Min första stoppie...

therain

Lasse Kongo-wannabe
Gick med
8 Mar 2006
Hoj
Honda Kryss-Elva
Gjorde mina första två stoppies igår... Och det var INTE meningen! :gnissla

Så här var det. Körde på som vanligt fram mot en rondell, låg kanske i 70-80-90 nånting. Såg två killar gå på en cykelbana jämte vägen och det såg ut som att de sparkade något mellan varandra. (En häck mellan vägen och cykelbanan så jag såg inte exakt). Hursomhelst, går det ett gammalt järnvägsspår tvärs över alltihopa och när jag är kanske 50 meter från järvägsspåret kommer en halfull jävla 1,5-liters colaflaska flygande ut ur hålet i häcken rätt ut på spåret. :huvet
Tokbromsar och missar precis flaskan. Rätt vad det är åker baken upp i luften några decimeter. Släpper bromsen och får ner bakhjulet. Bromsar igen och jajemen nu släper röven igen. Släpper ner och bromsar försiktigt till stopp.

Vänder mig om mot ungarna och de ser betydligt mer chockade ut än jag kände mig...

Pekar mot dem och de försöker gömma sig bakom häcken. Kommer bilar så jag skiter i det och kör vidare, det där var nog ändå bara ren otur och jag tror de är försiktigare i fortsättningen.

Glad som fan att jag inte la ner hojen! :banana

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Har också gjort min första ofrivilliga stoppie nyligen.
Jag och sambon va ute och körde och var inte uppmärksam på att den allmänna vägen tog slut och att man var tvungen att svänga höger utan ser bara att sambon bromsar in eftersom en minivan låg framför. Trodde att han bromsade ner för att sedan köra om men icke. Så jag råkade ta i lite väl när jag skulle bromsa och upp i luften kom bakdäcket.

La inte ner hojen eller så som tur var. När man haft körkortet lite längre kanske man kan våga sig på samma sak igen, fast frivlligt!

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Hehe, grattis, jag gjorde min första på körskolan med deras hoj minns jag..Körläraren sa att jag skulle bromsa hårdare, så det råkade bli en halvmeter hög stoppie..sen har jag knappt vågat med min egen hoj..

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
amazonsport skrev:
2323899 Hehe, grattis, jag gjorde min första på körskolan med deras hoj minns jag..Körläraren sa att jag skulle bromsa hårdare, så det råkade bli en halvmeter hög stoppie..sen har jag knappt vågat med min egen hoj..

Det gjorde jag med... samma lektion som jag kopplade upp hojjen på bakslangen på väg ut i konbanan efter vändningen i höghastighetsbanan. Det var dagen innan uppkörning och min körskolelärare sa att om jag körde lika dant på uppkörningen kunde han inte garantera att jag skulle fixa lappen. Dock tog jag det lungt så det gick vägen när det väl gällde.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Linusp3 skrev:
2324863 Det gjorde jag med... samma lektion som jag kopplade upp hojjen på bakslangen på väg ut i konbanan efter vändningen i höghastighetsbanan. Det var dagen innan uppkörning och min körskolelärare sa att om jag körde lika dant på uppkörningen kunde han inte garantera att jag skulle fixa lappen. Dock tog jag det lungt så det gick vägen när det väl gällde.

Du måste haft en oansvarig handledare :hihi

Last edited:

Fritte666

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
R1
Även jag har hunnit med en på körskolan efter tjat om att jag skulle bromsa hårdare!! :)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
klart man drog upp den på framhjulet när man körde för skolan .. dock frivilligt ett par ggr.

grattis till en posstiv inlärning :) "tyvärr" så har inte jag fått något spec jag vart tvungen att tvärnita för i trafiken, saker man borde få göra ofta så man tränar in inbromsningarna :brinnerup

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...