min hoj måste hata mig ...

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
brinckis skrev:
Jag kan erkänna att jag inte är en mekaniker så att "plocka isär halva motorn" kommer inte på tal. Jag har ju gjort allt som det står i instruktionsboken att man skall göra (frikoppling, friläge, startspärrknapp, upprätt läge osv osv). Då är det inte så lätt att veta vad problemet kan vara. Anledningen till att jag skrev här var för att få bekräftat att jag inte glömt något i min iver. Men tydligen inte.

Så du som är så smart, vad skall jag göra för att starta hojen?

Har du provat att kopplat bort batteriet en stund?
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Var nere i garaget precis. Vägen var torr och solen sken tillskillnad från innan då det var blött och mulet. Gjorde samma procedur som innan. Satte mig på hojen, kontrollera startspärrknappen, tryckte in frikopplingen, vred om nyckeln. Allt enligt instruktionsboken. Men till min förvåning så STARTADE hojen denna gång. Precis som den skall göra.

Frågan är varför den inte startade innan? Det enda som jag kan komma på är att första gången jag försökte starta den så stod den på stödet. Sen skall man vänta en stund innan man försöker igen enligt instruktionsboken vilket jag säkert inte gjorde. Kan detta hindra den från att starta när jag hade den i upprätt läge måntro?

Hoppas iallafall att det bara var en engångs.

Tack till er som hjälp mig och inte idiotförklarat mig bara för jag inte plockat isär motorn. Tack :Bugar
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Är detta första gången du försöker starta efter kraschen?

Om du har otur, kan ju ECU'n nollställts. Då behöver du koda om ECU'n med nycklerna igen.

Testa som sagt, sitt på hojen, dra upp stödet, startspärren av, neutral, dra in koppling och tryck på Start. Funkar den inte då, så ÄR det fel nånstans och du får lämna in hojen.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
brinckis skrev:
Jag kan erkänna att jag inte är en mekaniker så att "plocka isär halva motorn" kommer inte på tal. Jag har ju gjort allt som det står i instruktionsboken att man skall göra (frikoppling, friläge, startspärrknapp, upprätt läge osv osv). Då är det inte så lätt att veta vad problemet kan vara. Anledningen till att jag skrev här var för att få bekräftat att jag inte glömt något i min iver. Men tydligen inte.

Så du som är så smart, vad skall jag göra för att starta hojen?

Om inte ens startmotorn går runt är det oftast batteriet.
Du har lagt hojen och om det vill sig illa så kan du ha pajat motorn med att bara välta den/tippa den. Troligtvis är det inte så.

Jag har inte sett de nya -05orna men jag har försökt få igång min egen zxr400 med stödet nere och hoppat tokigt utan att förstå varför tills efter 3 minuter då jag kom på det.

Koppla en laddare till batteriet o går inte startmotorn runt då är det fel på hojen - tyvärr.


zippo skrev:
om du e så duktig kna väll du säjja vad det är för fel på den!
jag trodde det här forumet var för att hjälpa varrandra, inte kasta skit på en bara för att man inte e värsta mekanikern. :fatta!


Du kör bara 125 och skall helst inte yttra dig förrens om 6 år. Välkommen åter då.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
brinckis skrev:
Var nere i garaget precis. Vägen var torr och solen sken tillskillnad från innan då det var blött och mulet. Gjorde samma procedur som innan. Satte mig på hojen, kontrollera startspärrknappen, tryckte in frikopplingen, vred om nyckeln. Allt enligt instruktionsboken. Men till min förvåning så STARTADE hojen denna gång. Precis som den skall göra.

Frågan är varför den inte startade innan? Det enda som jag kan komma på är att första gången jag försökte starta den så stod den på stödet. Sen skall man vänta en stund innan man försöker igen enligt instruktionsboken vilket jag säkert inte gjorde. Kan detta hindra den från att starta när jag hade den i upprätt läge måntro?

Hoppas iallafall att det bara var en engångs.

Tack till er som hjälp mig och inte idiotförklarat mig bara för jag inte plockat isär motorn. Tack :Bugar


HAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAAHA
:lol :lol :lol :lol :lol :lol

Hädanefter är du ärkeklanten! :rofl :lol
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mavve skrev:
Du kör bara 125 och skall helst inte yttra dig förrens om 6 år. Välkommen åter då.

Mavve, sluta upp att vara överdryg och säga att andra är dumma i huvet för att de är nybörjare. Gäller andra oxå. GE DOM EN CHANS. Visa hur bra du är och HJÄLP istället.
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
brinckis skrev:
Var nere i garaget precis. Vägen var torr och solen sken tillskillnad från innan då det var blött och mulet. Gjorde samma procedur som innan. Satte mig på hojen, kontrollera startspärrknappen, tryckte in frikopplingen, vred om nyckeln. Allt enligt instruktionsboken. Men till min förvåning så STARTADE hojen denna gång. Precis som den skall göra.

Frågan är varför den inte startade innan? Det enda som jag kan komma på är att första gången jag försökte starta den så stod den på stödet. Sen skall man vänta en stund innan man försöker igen enligt instruktionsboken vilket jag säkert inte gjorde. Kan detta hindra den från att starta när jag hade den i upprätt läge måntro?

Hoppas iallafall att det bara var en engångs.

Tack till er som hjälp mig och inte idiotförklarat mig bara för jag inte plockat isär motorn. Tack :Bugar

Som så många andra redan sagt i tråden så har du en startspärr vid stödet om det är nere. Du kanske ska börja läsa svaren i trådar där du ber om hjälp! :va
 

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Ort
sveriges tilltänka huvudstad
Hoj
:(
kan ju va så lätt att du hade stödet nere då när den inte starta(som du sa) en del hojar brukar pipa o grejer när stödet är nere o man försöker starta dom :/
såna här ursäkta men inget mot dig menat skit fel brukar va löjligt enkla :) och irreterande.
kul att du fick igång den iallafall synda att slänga en 05a ju :tungan
 

Cbr

Livet börjat vid 12000rpm
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Röööö CBR 600 FS
brinckis skrev:
Var nere i garaget precis. Vägen var torr och solen sken tillskillnad från innan då det var blött och mulet. Gjorde samma procedur som innan. Satte mig på hojen, kontrollera startspärrknappen, tryckte in frikopplingen, vred om nyckeln. Allt enligt instruktionsboken. Men till min förvåning så STARTADE hojen denna gång. Precis som den skall göra.

Frågan är varför den inte startade innan? Det enda som jag kan komma på är att första gången jag försökte starta den så stod den på stödet. Sen skall man vänta en stund innan man försöker igen enligt instruktionsboken vilket jag säkert inte gjorde. Kan detta hindra den från att starta när jag hade den i upprätt läge måntro?

Hoppas iallafall att det bara var en engångs.

Tack till er som hjälp mig och inte idiotförklarat mig bara för jag inte plockat isär motorn. Tack :Bugar

Va skönt, nu får du en också en glad påsk!
Men mitt erbjudande om att varva ur den runt Gärdet kvarstår! :hihi
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Swedie skrev:
Mavve, sluta upp att vara överdryg och säga att andra är dumma i huvet för att de är nybörjare. Gäller andra oxå. GE DOM EN CHANS. Visa hur bra du är och HJÄLP istället.

Ja okej då.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Tjoffe skrev:
Som så många andra redan sagt i tråden så har du en startspärr vid stödet om det är nere. Du kanske ska börja läsa svaren i trådar där du ber om hjälp! :va

..................................................................... klant............

nä, jag skriver inget då. :tungan
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Noll-Koll skrev:
Öööh??? Hoppas du skämtar eller något!?
Varför är han en ärkeklant??

Varför hoppas du på det?

Nu är han ärkeklant - slutdiskuterat.
Jag har en inbox för PM om det är nåt mer.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Noll-Koll skrev:
Öööh??? Hoppas du skämtar eller något!?
Varför är han en ärkeklant??

Äh, han tycks vara på det sättet, söker uppmärksamhet eller nåt.
-Inget att bry sig om..
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Jo jag hoppas att ingen är så dryg mot en nybörjare som du är utan att skämta, men du tycks inte göra det?
Mavve skrev:
Varför hoppas du på det?

Nu är han ärkeklant - slutdiskuterat.
Jag har en inbox för PM om det är nåt mer.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Munken skrev:
Kan du allt om allt eller :6surkart

Victor skrev:
Det är sant, påsk råkkar.
Om du sitter på hojen med stödet uppe, neutralen i och kopplingen inne så kommer hojen att starta. Förutsatt att du behärskar handgreppen med tädningsnyckel och startknapp.


Ja, ser man på.... Jag kan tydligen allt. Eller nästan iallafall.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Stödet var det första jag tänkte på när jag läste ditt första inlägg... Jag lovar att det var felet...
 

Fire

Hmmm
Gick med
26 Aug 2003
Ort
Svedala
Hoj
CB600F Hornet -03
Varför skulle den inte starta med stödet nere. :va , Hade för mig att det gick på alla. Jag kan starta min med stödet nere, men lägger jag den sen i växel så stannar den.. bums.. :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top