Min granne kameraövervakar parkeringen

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Min granne fick sin bil repad och inslagen ruta i bakdörren.
Nu har han satt en skylt på bakdörren att den kameraövervakas, och idag såg jag kameran på hans balkong.

Får man göra så? Kan man som privatperson få tillstånd att kameraövervaka en parkering?
Butiker får ju inte filma så att trottoaren syns...

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Nej... inte utan tillstånd från länsstyrelsen!

Men skitsamma, hoppas han får tag i idioterna! Tyvärr lär väl inte filmen duga som bevismaterial....

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Min granne fick sin bil repad och inslagen ruta i bakdörren.
Nu har han satt en skylt på bakdörren att den kameraövervakas, och idag såg jag kameran på hans balkong.

Får man göra så? Kan man som privatperson få tillstånd att kameraövervaka en parkering?
Butiker får ju inte filma så att trottoaren syns...

nu är jag ute på hal is, men om jag inte fattat det fel så är det ok sålänge han faktiskt tittar på det samtidigt. dock får han inte spela in det och titta på senare.

dvs om han ställer sig på balkongen o filmar så är det i sig ok, men om han använder det för att spela in uan att vara där för att titta på senare så är det inte ok.

Petrol 929

Tobbe
Gick med
27 May 2007
Hoj
Fireblade 929

Jag tror att det är ok så länge det inte finns en inspelnings enhet kopplad till detta, Men jag skulle gissa att han har den kopplad till en Dator. Skulle någon granne eller annan privat p. få försig att ringa farbror blå så blir det problem. Mitt förra jobb fick problem då vi övervakade skyltfönstren och i samma veva filmade trotoaren. Farbror konfiskerade kamrorna + böter.
Men så länge du kan dra nytta av det är det bara ett stort :tummenupp

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
något måste ju vara galet om man är tvungen ha kameraövervakning
Visst är det galet,men vad göra? Folk verkar ju inte veta skillnaden på "mitt och ditt". Jag hade gärna sett att garaget var övervakat ifjol,när idioter stal min hoj.

Fast å andra sidan, blir du misshandlad på t-banan där det finns kameror, så är det inte direkt prioriterat av farbror blå, att kolla filmen för att få tag på gärningsmannen.

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Visst är det galet,men vad göra? Folk verkar ju inte veta skillnaden på "mitt och ditt". Jag hade gärna sett att garaget var övervakat ifjol,när idioter stal min hoj.

Fast å andra sidan, blir du misshandlad på t-banan där det finns kameror, så är det inte direkt prioriterat av farbror blå, att kolla filmen för att få tag på gärningsmannen.

Om han nu fått bilen sabbad redan, varför då sätta upp kamera då han kan lägga sig med bössa laddad med "salttjafs" och sen lära dom skyldiga skillnaden mellan "mitt" och "ditt" om dom nu återvänder.. Återigen förlåt mig för mina grova kommentarer men vafan sverige måste sluta smeka med silkesvantar. ^^

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0