Min katt blev överkörd i dag....

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Jag beklagar verkligen! :( -kram på er-
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Måste bara skriva detta.Min son skrev en dikt för ca. 3 år sedan när hans klass kamrat dog tragiskt i en bilolycka.Som nu katten ska få på sin gravsten oxå.Han var 10 år när han skrev detta....så fin:


En ängel blåser på mina ögon.
Sorg rinner från min kind.
Glömma är ej att glömmas.
Saknad och smärta göms i hjärtats bo.


Dikta av Tobias.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
OUsh, blir helt ledsen av att läsa detta. :(
Saknaden måste vara oerhörd, Inte bara för er utan för er andra kisse.

Värt att nämna
Kör du på en katt eller hund (djur som kan vara husdjur) är du skyldig att kontakta ägaren. :fakta

Går inte det, dvs saknar kissen halsband betyder det inte att katten saknar hem. Många katter är idag chipmärkta, så lämna in till veterinär!

:( :(
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Våran katt "Findus"hade både halsband med telefon nr. och så va han Id-märkt i örat.Fattar inte hur man bara kan köra på en katt och bara åka därifrån.Jag tänker oxå på om han låg och plågades ihjäl innan han dog.....eller dog han på en gång.Jag har så dåligt smavete att han va utekatt....men han älskade att va ute och busa(han hade inte trivts att va inne katt).Och så fattar jag inte varför han va vid vägen....brukade alltid va typ runt kvateret.Våran andra katt "Rally" är 12 år och är bara runt huset och kollar lite.Många tankar som snurrar i huvudet. :confused:
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
A-star skrev:
Våran katt "Findus"hade både halsband med telefon nr. och så va han Id-märkt i örat.Fattar inte hur man bara kan köra på en katt och bara åka därifrån.Jag tänker oxå på om han låg och plågades ihjäl innan han dog.....eller dog han på en gång.Jag har så dåligt smavete att han va utekatt....men han älskade att va ute och busa(han hade inte trivts att va inne katt).Och så fattar jag inte varför han va vid vägen....brukade alltid va typ runt kvateret.Våran andra katt "Rally" är 12 år och är bara runt huset och kollar lite.Många tankar som snurrar i huvudet. :confused:


Det är inte ditt fel att han blev påkörd,
katter ska vara ute, dom är utedjur och trivs bäst där.
Jag är själv inte speciellt rädd för att mina katter ska bli överkörda, även om dom blir det så tvivlar jag på att det blir en plågsam död.
Det jag oroar mig för emellanåt är människorna som finns ute,
finns många djurplågare som får nån typ av njutning av att plåga försvarslösa djur.
:mad:
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Usch, har själv två katter hemma. Kan inte tänka mej hur det skulle vara utan dem... :(
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Min underbara och mycker speciella katt Gizmo dog i augusti i den mest otänkbara olycka. Vi bor i ett villaområde och vi har alltid varit lite oroliga för att han skulle bli påkörd..
En dag när jag kom hem så ringde telefonen och det var en bonde som brukar slå en gräsäng som ligger strax intill en golfbana här i närheten. Han berättade att han hade kört över vår katt med slåttermaskinen .....
Han hade samlat ihop det som var kvar av honom och hade hittat hans halsband med tel.nr. på.
Jag var i valet och kvalet om vi skulle hämta hem honom, men det kändes som om han var värd en ordentlig begravning.
Det var det mest fruktansvärda jag nånsin varit med om att se honom, hans vackra kropp och huvud var kluvet i två delar och alla ben i kroppen var brutna... det enda som kan trösta mig såhär efteråt är att han måste ha sluppit lida.
Bonden var också helt förstörd och sa att han klippte den där ängen en timme/år och att vår katt råkade sitta där just då och jaga sorkar var höjden av otur.
Jag saknar honom nåt oehört, det finns bara en katt som han!
 

Bifogat

  • gizmo2.jpg
    gizmo2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 63

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
Jag beklagar sorgen. Att få ens katt påkörd är något som dom flesta kattägare har i baktanken, men som man aldrig hoppas ska drabba en.


Jag har nämnt i en tidigare tråd att min katt blev avlivad för någon månad sen, pga av cancer.

Jag trodde alltid att han skulle bli överkörd, eller att han bara skulle försvinna när hans tid var inne. Vi har alltid haft katt i familjen tidigare, och det har alltid varit så dom har gått bort.

Jag har sett honom vid vägen tidigare, och då har han allltid varit försiktig och gått ner i diket och gömt sig, så fort han har hört en bil eller något annat komma.

Han var alltid skygg av sig mot alla utom mig.Han gick alltid och letade upp mig efter att han kommit in och har ätit. Brukade somna i mitt knä efter att ha blivit klappad en stund.

På sista tiden hade han börjat tappa vikt, men jag tyckte inte att det var något speciellt. Det brukade han göra ibland på hösten. Jag tänkte väl att det i värsta fall var mask eller något.

En dag när jag låg och klappade honom, så kände jag en knöl på bröstet mellan frambenen... Självklart blev man alldeles iskall. Nämnde det för min syster, och hon sa att hon skulle åka in till veterinären med honom senare samma vecka. Jag hade själv gått såklart om jag hade haft tid, men jag hade fullt upp med tentor att plugga till, så jag hade inget val.

Dagarna gick och jag tyckte att knölen bara blev större och större..

En dag i skolan ringde syrran, och sa att hon var hos veterinären med honom, och hon sa som det var, cancer såklart, och katten led. Veterinären skulle avliva honom på plats. Jag kunde inte komma dit då (Pluggar i Malmö, och dom var i Svedala), för jag hade ingen bil.

Jag såg honom inte igen förrän jag var hemma, där jag begravde honom i en låda en bit ifrån platsen där han föddes, dvs under min gamla lekstuga.

Vila i frid, Lillemis. Jag saknar dig.
 

Bifogat

  • 04070100.jpg
    04070100.jpg
    15 KB · Visningar: 53

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Tror barnen klarar det rätt bra, bara man är ärlig med dom.
Min första katt blev överkörd när jag var ~5 år och jag förstod att han var död och vad det innebar, mkt tack vare att ingen försökte tuta i mig att han bara somnat eller farit till himlen eller dylikt.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Okey , katter i all ära. Men skulle inte vara så glad om en katt sprang ut framför hojen så man fick lägga den fint efter backen! Det är ju ett av alla de djur man e rädd för när man e ute å kör hoj!

Så jag skulle hellst se lite utränsning! (av hemlösa katter) :rolleyes:

Men alltid trist när nått man står nära dör dock! :pannkyss

/M
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Lider med dig och din familj :(

har själv begravt tre katter och en hund när jag var 5-15år, det är tungt men man(barn som vuxen) kommer över det.

läste att du nästan hade dåligt samvete för att det var en utekatt. Drog snabbt en parallel med mckörnignen, man väljer att ta risker, hade Findus fått välja mellan risken att nått ska hända ute och att sitta i fönstret och längta ut, tror iaf jag mig veta vad han hade valt.

Otroligt fin dikt din son skrev.
 

Karin.81

Om man inte vill, så behöver man inte...
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Rimbo
Hoj
tt600
A-star skrev:
Våran katt "Findus"hade både halsband med telefon nr. och så va han Id-märkt i örat.Fattar inte hur man bara kan köra på en katt och bara åka därifrån.Jag tänker oxå på om han låg och plågades ihjäl innan han dog.....eller dog han på en gång.Jag har så dåligt smavete att han va utekatt....men han älskade att va ute och busa(han hade inte trivts att va inne katt).Och så fattar jag inte varför han va vid vägen....brukade alltid va typ runt kvateret.Våran andra katt "Rally" är 12 år och är bara runt huset och kollar lite.Många tankar som snurrar i huvudet. :confused:


Till att börja med är jag uppriktigt sagd ledsen att Er katt, Findus, har gått bort! Jag vet precis hur det känns. Och även om det inte var min katt denna gång så grät jag en skvätt :gråta

Jag hade verkligen dåligt samvete för min katt, Toker, när han dog en PLÅGSAM död, ute....
Han var ca 4 månader och hade precis börjat att få vara ute på dagarna. En eftermiddag kom min mamma hem runt 6, släppte då ut våra två katter, Maja och Toker. När hon senare skulle ropa in dom, kom dom inte, men hon såg att dom håll sig på ängen utanför huset, så hon tänkte "ja, ja, jag åker ner och handlar nått, det tar ju bara en kvart...."
Och så blev det! När hon sedan 20 minuter senare ropade, kom bara "gammelkatten".... så mamma gick ut för att leta.... och hittade Toker. Död!!!! MÖRDAD (om en katt nu kan bli det)!!!!! Någon eller några hade slagit honom flera gånger i en lyktstolpe, tills han till slut dog!

Detta hände för ca 5 år sedan, men jag tänker fortfarande väldigt ofta på min vackra katt! När man kom hem om kvällarna/ nätterna (jobbar sent), satt han alltid vid ytterdörren och väntade på mig. Gick man på toaletten satt han utanför och väntade. När man kom ut, bokstavligt klättrade han upp för benen på en, tills han kom upp till halsen, där han slutligen somnade efter mycket om och men.... Glömde man dörren öppen när man duschade kom han in i duschen (men sprang lika snabbt utdärifrån igen, då han upptänkte att man blir hemskt våt av att kliva in i duschen).... När man gick och lade sig på kvällen, sov han alltid under täcket på magen på mig....Kan berätta mycket som den katten gjort trots bara sina 4 månader....Det är något INGEN någonsin kommer kunna ta ifrån mig, för att det är minnen, och dom finns alltid kvar!!!!

Må Er katt ha det bra, vart han än nu är.... i katthimlen kanske!
Sov Gott Findus.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mar skrev:
Okey , katter i all ära. Men skulle inte vara så glad om en katt sprang ut framför hojen så man fick lägga den fint efter backen! Det är ju ett av alla de djur man e rädd för när man e ute å kör hoj!

Så jag skulle hellst se lite utränsning! (av hemlösa katter) :rolleyes:

Men alltid trist när nått man står nära dör dock! :pannkyss

/M


fint skrivet, fucko.
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
hehe! Ursäkta att man inte skriver _vad_folk_ vill höra utan vad jag tycker.
Jag sa iaf att det inte var roligt när nån nära gick bort. Sen att jag hellre har ihjäl katter än att lägga cyklen längst backen eller nån polare lägger cyklen för han var tvungen att väja för en katt. Det kanske känns sjukt för dig. Men men ... vi är alla olika!

Skulle dock uppskatta om du kunde hålla dig på en högre nivå å ifråga sätta isf att dissa! Ok? :tummenupp

ber om ursäkt ifall detta var smaklöst , men det är inget personligt! :confused:
/M

anja skrev:
fint skrivet, fucko.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Jag bedjar till Swedie att låsa tråden kan ju inte sitta här och ha klumpen i halsen över massa döda katter :gråta

Börjar väl bli blödig på äldre dagar :rolleyes:

Var tvungen att stensätta mig lite och lyssna på tung rock för att komma på andra tankar, kan ju inte sitta och lipa i kontorslandskapet :gnissla

Tänker på min gammla katt (hette Candy, en helig Birma) som blev 19 år (!!!) och som vi fick ta till vetrinären för en sista spruta då hennes njurar pajat och hon var gammal och skröplig. Det var en katt jag haft från det att jag var liten tills jag var riktigt stor kille och vi var bästa vänner.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
The_FacultyGirl skrev:
Alltid trist när ett djur avlider :(
Instämmer!
Men hur kommer det sig att det finns 6000 katter i Malmö som
är hemlösa? Har dom invandrat till Malmö själva eller är det sk
djurvänner som släppt dom vind för våg?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top