Min hoj dog igår!

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Mc-Kille-25 skrev:
Beklagar det som har hänt, det är verkligen tråkigt OCH ANDRA SIDAN så om inte folk skulle leka så mycket på motorcykel, så hade färre kraschat och därmed försäkring inte varit så himla dyr.
Men ok, lite medlidande är jag, för jag vet ju inte exakt hur det gick till, men
hoppas du lärt dig en läxa. Race med en bmx nästa gång, billigare

Du är verkligen för bra för att vara på riktigt....
Först en kontaktannons och nu en moralpredikning,
hur lyckas du??? Jag är nog lite förbluffad :confused:

skitte

Ingen hör när du skriker i 300 km/h!
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Fireblade Turbo 270 hk
Tjena,vill du så kan jag kolla va jag kan ordna en generatorkåpa för.har kontakt med en firma som fixar till vettiga priser,maila modell o år så kan jag kolla. petermc@telia.com

Känner mig fortf lite skeptiskt tilldet där... spricka genom hela allt ihopa ända ut till kanten så att säga.. :död

Spinnin-wheel hade inga delar som jag behövde.. :4skrika ...damn...

Är det samma generatorkåpa, fotpinnefäste på en zx9r 98 som på en zx6r 01???? ngn som vet???[/QUOTE]

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
zilog skrev:
Jag vet inte hur din motor ser ut, men jag gissar på att den fungerar exakt som min i hänseende generator. Generatorhuset står i direkt förbindelse med oljan i oljetråget, vilket det finns en anledning till - nämligen att kyla generatorns stator (den stillastående biten med lindningar på). Generatorn på en motorcykel av den här typen genererar så hög ström den är kapabel till hela tiden, medans laddningsregulatorn bestämmer hur mycket av denna ström som skall hamna i batteriet genom att kortsluda generatorn olika stor del av tiden (thyristorstyrt). Detta leder till att i princip all överskottsenergi som alstas i generatorn hamnar som värmeförlust i statorns lindningar samt i ankare. Därför behövs olja som kylning.

Hela den här konstruktionen har uppkommit då den väger mindre än en vanlig generator med styrbar magnetisering, av den typ som sitter på bilar, goldwing och andra fulfordon..

Hmm. Det förklarar varför det kom ut en oljeslatt på cirka en halv deciliter när jag öppnade alternatorkåpan på min Honda VF 750. Det skall alltså vara så? Jag som trodde jag var tvungen att byta en packbox eller nått. Men där där ser man. Till dig som skall laga din hoj. Kanske lite läge för något mod?
Här hittar du lite prylar till hyffsade priser. Dom har diodlampor också... :yoparty

http://www.samsmotor.se/

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Nu har jag inte läst hela tråden men som tipset innan, hör med Sam's motor i Karlstad. Riktigt trevliga killar Morgan och Conny som jobbar där. Köpte min båge där, fick lite problem och de hämtade upp den och renoverade toppen. Helt utan kostnad. Tror de har rätt mycket grejer till kawazaki med faktiskt.

Slå dem en pling!

Edit: Jag hoppas du lyckades döda motorn fort efter att du sopa omkull. Oljan gör ingen större nytta utanför motorn :hihi

Last edited:

rozen

.:karatekissemiss:.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Kamikaze kid skrev:
Om du läser tråden så ser du att gossen inte kommer belasta försäkringen!
Han försöker få hjälp att få ihop hojen med plast tejp och annat onämnbart!

Vad får man göra med en motorcykel då?
Om man inte får "leka" med den vad ska man ha den till då tycker du?
Förflytta sig på kortast möjliga väg mellan punkt A och B?

Att det gick lite snett i detta fall är ju klart tydligt men det belastar inte dig så sluta moralisera!

Om han lekt med en BMX så har han troligen inte skrivit i detta forum för HÄR SNACKAS DET SPORTHOJ.

Hade han jagat brudar så hade han gjort det på Lunarstorm!

Var sak har sin plats!

:tummenupp tack man... Instämmer helt... :fyllisar

rozen

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Kamikaze kid skrev:
Hur går det med reparationen?

Köpt kemisk metall?

Du verkar lite skeptisk till det men jag kan försäkra dig att man blir överraskrad hur bra det faktiskt fungerar!

Näe har ju inte det... sprickan är ju gigantisk... har ingen bild just nu... men det känns som att limma ihop den skulle ja hm.. bli "obra" =) vore guld om man kunde hitta ngn sån beg. för några hundra skulle det kunna vara värt... istället för de 1118:- den kostar ny.... förstår inte riktigt hur det fungerar? Själv-svetsande-lim? :tungan

Tack för alla positiva inlägg allihopa..! :fyllisar

Farbrorn skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men som tipset innan, hör med Sam's motor i Karlstad. Riktigt trevliga killar Morgan och Conny som jobbar där. Köpte min båge där, fick lite problem och de hämtade upp den och renoverade toppen. Helt utan kostnad. Tror de har rätt mycket grejer till kawazaki med faktiskt.

Slå dem en pling!

Edit: Jag hoppas du lyckades döda motorn fort efter att du sopa omkull. Oljan gör ingen större nytta utanför motorn

;) hehe jodå visst dödade jag den ganska fort... :3freak Joho man kan göra en fin liten eld mitt på vägen?... kollade in deras hemsida.. på den har de inga ninja delar tyvärr... kanske har om man ringer dock... fast just fotpinnefästen och generatorkåpor verkar vara en vara som går åt ganska snabbt... :död

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
rozen skrev:
Näe har ju inte det... sprickan är ju gigantisk... har ingen bild just nu... men det känns som att limma ihop den skulle ja hm.. bli "obra" =)

Ingen fara...
Gör du som jag skrev så kommer det bli kanon!

Fortsätter du såhär så kommer det börja töa innan du kan fulstunta igen! :lol

Ut å spackla med dig nu! :banana

rozen

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Kamikaze kid skrev:
Ingen fara...
Gör du som jag skrev så kommer det bli kanon!

Fortsätter du såhär så kommer det börja töa innan du kan fulstunta igen! :lol

Ut å spackla med dig nu! :banana

Nu har jag grubblat och funderat... och tror jag kommitfram till att jag ska köpa en ny kåpa... Då jag kom på att en dag kanske jag ska sälja hojen.. och 1000kr kan ju vara en investering, right? då kåpan ser förjä-lig ut.. då jag har pajat den helt och killen som hade hojen innan mig repade den hyggligt med... :huvet Så när jag säljer den sen har köparen ju iaf 1sak mindre att pruta på...

Sen tänkte jag på min bakdel.. tänkte lämna den till en kille här som är rätt bra med plast och lack... ska man kanske ändra lite på den? tänkte kanske helsvart och skriva "ninja" med ljusgrått eller vitt eller kawwagrönt? vore ju lite kul om man ändå måste lägga pengar på att lacka... sen kanske om man känner att man har pengar över ngn gång lacka om resten också.. kul att ha lite orginellt... måste ta tag i detta snart om ingen har ngn beg del tillövers?

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
rozen skrev:
Nu har jag grubblat och funderat...

Det kan jag förstå!

Men det ena utesluter ju inte det andra...
Tänkte mest om du var åksugen!
Det skulle jag varit och snabbt lappatihop den som körbar och åkt med den tills delar dykt upp!

Såhär såg min ut för 3 år sedan ...
Den åkte jag på efter 2 veckor.

Silvertejp och annat fick användas.
Men den gick!

Bifogat

• Krockad hoj mindre bild.jpg
    Krockad hoj mindre bild.jpg
    117.2 KB · Visningar: 92

rozen

Gick med
10 Feb 2005
Hoj
nada =/
Kamikaze kid skrev:
Det kan jag förstå!

Men det ena utesluter ju inte det andra...
Tänkte mest om du var åksugen!
Det skulle jag varit och snabbt lappatihop den som körbar och åkt med den tills delar dykt upp!

Såhär såg min ut för 3 år sedan ...
Den åkte jag på efter 2 veckor.

Silvertejp och annat fick användas.
Men den gick!

damn! :död jä-lar det var snabbt jobbat.. skulle nog tagit ett halvår för mig! =) AVA har mina delar hemma me think så får åka iväg och hämta i veckan...

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
rozen skrev:
Igår var jag och två polare ute och körde lite i det härliga vädret allt var frid och fröjd, härliga vägar och fint väder. Stannade och tog en fika i hamnen i sundbyholm utanför Eskilstuna. Vi körde vidare och tänkte stanna och "rejsa" lite på en flygraka i närheten. Vi räknar ett, två, tre... genom att varva lite på min hoj, och ska då åka iväg på tre... Då jag lyckas med konststycket att inte tänka på hur många varv jag var uppe i när jag dumpar kopplingen, och att jag dessutom gör det alldeles för fort. En riktigt kass nybörjar-idiot-grej. (jag vet) :huvet Min hoj upp på bakan slår över krossar baklyset, bakdelen, och faller ner på vänstersidan... :död "fotpinnefästet" går av motorkåpan spricker och min stackars hoj börjar tokblöda... :död

Jag vet att jag är sämst, kass, dålig och allmänt klantig. Men just nu är jag deppad och nerstämd så det räcker då jag inte tror detta blir billigt att åtgärda... Nån som har tips ideér hur man kan fixa detta billigt?

Vart får jag tag på delar? hoppas nån har ngn form av hjälp... Kan man svetsa motorkåpan och "fotpinnefästet"?

Tacksam för all hjälp!

/pappskalle

Jag lämnade in mitt fäste för svetsning till plastfarsans polare. HUR snyggt som helst och höll/håller lika bra som ny.

ZX9 min med...

APH

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
GSXR 600
Spricka

Om du ändå ska byta ut trasiga delar mot nya eller begagnade så hade jag nog provat med kemisk metall i alla fall... Kan ju inte bli värre känns det som, och funkar det så funkar det.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras