Min hoj äter tändstift.....vad är problemet??

redyet

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
1991 Suzuki Bandit 400cc
Suzuki 400 bandit går på 3 bara.....

Hej i sommarvärmen,
Min Suzuki 400 bandit äter tändstift, när jag kallstartar så tänder inte nr 2 tickar bara, när den är varm sen så slutar tickandet och den går jämt, förgasarna är nyligen genomgånga och synkade, kan det vara cdi och tändspole som skall bytas ut?? verkar som den inte tänder i rätt tid...??

/ Magnus

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    75.5 KB · Visningar: 66
Last edited:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Går den för snålt så är stiften det första som tar stryk. Du har inte nyss haft loss tanken och klämt åt eller böjt bränsleslangen för mycket?

redyet

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
1991 Suzuki Bandit 400cc
Går den för snålt så är stiften det första som tar stryk. Du har inte nyss haft loss tanken och klämt åt eller böjt bränsleslangen för mycket?

Hej,
Stiftet i nr 2 bränner men det är sotigt och blött luktar bensin. Flödet är ok då min slang från tanken är armerad och inte gummi. När motorn är varm så poppar nr 2 igång igen.....

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ventilspelet? Litet ventilspel gör att den inte vill gå när den är kall.

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
BMW R1250 GS -22, BMW R1100 RT -96, KTM 690 Enduro -23
Hej,
Stiftet i nr 2 bränner men det är sotigt och blött luktar bensin. Flödet är ok då min slang från tanken är armerad och inte gummi. När motorn är varm så poppar nr 2 igång igen.....

Har du kollat ventilspelet?
Om du inte har ngt spel kan ventilerna läcka "lagom" mycket för att du ska tappa kompressionen när puffran är kall och täta när den blir varm.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du kollat ventilspelet?
Om du inte har ngt spel kan ventilerna läcka "lagom" mycket för att du ska tappa kompressionen när puffran är kall och täta när den blir varm.

too late..:hihi

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Bandit 400 har samma motor som min gamla gsxr 400!
Man ställer ventilerna på de motorerna var 600:e mil, så det kan nog vara dags. Men det är ingen svår operation - inga shims att tappa bort :tummenupp

redyet

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Hoj
1991 Suzuki Bandit 400cc
Har du en eller två tändspolar? Hur ser tändkabeln ut?

Hej, Jag har 2 spolar 1-3 & 2-4, kabeln ger bra gnista har kollat individuellt kan det vara ventiljustering då menar ni? det tickar i nr 2 cylinder vilket jag uppfattar som att gnistan inte tänder är det rätt tolkat??
/ Magnus

Bandit 400 har samma motor som min gamla gsxr 400!
Man ställer ventilerna på de motorerna var 600:e mil, så det kan nog vara dags. Men det är ingen svår operation - inga shims att tappa bort :tummenupp

Hej, finns det en guide här hur man enkelt kan se hur man gör denna operation.. har mecat en del så det borde inte vara några problem, skall man ha speciella instrument??
/ Magnus

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hej, Jag har 2 spolar 1-3 & 2-4, kabeln ger bra gnista har kollat individuellt kan det vara ventiljustering då menar ni? det tickar i nr 2 cylinder vilket jag uppfattar som att gnistan inte tänder är det rätt tolkat??
/ Magnus

Hej, finns det en guide här hur man enkelt kan se hur man gör denna operation.. har mecat en del så det borde inte vara några problem, skall man ha speciella instrument??
/ Magnus

Jag hoppas att du menar 1-4 och 2-3 Annars har du problem.

Har du satt i NYA stift då?

Mats

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
/ Magnus

/ Magnus

Bladmått och hylsnyckelsats :tummenupp

Av med ventilkåpan, mät upp spelet och justera.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...