget, ska vara mest skadad.

Tack för mig, nu ska jag dunka i mig lite Burana och Panadol och se om jag kan få någon sömn i natt. :näsblod

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Det är så det går när man är ute o leker med kompisar.. :( Hoppas du kryar på dig och kör med folk som kan behärska hojarna i framtiden

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Tråkigt att sånt händer

Tur att ingen fick några allvarliga skador!!
Dom skadade hojarna går ju att reparera.

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
va skönt att ni skulle leka av er lite,

tackar för dem nu ökande premierna !!!

varför kan ni inte köra och leka på bana där ni ersätter skadorna på era hojar själva ???

Last edited:

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
de går fort när något väl händer,, även om hastigheten inte är jättehög.

krya på dig..

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

varför kan ni inte köra och leka på bana där ni ersätter skadorna på era hojar själva ???

Tror inte du fick förhöjd premie pga detta? De kanske bara har trafikförsäkring och alltså inte ens behöver belasta något försäkringsbolag:va Och med rätt bolag och rätt försäkring får man ersättning för skador även på banan:tummenupp

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Usch, tur att det gick "bra". Serbius förutsätter jag alltid kör enligt regelboken? Trams :/

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.

Jo, det var faktiskt ganska skönt. Tyvärr hände ju saker som var utöver min kontroll. Murphy hade stenkoll på oss ikväll.

Ang. de ökade premierna behöver du inte oroa dig, kompisarna är Ålänningar och har således Åländskt försäkringsbolag. Skulle detta påverka din premie blir jag sannerligen förvånad.

I övrigt kan du ju ta en kurs i vuxet beteende och återkomma senare. Lägg till en kurs i svenskt skriftspråk också, då du inte riktigt verkar ha det på grej.

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Låter lite lätt otroligt att ni får till en sån seriekrock med hojar!?
Alla tre i ett svep typ? Har ni helförsäkring allihop?

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Inte vet jag, men av infot kan man utläsa att personerna bor på Åland. Det borde väl inte drabba oss i Svedala?

Den utan skuld kastar första stenen! :huvet

-dB

Gick med
27 Aug 2003
Hoj
r6 -06
har man inte bättre koll kanske man inte skall leka på allmän väg.

grattis till att ni klarade er så pass bra, nästa läxa kanske inte blir så billig som denna.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.

Japp. Han som inte kraschade körde bakom oss två som låg längre fram, och framför killen som började köra till skogs. Han sade nyss själv:
"Först ser jag i backspegeln hur "Bertil" far iväg, sen tittar jag framåt och ser ett stort moln där framme, då tänkte jag 'Nej men nu jävlar!'" :näsblod

Jag tar det dock inte så hårt. Sådant som händer. Mitt ben kommer läka någon gång, och hojen är nog körbar ganska snart. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nog inte haft så roligt på länge som jag hade ikväll. Flera kompisar kom ju och hälsade på till akuten, så vi satt alla i mitt rum och pratade och hade trevligt. "Always look on the bright side" liksom. :pannkyss
Alla har helförsäkring, men mina skador borde ju gå på min kompis försäkring då jag inte gjorde något "fel".
Så det blir nog bara hans försäkring som belastas då första killen kom undan med sönderskrapade byxor, inte värt ta det på försäkringen.

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
2004 kostade helförsäkring på min cbr 929 5798:- helår
för ovanstående summa kan jag inte ens få trafik nu!

det är ALDRIG någon som tar nåt på försäkringen eller?

vuxet beteende ?? då skriver du på rätt forum !

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f

Jag blev rammad av ett vägräcke förra veckan och tog det på vagnskadeförsäkringen. :tummenupp

(Självklart körde jag lugnt, men någon kastade rullgrus i ögonen på mig!)

Gratulerar till första smällen förresten. Hoppas att det blev en lärorik erfarenhet.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo

Tror jag spyr långsamt.

Skönt att det gick bra!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Enligt statistiken så är vi motorcyklister rätt kass på att köra hoj, 60% av olyckorna fixar nämligen vi motorcylisterna till alldeles själva, utan hjälp av andra trafikanter. Vi är helt enkelt dåliga på att hålla oss på vägen.

Så av detta följer att det bästa sättet att maximera olycksrisken är att ge sig ut och åka med andra motorcyklister i grupp. Då är det liksom krattat i manegen kan man säga... :näsblod

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Du får väl jämföra med andra bolag då, själv fick jag en premiesänkning trots det var höjningar, dock så ställde trafikförsäkringsskatten till det så det blev 700 kr upp per år men har man ändå haft så snuskigt låg premie som jag så klagar jag inte iaf.

Om du inte ens kan få trafik för den summan nu, så har du väl varit för alldelesför naiv och trogen ditt försäkringsbolag, eller hemska tanke DU kanske själv har belastat bolaget med skada på din hoj. Men har man fått en sådan ökning så beror det GARANTERAT direkt eller indirekt pga försäkringstagaren:7peta

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln