Min hornet lägger av vid 120km/h

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Hej!
Var ute och körde igår och idag med min lilla Hornet och den går hur bra som helst (tycker jag iallafall) så länge jag håller mig till stadskörning eller landsväg.

Men de tre gånger jag varit ut på motorvägen så har den lagt av efter ungefär 5-10 minuter, ungefär som om den inte får någon soppa.

Den jävlas lite, men efter ett tag får jag igång den med choken på max, då står den och stånkar lite vid 2000varv, gasar jag då så dör den, möjligvis så når den 3000 varv sen lägger den av, om jag inte släpper gasen för då går den tillbaka till 2000varv.

Sen rätt vad det är så är allt som vanligt igen tills den lägger av nästa gång, går hur bra som helst att åka i 90-100, men 110-120 så blir resultatet som ovan :(

Någon som vet vad som kan vara fel?

Tacksam för svar!

EDIT: Kylningen fungerar bra enligt mätaren så det borde inte vara ett överhettningsproblem, tycker jag...

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Den vågar inte åka fortare, du får vänja den! :)

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Prova att öppna tanklocket, går den bra då kan det vara nån tankavluftning som är täppt. Du hör också då du öppnar locket om det sugs in luft, vilket skulle tyda på detta problem.

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Hårn1 skrev:
2090242 har du choken på fullt när du gasar upp den?

Ja, för stänger jag av choken så lägger den av direkt...

Hultan skrev:
2090233 Den vågar inte åka fortare, du får vänja den! :)

Hmm kan ju vara så, den har ju trots allt stått stilla hela vintern ;)

Tojje skrev:
2090237 den e rädd att du ska göra massa hastighets överträdelser :banana

Öh... det var en polare som körde menade jag ;)

LowFlyer skrev:
2090269 Prova att öppna tanklocket, går den bra då kan det vara nån tankavluftning som är täppt. Du hör också då du öppnar locket om det sugs in luft, vilket skulle tyda på detta problem.

OK! Ska testa det direkt imorgon om det är körvänligt väder ute. Tack för tipset!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har den gått bra innan vintern, eller har du kanske nyss köpt den?
Jag skulle också kolla upp tankavluftningen först. Kör med tanklocket lite "på glänt" och se om hojen beter sig likadant då.

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
PacMan skrev:
2090287 Har den gått bra innan vintern, eller har du kanske nyss köpt den?
Jag skulle också kolla upp tankavluftningen först. Kör med tanklocket lite "på glänt" och se om hojen beter sig likadant då.

Har "nyss" köpt den, körde den 15 minuter i september, sen dess har den stått i kallgarage.

Ska testa det imorgon, borde den inte lägga av även i stadstrafik då? Jag hoppas att det är det som är felet iaf.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
stillmatic skrev:
2090296
Ska testa det imorgon, borde den inte lägga av även i stadstrafik då? Jag hoppas att det är det som är felet iaf.

Nja, det kan vara så att avluftningen bara är delvis täppt, så att det inte blir några problem förrän motorn börjar dra i sig mycket soppa per tidsenhet. Då kanske det rinner ur mer soppa ur tanken än det hinner komma in luft.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
stillmatic skrev:
2090296 Har "nyss" köpt den, körde den 15 minuter i september, sen dess har den stått i kallgarage.

är de någon överladdad luftbox orginal? kanske byggt om å skippat de? bara en idé men de kanske inte skulle göra att den dör

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
kolla anslutningarna till tändmodulen...har hört av polare att den har betett sig så men det löste sig efter lite rengöring av kontakterna till den (var för siktig...den e dyyyyyyyr!!!) det är en liten grå 6-kantig sak som sitter strax under tanken på vänster sida, helt oskyddad, i höjd med förgasarna (den e kanske 3 cm i diameter).
Har inte haft samma strul med min men det kan va värt ett försök.

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Well skrev:
2090419 kolla anslutningarna till tändmodulen...har hört av polare att den har betett sig så men det löste sig efter lite rengöring av kontakterna till den (var för siktig...den e dyyyyyyyr!!!) det är en liten grå 6-kantig sak som sitter strax under tanken på vänster sida, helt oskyddad, i höjd med förgasarna (den e kanske 3 cm i diameter).
Har inte haft samma strul med min men det kan va värt ett försök.

Det gick en kall stöt genom hela kroppen då jag läste det där, var och pillade på nån grå grej då jag bytte stiften, satt en på varje sida om ramen. Skulle inte förvåna mig om jag pajjat den. Straffet man får för att man slänger nycklarna på bordet varenda dag...

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
stillmatic skrev:
2090437 Det gick en kall stöt genom hela kroppen då jag läste det där, var och pillade på nån grå grej då jag bytte stiften, satt en på varje sida om ramen. Skulle inte förvåna mig om jag pajjat den. Straffet man får för att man slänger nycklarna på bordet varenda dag...

skulle den va helt paj så startar den inte alls så det borde inte vara någon fara...
Men har du bytt stiften så kolla alla anslutningar där, och att du har helt rätt stift annars så kan den nog vara tjurig.
Har du tankat i ny bensin efter vintern (tömt bort den gammla)???

stillmatic

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Honda CBR600
Well skrev:
2090502 skulle den va helt paj så startar den inte alls så det borde inte vara någon fara...
Men har du bytt stiften så kolla alla anslutningar där, och att du har helt rätt stift annars så kan den nog vara tjurig.
Har du tankat i ny bensin efter vintern (tömt bort den gammla)???

Ok, låter ju bra det iallafall. Rätt stift ska det vara, kan kolla alla anslutningar där imorgon. Tömde aldrig tanken, körde dock i 13 nya liter, så ~2 liter är gammal bensin från i höstas.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...