Min första wheelie

IronMike

Guest
Själv gjorde jag min första weheelie dagen efter jag tagit lappen, utanför trafikskolan 1999 :yoparty

--
nu när preskriberingstiden gått ut, så kan jag erkänna att jag även åkte hoj till körskolan, för att ta lektioner, var min egna handledare

:hihi :3freak

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
hojen du har är ju för övrigt bland de snyggare 600 som finns.

ok, de allra nyaste kanske rockar mer... men du förstår vad jag menar..

vbg_snake skrev:
2111806 Jag vet att min 600 är för klen för att dra upp en powerwheelie man gör med en tusen, därför klarar jag inte av att göra det riktigt heller, jag får dra upp den i 10k varv, motorbromsa i en halvsek för att sedan ge full gas, då lyfter han fint. synd att den ylar bara. Men övning ger färdighet..

och en tusen är nog lite overkill just nu, hade inte sagt nej till en gixxer k6 1000. Men det får bli nästa år. fast då blire väl K7

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Får skutta vidare på 1an ett tag innan man börjar med att försöka hitta balansläget på 2an.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Vet känslan med pungen.

Skulle lägga i 2an idag på slangen men då ville neutralen komma i istället vilket ledde till en hård landning :gnissla

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Freddola skrev:
2111826 Vet känslan med pungen.

Skulle lägga i 2an idag på slangen men då ville neutralen komma i istället vilket ledde till en hård landning :gnissla
Kör du motard? Isf vet du inte vad det snackas om. På sporthoj handlar det om en RAK VÄGG mot pungen. På motarden glider du upp på tanken om vi ska dra gämförelsen. :brinnerup

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Nej inte leka med balanspungten på ettan! Se till att komma dit första gången när ni inte har så högt varv eller ännu hellre; när ni absolut inte är strax under effekttoppen.. Tyngdpunkten långt bak, raka armar, upprätt ställning, fot på bromsen, blicken långt fram. Börja göra höga wheelisar på tvåan tycker jag helt klart e bäst!

Sen accelererar ni ganska hårt från 40 på tvåan och duttar med kopplingen nånstans där det börjar hända nåt. Precis efter att ni dumpat kopplingen så vrid fullt om inte cykeln kommit upp ordentligt. Släpp av lite sista biten och var med med fotbromsen. Aktar er för att ta för vana att hindra överslag med motorbroms! Efter ett tag är ni uppe på toppen redan vid 60 med era sexhundringar! Släpp inte ned för mjukt om ni inte är mycket säkra på att hålla styret rakt.. Kontrollerat mjukt men bestämt är lagom! :tummenupp
Gud så kul det är o ouiiila!

sevehem

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
såld, siktar på 900 ccm eller mer
Inte kraft på era sexhundror?? Nog dax att bänka min kraftigt framstukade rd350,... sticker upp på bakhjulet utan bekymmer utan koppling.... det skall väl sägas att det är på ettan dock men inte fan behöver jag släppa gas och sen dra igen, räcker att bara ge fullt!

kanske får lära mig längre sträckor till sommaren nere i Varberg av dig vbg_snake,... då skall väl du hunnit träna! och trimma din suka :gnissla

ha det gött och lycka till

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
philsson skrev:
2111765 powerwheela? :va Vem kan inte :confused: Jag menar, 10 meter räknas ju. ;)

hmmmm... jag kan inte! (vågar inte??) Är det kanske bättre att börja på en cross eller liknande???

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
haha, sevehem, kom hit å lär mig lite äkta wheelies i sommar, men som jag kommer träna nu blir jag nästa moder-wheelare..

haha sebbe, turbo är inge fränt, det är så 80-tal..

Kommer först försöka lära mig hantera den via vanlig powerwheelie och ha foten på bromsen, jag släpper ner rätt så direkt efter att den börjat stegra. Men jag sa också att jag aldrig skulle köra fort i kurvor när jag fick hojen. Efter jag övade lite motstyrning å kurvteknik idag kan jag ju säga att jag snackade fett med skit. Köra med insidan är bäst, fast utsidan räknas, det vet vi alla :finger

fajjerbläjde900

Gummi gör sig bäst på asfalt
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
suzuki tl1000R
alltså här har ni inte heller nån wheelie-kung men att slänga i tvåan nära balanspunkten gör INTE att ni automatiskt slår bakåtkullerbytta...;) det hela lugnar faktiskt ner sig(om du hinner få i tvåan dvs.) o man får gasa bra mycket till för o hålla kvar vinkeln men sen kommer det sköna när varvet är konstant o man bara seeeeglar vidare på schlangen... :yoparty ett tips är ju oxå att släppa ut en del luft ur däcket så blir det hela stabilare...kom bara ihåg att passera statoil innan du ska träna roadracing efter wheelandet... :gnissla he he

FÖR ÖVRIGT JAGAR JAG BOLT-ON TILL HAYABUSA!!!! HÖR AV ER, PLEEEEASE!!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Dregen skrev:
2111914 hmmmm... jag kan inte! (vågar inte??) Är det kanske bättre att börja på en cross eller liknande???
kanske vore något för att släppa rädslan för wheelies, ja. :tummenupp Är trots allt mycket lättare på en cross.

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
pungskydd kanske är att föredra om man ska träna wheelies, har också dratt i pungen ett par ggr...mest då man provade att slanga på 1:ans växel. En gång landa jag på pungen så hårt att jag höll på att spy, var tvungen att stanna, hoppa av och dra djupa andetag...ajajaj

Willew

Sjukskriven RadicalRider
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
----SÅLD----
Rigge skrev:
2111784 Påverwheelies är fränt men sälj 600:an om du ska pyssla med sånt.

Varför sälja 600:an??

Kanske du som får träna mer om du inte kan med en 600:a ... :7peta

Hur lätt som helst ju

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
flex skrev:
2111351 ha ha ha jag vet vad du mena med pungen, vet precis hur det känns. :banana

För snabbt avdrag på gasen, men är ju första reaktionen att droppa den.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
sevehem skrev:
2111864 Inte kraft på era sexhundror?? Nog dax att bänka min kraftigt framstukade rd350,... sticker upp på bakhjulet utan bekymmer utan koppling.... det skall väl sägas att det är på ettan dock men inte fan behöver jag släppa gas och sen dra igen, räcker att bara ge fullt!

...
:lol Jag tänkte oxå på det. Jag drog upp min RD 350 på ettan 1987 utan koppling..., Jag har faktiskt inte prövat dylika nöjen sedan dess... det kanske är dags igen... eller inte... :näsblod

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Håller också på att träna lite wheelies, efter lite tränande kommer jag väl ca 100m på bakhjulet. Har än så länge bara försökt på ettan, men vill så gärna klara de på tvåan! Jag har läst en massa beskrivningar om hur man gör, men hänger fortfarande inte med på "duttandet" av kopplingen.. Kanske är jag trög, men det verkar omöjligt...

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Willew skrev:
2112166 Varför sälja 600:an??

Kanske du som får träna mer om du inte kan med en 600:a ... :7peta

Hur lätt som helst ju

Dom blir inte tillräckligt låga och snabba = coola på en 600.

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Ett hett tips är att flytta bak röven ordentligt när ni gör det på 600an. Min r6 gick på slangen från 60-240 i 2:an o 3:an utan problem. Men nu kör man R1 a så nu tänker jag inte ens på vilken växel det är... :D

köp en styrdämpare om ni inte redan har.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras