Video Min första riktiga highsider (120km/h)

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Otäck vurpa! Hoppas du o hojen snart är på banan igen, gjorde mig extra ledsen att det var en r1a som kom till skada :(

Men påtal om gas, så som jag gör. Vilket inte jag säger är rätt men det funkar för mig. Jag brukar i regel bromsat färdigt innan jag lägger ner hojen och försöker ha en så hög ingångsfart i kurvan som möjligt. Jag brukar ha lite gas innan jag lägger ner och vid apex så börjar jag rulla på rullen. Med gasen så kan jag justera mina spår val. Tex om jag känner att jag driftar ut ur kurvan så sänker jag gasen eller om jag viker in för tidigt så ger jag lite försiktigt mer gas. Som jag sa tidigare så vet jag inte om detta är rätt eller inte, men som sagt så funkar det bra för mig och min hoj känns stabil :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Förutom placeringen på körbanan så valde han ett rätt bra ställe då det inte tog många sekunder innan någon sprungit ut via depåinfarten och viftade med en väst och övriga piloter hade bra uppmärksamhet. :banana

Utgång ur depåbøj och snabbhøgern ær 2 stællen jag verkligen inte skulle vilja gå av i, Nu klarade sig H vælidgt bra och æven cykeln men dom værsta konsekvænserna av en vurpa får man nog i dom 2 bøjarna.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ogillar, krya på dig!! Du verkar beskrivet jäkligt bra vad orsaken beror på som filmen så tydligt visar. Läbbigt med däckstjutet om någon höll på att klippa dig eller hojen(?) Småkul med skymten av tröjan den som lyfte upp kameran:

Have fun :)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
när jag körde gälleråsen för första gången nu i sommar när det började svaja lite i denhär svängen så tänkte jag: HÄR, vill jag fan inte gå av. skönt att se att du klarade dig förhållandevis bra, det såg ut att gå riktigt fort! tänkte på redan från första varvet du körde att du gick ut ganska mycket i just den kurvan, bra att du vågar gasa på iofs, jag mesade rätt hårt genom den kurvan, men jag fick höra att man skulle träffa 3 olika apex i den kurvan och försökte mitt bästa för att lyckas, dock med väldigt blandad framgång. :)
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Hoppas du repar dig och bra att det inte blev värre, även om nyckelbensbrott nog är ett helsike.

Så här firade du alltså årsdagen (just nu inte säker på om det var 3 el 4 aug) av min egen highsider i ungefär samma hastighet på full gas ut ur esset.

Välkommen i klubben!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gick in i kurvan för fort och hamnade brett. Fick lägga 100% av mitt fokus bara för att tvinga in blicken mot insidan av banan då jag började oroa mig för mycket över att hamna utanför. Hann därför aldrig känna att bakdäcket låg över gränsen.

Det ser ut som att du känner att du fått ner farten nog och då både tightar till spårvalet lite OCH lägger på gas. Fast det kanske är ljudsyncet som gör att början av släppet ser ut som att du styr in lite?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det ser ut som att du känner att du fått ner farten nog och då både tightar till spårvalet lite OCH lägger på gas. Fast det kanske är ljudsyncet som gör att början av släppet ser ut som att du styr in lite?

Tror du har rätt, det blir en mer eller mindre omedveten tightning i slutet av depåböjen eftersom alternativet är att köra ut i gruset. Så det blir det där misstaget med att "bränna ljuset i bägge ändar" jag ofta tjatar om eftersom jag fortsätter att mata på gas då "once you crack the throttle open you keep bla bla evenly and continously" är så inprogrammerat i min högerhand att jag måste säga ifrån på skarpen om det skall göras några undantag...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Sen när du kommer utanför ideal spåret gör inte allt skräp och skit som ligger vid banans kant saken bättre
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det syns att farten skruvas upp när den snabbare föraren blåser om strax innan 12 minuter och att körningen sedan blir mer oharmonisk. Det tar mindre än ett varv så sker misstaget vilket man kan ana i förväg kommer att ske om inte farten sänks. Jag har själv gjort precis samma misstag. Föraren som ligger före klarar att hålla mycket renare spår och går stabilt som ett X2000. Ändå är det inte snabbt på riktigt genom att tiden på det snabbaste varvet skulle ha hamnat på ca 1:20.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Tror du har rätt, det blir en mer eller mindre omedveten tightning i slutet av depåböjen eftersom alternativet är att köra ut i gruset.
Du hade inte behövt svänga om du låtit farten gå ner mer. Jag tror att när farten gick ner så övervann du dina överlevnadsreaktioner och började titta dit du skulle och gick på gasen eftersom det är det du är programmerad att göra. Och tittar man in så svänger man in.
Så det blir det där misstaget med att "bränna ljuset i bägge ändar" jag ofta tjatar om eftersom jag fortsätter att mata på gas då "once you crack the throttle open you keep bla bla evenly and continously" är så inprogrammerat i min högerhand att jag måste säga ifrån på skarpen om det skall göras några undantag...

Du SKA inte bryta regel ett (“Once the throttle is cracked on, it is rolled on evenly, smoothly, and consistently throughout the remainder of the turn.”).
Misstaget var att du skulle väntat längre innan du började lägga på gas. Fuckar man upp en ingång/mitt så pass kapitalt så är det oftast bäst att ta det RIKTIGT lugnt genom hela kurvan helt enkelt eftersom man befinner sig på en del av banan man inte är van vid med mer nerlägg än man brukar ha så pass sent i kurvan och med mer puls/adrenalin än man brukar.
Dessutom släpper man ner garden eftersom man just tycker att man klarat av en hårig situation i ingången och då hinner man inte reagera på ett ev släpp.

Det är så jag ser på det iaf, alla behöver inte hålla med.

Krya på dig och se det som en lektion som gör dig till en bättre förare. På köpet fick du en film som kommer bli ball att visa på hemmet när du börjar närma dig 100år och allt vad hojar heter har varit förbjudet sedan länge.:tummenupp
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Något jag tänkte på som hindrade mig i början när jag skulle köra snabbare och som jag såg många på denna steg 6 kurs gjorde. Var att knät var ute, långt nere och tog i tidigt, vad händer då?.

Jo, så fort man känner knät tar i då tycker man att då har man nått max nedlägg men så är inte fallet utan att man kan ta kurvan ännu snävare än man tror att knät kan.

Samma sak med dig där i depåkurvan gissar jag på, jag hann nog aldrig köra bakom dig tror jag. Men om jag får gissa känner du att knät tar i backen (du känner att detta går jäkligt fort), du driftar ut långt även fast du släpper på gas och tar ned farten?.

Sen kommer du ut där man absolut inte vill vara och sen släpper det med D211 och dom har jag inga bra erfarenheter av efter jag körde med dom 2010-2011 mönstrat o slicks = sladd däcken om man vill köra under 1:13 på åsen. Eller i iaf vissa partier, det är ungefär som att köra gatdäck fast med värmare.

http://www.youtube.com/watch?v=KvZgZQsGXpE

Visst jag vet hur det är, man jagar nån som är snabbare och det gör att man tappar fokus på det man själv ska göra, man tappar sitt eget spår osv. Men du driftar ut långt båda ggr:an i depåböjjen, är det ditt "normala" spårval. Eller är det ett spårval pga att du kommer in för fort i sista delen av depåkurvan, lr att du känner att knät tar i tar i för tidigt?.

Det är bara påt igen, skaffa en hetare hoj det äru värd. PSXCARE. ;) för några sek borde du väl dragit in på alla chipningar sen jag började handla av dig på tidigt 90tal. ;)

Själv brukar jag lägga på gas ungefär när du gör det men då är jag inte likna långt ut mot bankanten som du är.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har aldrigt analyserat detta igentlligen.. men när jag tittar på det nu så kör jag ju "SMC" svängen och det släpper rätt tidigt. Har en till video på detta som kanske kan tala för att det inte är så bra att lätta på tidig gas ut ur kurva.

En video på en annan som lägger på gas tidigt i depåkurvan:

http://www.youtube.com/watch?v=58Ye_9DquCY

fyfan, nära ögat... :skrämd :gnissla
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har aldrigt analyserat detta igentlligen.. men när jag tittar på det nu så kör jag ju "SMC" svängen och det släpper rätt tidigt. Har en till video på detta som kanske kan tala för att det inte är så bra att lätta på tidig gas ut ur kurva.

En video på en annan som lägger på gas tidigt i depåkurvan:

http://www.youtube.com/watch?v=58Ye_9DquCY

Gul 14 glömde att hålla upp handen när han lämnade banan och gick in i depån...

Skämt åsido, snygg räddning, men ett helt annat spårval in i depåkurvan än jag skulle valt. Det såg ut som Gul 14 nästan svängde ut inför ingången till depåsvängen för att få höjd istället för att glida ut efter snabbvänstern och hantera de tre sista högersvängarna som en lång trippelapex. Eller lurar jag mig själv...? :va
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Något jag tänkte på som hindrade mig i början när jag skulle köra snabbare och som jag såg många på denna steg 6 kurs gjorde. Var att knät var ute, långt nere och tog i tidigt, vad händer då?.

Jo, så fort man känner knät tar i då tycker man att då har man nått max nedlägg men så är inte fallet utan att man kan ta kurvan ännu snävare än man tror att knät kan.

Samma sak med dig där i depåkurvan gissar jag på, jag hann nog aldrig köra bakom dig tror jag. Men om jag får gissa känner du att knät tar i backen (du känner att detta går jäkligt fort), du driftar ut långt även fast du släpper på gas och tar ned farten?.

Sen kommer du ut där man absolut inte vill vara och sen släpper det med D211 och dom har jag inga bra erfarenheter av efter jag körde med dom 2010-2011 mönstrat o slicks = sladd däcken om man vill köra under 1:13 på åsen. Eller i iaf vissa partier, det är ungefär som att köra gatdäck fast med värmare.

http://www.youtube.com/watch?v=KvZgZQsGXpE

Visst jag vet hur det är, man jagar nån som är snabbare och det gör att man tappar fokus på det man själv ska göra, man tappar sitt eget spår osv. Men du driftar ut långt båda ggr:an i depåböjjen, är det ditt "normala" spårval. Eller är det ett spårval pga att du kommer in för fort i sista delen av depåkurvan, lr att du känner att knät tar i tar i för tidigt?.

Det är bara påt igen, skaffa en hetare hoj det äru värd. PSXCARE. ;) för några sek borde du väl dragit in på alla chipningar sen jag började handla av dig på tidigt 90tal. ;)

Själv brukar jag lägga på gas ungefär när du gör det men då är jag inte likna långt ut mot bankanten som du är.

Nah, jag sticker inte ut knäna så fasligt långt och tar dom i för mycket så trycker jag tillbaka dom mot tanken så det blir mer plats att lägga ner :)

Har inget minne av att jag försökte sakta ner utan jag tänkte mer att det här går nog bara jag tittar dit jag skall och inte ut mot den läskiga bankanten, jag brukar ju köra om lite långsammare hojar på yttern där det alltid finns gott om plats...

Marknaden för chippningar är låg just nu, pengar har funnits men dom är slut pga hus bergvärme hästar bilar familj. Känns som alla sitter och väntar på PS4 och XBOX ONE. Har varit likadant för oss även perioden innan vi fick chip till Playstation 2 samt innan xbox 360 knäcktes. Men det vore helt klart skönt med en lite modernare hoj. Gammelrettan är ju känd för att ha svårt att hålla tighta spår om man inte moddar framgaffeln och byter till kitgaffelkrona så man får lite kortare försprång. Min framgaffel är ju original förutom att det sitter 1NM/mm fjädrar istället för original 0,750NM/mm.

Har alltid skämtat om att när jag kommer under 1.15 med den så är det dags att byta, nu har jag loggat varv på 1.15 blankt så det är inte mycket kvar :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151593338137144&set=vb.664287143&type=3&theater
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
När korden snart är på väg att titta fram på ett Pirelli SC2 kan det se typ likdant ut. Kan passa på att varna lite, då dessa däck tydligen kan se rätt hyfsade ut en liten stund innan de tar tokslut.

http://www.youtube.com/watch?v=J39kio4Lizs

Jovisst, det handlar ju om sunt förnuft. Jag körde dunlop 4886, 2 dagar i år som jag vände på. Men jag har kört flera d211 E-M som jag ruggat sönder rätt omgående som man inte kunna kört nått mer på om man inte ville sladda.

Dock hade jag tryck o fjädringsproblem tidigare i år så jag rugga sönder ett SC2 och ett 4886 dunlop på ett par pass... det är inte roligt men det skulle lika gärna kunna varit D211 som brann upp.

Ska ni köra pirelli SC2 så äre 1.6 varmtryck från banan och samma gäller dunlops 4886. D211 kan ni förpassa till dom som inte vill köra snabbt eller vilja elda upp sina däck efter några varv. Om vi talar fästa så äre dom mils vida. När man kör en 1000. :cdevil

Om du vill ett släpp liknade det du hade så kan du titta på sista varven jag lagt upp här i en annan tråd. För där släppte det med ett gammalt rejält med ett gammalt sc2 från 2012 ändå blev det en "skaplig" tid.. :öl
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Nah, jag sticker inte ut knäna så fasligt långt och tar dom i för mycket så trycker jag tillbaka dom mot tanken så det blir mer plats att lägga ner :)

Jag ber dig bara en gång till att kolla din nedläggningesvinkel mot den killen du har framför dig. Iaf jag tycker att den skiljer sig rätt mycket. Han lägger ner mer än dig, och vad är PROBLEMET?. ditt knä du kommer för fort (vilket jag inte tror att du gör) men du få väldigt fel spår för att du tror du kommer för fort med för mycket nedlägg?.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top