Min kedja släpar i ramen

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
När jag idag sträckte min kedja, som satt på tok för löst märkte jag att den skrapar i ramen. Som tur är finns det en bit plast på ramen just där som kedjan lixom vilar på när man står still. Är den till för just detta, att kedjan ska vila på den, eller är det bara ett skydd som ska till när nåt är fel? Tror inte att jag kan höjja eller sänka bakhjulet.... :confused:

Ska det vara så? :gnissla

När jag kontrollerade kejde"slacket" så låg det på runt 22 mm, om jag däremot tryckte ner kedjan och upp den så blev de ca 36 mm. I min verkstadsmanual står det bara att "slack"et ska vara 20 - 30 mm. men när, när man pressar kedjan både upp och ner, eller bara upp o sen mäter den i vilande läge. Mätte på nedre delen av kedjan, men den skrapar ju i på den övre delen o ner på ramen.

(massa tacksam för svar!)

Mark skrev:
När jag idag sträckte min kedja, som satt på tok för löst märkte jag att den skrapar i ramen. Som tur är finns det en bit plast på ramen just där som kedjan lixom vilar på när man står still. Är den till för just detta, att kedjan ska vila på den, eller är det bara ett skydd som ska till när nåt är fel? Tror inte att jag kan höjja eller sänka bakhjulet.... :confused:

Ska det vara så? :gnissla

När jag kontrollerade kejde"slacket" så låg det på runt 22 mm, om jag däremot tryckte ner kedjan och upp den så blev de ca 36 mm. I min verkstadsmanual står det bara att "slack"et ska vara 20 - 30 mm. men när, när man pressar kedjan både upp och ner, eller bara upp o sen mäter den i vilande läge. Mätte på nedre delen av kedjan, men den skrapar ju i på den övre delen o ner på ramen.

(massa tacksam för svar!)

svar ja! plasten är till för att det inta ska skava på ramen...
kolla kedjeslacket när du sitter på mc:n, inte när den står på stödet, eftersom det spänner kedjan när du sitter på...

du ska heller inte kunna dra kedjan rakt bakåt från bakdrevet..
spänn kedjan, åk ett varv å kolla så det blev bra, har du otur så har du ett ovalt bakdrev som jag har, vilket gör att det är svårt som f*n å spänna kedjan, eftersom den i vissa lägen är spänd, å i vissa lägen är slak.. lycka till :yoparty

så den är mao för slapp och ska INTE släpa i plasten över huvudtaget?

jag hade hojen på depåstödet.... :kocko

Mark skrev:

Nej, den skall normalt sett inte släpa i plasten.

Enda fallet där kedjan kan ligga mot plastskenan trots att den är lagom spänd, är om du drevat ner hojen genom att byta till ett rejält mycket mindre drev fram... :va

Mark skrev:

jag hade hojen på depåstödet.... :kocko

men när du sitter på den så går väll dämparen ner en bit, påverkar inte det hur kedjan är spänd? :confused: :va

ok ok, men ska man pressa kedjan både upp och ner när man mäter, eller ska man bara pressa upp den o sen mäta den i vilande läge?

Det här verkar ju ordna upp sig...

Mark skrev:
ok ok, men ska man pressa kedjan både upp och ner när man mäter, eller ska man bara pressa upp den o sen mäta den i vilande läge?

Det här verkar ju ordna upp sig...
Ta tag i kedjan o mät från uttöjd längst ner och högst upp. Där emellan ska det vara 2cm.

Det är inte så att hojjen är neddrevad? isf kanske det sitter ett för litet drev fram som gör att kedjan går tightare mot svingen.

Normalt anges slackmåttet på kedjan med olastat bakhjul. Klart spänningen varierar med hur mycket fjädringen är hoptryckt. (om inte svingen är lagrad rakt utanför utg. axeln eller några andra designtricks använts)

För att kolla att kedjan inte är för spänd snurra på hjulet tills kedjan är max spänd (finns ett sånt läge om grejorna är lite slitna) och tryck ihop bakfjädringen tills kedjan är max spänd (lugn, det är INTE fullt hoptryckt) och känn så att den inte leker 'fiolsträng' sas.

Det läget inträffar när utg. axeln, svinglagringen och hjulaxeln är i linje. Med en anings slack där, mät sen slacket med olastat hjul och du har ett slackmått som absolut inte ska underskridas.
/u

ola_sandin skrev:
Det är inte så att hojjen är neddrevad? isf kanske det sitter ett för litet drev fram som gör att kedjan går tightare mot svingen.

Den tidigare ägeren sa inget om det, hoppas att han hade nämt det isf.

ulf_lundin skrev:
Normalt anges slackmåttet på kedjan med olastat bakhjul. Klart spänningen varierar med hur mycket fjädringen är hoptryckt. (om inte svingen är lagrad rakt utanför utg. axeln eller några andra designtricks använts)

För att kolla att kedjan inte är för spänd snurra på hjulet tills kedjan är max spänd (finns ett sånt läge om grejorna är lite slitna) och tryck ihop bakfjädringen tills kedjan är max spänd (lugn, det är INTE fullt hoptryckt) och känn så att den inte leker 'fiolsträng' sas.

Det läget inträffar när utg. axeln, svinglagringen och hjulaxeln är i linje. Med en anings slack där, mät sen slacket med olastat hjul och du har ett slackmått som absolut inte ska underskridas.
/u

dvs spänna kedjan tills bakhjulet är trögt att snurra på när de står på depåstället?

Annars kanske man kan parkera sin morsa på hojen när man meckar, tvärtom är ju inte att rekomendera och då tänker jag inte på att jag själv är en stjärna på att mecka, utan att morsan säkert skulle plocka bort bakbromsen istället. Då kan man ju även mäta slacket med lite tryck på fjädringen. Efter det ska jag nog lyfta upp hennes gubbe (á 90 kg) och mäta igen.

tack för svar o förslag!

Nu ska pojken sova för att orka mecka imorrn!

Mark skrev:
dvs spänna kedjan tills bakhjulet är trögt att snurra på när de står på depåstället?
1) nog väl spänt när det snurrar trögt.
2) inget som säger att just på depåstället ger mest spända läget. Men man behöver ju bara leta upp det läget en gång och sen mäta vilket slack det motsvarar helt olastad. (På depåstället är tveksamt eftersom det läget ändrar sig vid fjäderbyte el ändring av förspänningen bak. Fast å andra sidan så påverkar 'riktig' ride-height-justering även olastade läget...)
/u

Kan vara så att hojen är höjd där bak med mellanlägg eller utbytt stötdämpare då blir vinkelen mellan motor och bakhjul lite brantare.
Kolla även drevningen åker du med 14+42 lär den skrapa i svingen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick