När jag idag sträckte min kedja, som satt på tok för löst märkte jag att den skrapar i ramen. Som tur är finns det en bit plast på ramen just där som kedjan lixom vilar på när man står still. Är den till för just detta, att kedjan ska vila på den, eller är det bara ett skydd som ska till när nåt är fel? Tror inte att jag kan höjja eller sänka bakhjulet....
Ska det vara så?
När jag kontrollerade kejde"slacket" så låg det på runt 22 mm, om jag däremot tryckte ner kedjan och upp den så blev de ca 36 mm. I min verkstadsmanual står det bara att "slack"et ska vara 20 - 30 mm. men när, när man pressar kedjan både upp och ner, eller bara upp o sen mäter den i vilande läge. Mätte på nedre delen av kedjan, men den skrapar ju i på den övre delen o ner på ramen.
(massa tacksam för svar!)

Ska det vara så?

När jag kontrollerade kejde"slacket" så låg det på runt 22 mm, om jag däremot tryckte ner kedjan och upp den så blev de ca 36 mm. I min verkstadsmanual står det bara att "slack"et ska vara 20 - 30 mm. men när, när man pressar kedjan både upp och ner, eller bara upp o sen mäter den i vilande läge. Mätte på nedre delen av kedjan, men den skrapar ju i på den övre delen o ner på ramen.
(massa tacksam för svar!)