Min KTM 525 EXC

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nej jag har inte köpt någon än, jag står i valet och kvalet, tanken är att det ska tävlas i enduro (motionär) främst men eventuellt även motard lek om det funkar bra att kombinera, annars inte.
Sen vore det trevligt att ha en hoj att kunna ta en huligansväng i stan om man nu inte blir allt för impopulär av bylingen.

Jag är dock en velig jäkel så jag har pendlat mellan sporthoj, motard och enduro hela tiden, men eftersom jag lyckades köra på en gubbe häromdagen (mitt fel, klantigt? ja mycket, skämdes jag? jo massor :rodnar ) så går sporthoj bort med tanke på att premien inte direkt förbättrades. Skönt det, ett val mindre.

Hur pratar ni era tanter till rätta förresten? Min tant är föga förtjust i att jag köper en hoj för 40-50 000, hon ser hellre att vi lägger massa slantar på en ordentlig bil osv. Kan iofs hålla med men jag köper isåfall båda, hojlöst är inget alternativ.

/Blip

Edit: Gubben jag körde på satt i sin egen bil förstås, inga personskador och knappt några plåtskador. Likaväl klumpigt.


Mcbudet skrev:
Adrian har bra koll på grejjerna!!!
Skall du börja ändra din fjädring och om du har cross varianten av fjädringen så skulle du sänka den samtidigt! iaf blir husan bra mycket trevligare som motard om man har byggt om en cross till motard och sänker fjädringen 2½cm fram och 3½cm bak.
men som sagt låt nån BRA dämparfirma ta hand om det hela!
tävlar du med hojen eller kommer du att göra det ??
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Då skall du nog behålla fjädringen som den är eller modaa den ordentligt för enduro! som sagt kör man inte seriöst så funkar det orginal!
angående tjejjer min dam tröttnade när man låg på karolinska sjukhuset med 9 en av i kroppen och en hel del titan inopererat efter en svår olycka då man höll åp att strycka med... var inte poppis att man låg och ringde runt och jagade tag på ny hoj i gips ,dropp och div maskiner ikopplade i sig....
kan även nämna att hon hälsat på en på sjukan 2ggr innan oxå..

Blip skrev:
Nej jag har inte köpt någon än, jag står i valet och kvalet, tanken är att det ska tävlas i enduro (motionär) främst men eventuellt även motard lek om det funkar bra att kombinera, annars inte.
Sen vore det trevligt att ha en hoj att kunna ta en huligansväng i stan om man nu inte blir allt för impopulär av bylingen.

Jag är dock en velig jäkel så jag har pendlat mellan sporthoj, motard och enduro hela tiden, men eftersom jag lyckades köra på en gubbe häromdagen (mitt fel, klantigt? ja mycket, skämdes jag? jo massor :rodnar ) så går sporthoj bort med tanke på att premien inte direkt förbättrades. Skönt det, ett val mindre.

Hur pratar ni era tanter till rätta förresten? Min tant är föga förtjust i att jag köper en hoj för 40-50 000, hon ser hellre att vi lägger massa slantar på en ordentlig bil osv. Kan iofs hålla med men jag köper isåfall båda, hojlöst är inget alternativ.

/Blip
 

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
KTM 660 -04
Demon skrev:
Tror oxå jag såg er, om det var du en KTM till och en svart R6 (Marcus kanske). Inne i stan vid heden. Jag hade visst arme´kortisar och svart T-shirt. Hade precis polerat och kunde inte hålla mig i det vädret...
Hade vart kul och testa aset! ;)

//Dxxx


Japp. Det var jag! Jag tror jag såg dig oxå. Hör av dig om du vill prova!
Du är ju skyldig mig en fulltank ;)
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Tack mcbudet :) Vi får åka och hämta motorn nästa vecka, då bör den vara klar. Du kan få en back öl för besväret!

KTM 525 EXC är en av de bästa enduro hojar du kan få tag i vill jag bara poängtera, av de större menar jag då. Att åka riktigt snabbt med en +400 cc hoj är SVÅRT, den optimala enduro hojen för maximal fart i skogen är en 250 4-t, inget snack. Mycket kubix, mycket svängmassa = svårt att knixa med. När du närmar dig ett träd i 30 km/h är det svårt att brottas med en 500 hoj, en 125/250 böjer man ju runt träden utan problem :) Nu kör man inte i stora klassen för att vinna tävlingar mot 125/250, det gör man för att man gillar stora maskiner, att det blir hårt & tufft, och naturligtvis jämför man sig med liknande hojar. När man drar en annan +400 cc hoj vet man att man är bättre, drar man en 250 vet man att man är mycket bättre :)

Aldrig testat KTM i motard form, men jag kan nog tänka mig att KTM EXC525 fungerar riktigt bra där med! Vrid & effekt finns det ju i massor. Med annan drevning förstås, min 501:a toppar på ca 120 km/h, och det krävs ett rejält varvtal för att få upp den i 70 på 5:an :) Att köra landsväg/stadsmiljö med enduro innebär ett oändligt växlande...

Angående tanter...har kanske haft tur, men jag skulle aldrig leva med någon som inte låter mig syssla med det jag vill (naturligtvis finns det gränser, men enduro kan jag inte se varför man skulle sätta en gräns för...). Skulle någon tvinga mig att upphöra med något jag mer eller mindre lever för skulle alla känslor för henne ta slut direkt, liksom förhållandet...

Min tjej tycker jag är lite galen som lägger +50.000 om året på enduro åka och att man gör sig illa, samt att det i princip tar väldigt väldigt mycket av min lediga tid. Men i har inte på något sätt delad ekonomi så vart jag lägger pengarna kan hon inte styra och att det kostar bryr inte jag mig om. Har man delad ekonomi finns det ju ett ansvar, men det går nog att prata igenom.

Att det tar tid accepterar hon liksom att jag accepterar att hon vill ha tid för sina intressen, man kan inte sittaoch hålla varnadra i handen hela dagarna direkt...i slutändan handlar det ändå om vad man prioriterar, jag prioriterar enduro före andra saker, på så sätt finns det mycket tid för varandra också. Det är ju knappast så att jag åker till jobbet halv sex på morgonen, åker därifrån till skogen halv fyra och kommer hem tolv på natten varje dag. Tre-fyra dagar kommer jag hem åtta eller så, det är inte så farligt tycker jag, inte hon heller tror jag...

Nej, snacka du med din tant så får hon väl föstå att det är en stor passion för dig.
Och hälsa din tjej att enduro är en av de bästa och mesta allround träning kroppen och själen kan få, får du köpa en enduro får hon en snygg kropp på köpet, hahahaha! :)

Vad menas med "ordentlig" bil egentligen? Det finns riktigt bra bilar som inte kostar en förmögenhet i vare sig inköp eller försäkring...

Nu blev det låångt... :) Lycka till, en fin & potent hoj är det!

Blip skrev:
Nej jag har inte köpt någon än, jag står i valet och kvalet, tanken är att det ska tävlas i enduro (motionär) främst men eventuellt även motard lek om det funkar bra att kombinera, annars inte.
Sen vore det trevligt att ha en hoj att kunna ta en huligansväng i stan om man nu inte blir allt för impopulär av bylingen.

Jag är dock en velig jäkel så jag har pendlat mellan sporthoj, motard och enduro hela tiden, men eftersom jag lyckades köra på en gubbe häromdagen (mitt fel, klantigt? ja mycket, skämdes jag? jo massor :rodnar ) så går sporthoj bort med tanke på att premien inte direkt förbättrades. Skönt det, ett val mindre.

Hur pratar ni era tanter till rätta förresten? Min tant är föga förtjust i att jag köper en hoj för 40-50 000, hon ser hellre att vi lägger massa slantar på en ordentlig bil osv. Kan iofs hålla med men jag köper isåfall båda, hojlöst är inget alternativ.

/Blip

Edit: Gubben jag körde på satt i sin egen bil förstås, inga personskador och knappt några plåtskador. Likaväl klumpigt.
 

Lithium

Guest
asså alla ni som kör konverterad endurohojar typ husa 650m ktm 525 etc etc, om dom säljs lv reggade så är dom väl tokslöa??
Om ni kör med fulleffekt så kör ni väl olagligt? :confused:
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
I princip har du rätt! Hojen måste ju besiktas om så fort strypningarna är borta. Har väldigt svårt att se hur man ska kunna få en Husa/KTM eller annan enduro racer lv-reggad med full effekt pga buller & emission, men någon här kanske har löst det? Jag har inte det problemet, min hoj är e-reg, kör bara enduro inte motard.

Lithium skrev:
asså alla ni som kör konverterad endurohojar typ husa 650m ktm 525 etc etc, om dom säljs lv reggade så är dom väl tokslöa??
Om ni kör med fulleffekt så kör ni väl olagligt? :confused:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Nja att jag köper en hoj det har hon inga problem med då jag hunnit med att ha några stycken sedan tidigare. Vad jag fått höra när jag varit inne på sporthoj är: Oansvarigt, dyrt, du måste ju tänka på barnen, måste du köpa en sådan osv osv. Det löste jag ju rätt snyggt själv förstås :rolleyes: även om jag är lite äldre och har lite bättre premier än ungtupparna :tummenupp

En ordentlig bil är en bil som man inte behöver göra något med, som man inte behöver tvätta, tanka, byta däck på och som är självlagande samt inte äldre än 3-4 år. Ytterligare krav är kombi (från min sida och även hennes) men bilar finns det ju hur många som helst av så det är ju inget problem.

Jo just, en 250 4T har jag inte ens övervägt då jag är rätt säker på att den blir skitslö om man känner för att damma lite grus emellanåt så jag är nog hellre lite långsammare på en större 4T då :öl

Vi får se vad det blir men Yamaha 426 har jag ett gott öga till då priset är bra och jag har väldigt bra erfarenhet av Yamaha handlaren här i stan, nog så viktigt för mej. KTM däremot är ju riktigt fina med så jag kan ledigt tänka mej en sådan med men jag är inte så van 4t mek ännu så jag vill ha närhet till service och support när man lyckas klanta till det. För det händer väl åtminstonde någon gång när man skruvar hellre än väl.

Tack grabbar för alla inputs, långa sådana såväl som korta finner jag värdefullt och intressant att läsa. :tummenupp

/Blip


Förresten Adrian så har du PM :)


Adrian_J skrev:

KTM 525 EXC är en av de bästa enduro hojar du kan få tag i vill jag bara poängtera, av de större menar jag då. Att åka riktigt snabbt med en +400 cc hoj är SVÅRT, den optimala enduro hojen för maximal fart i skogen är en 250 4-t, inget snack.


Angående tanter...har kanske haft tur, men jag skulle aldrig leva med någon som inte låter mig syssla med det jag vill (naturligtvis finns det gränser, men enduro kan jag inte se varför man skulle sätta en gräns för...). Skulle någon tvinga mig att upphöra med något jag mer eller mindre lever för skulle alla känslor för henne ta slut direkt, liksom förhållandet...

Min tjej tycker jag är lite galen som lägger +50.000 om året på enduro åka och att man gör sig illa, samt att det i princip tar väldigt väldigt mycket av min lediga tid. Men i har inte på något sätt delad ekonomi så vart jag lägger pengarna kan hon inte styra och att det kostar bryr inte jag mig om. Har man delad ekonomi finns det ju ett ansvar, men det går nog att prata igenom.

Nej, snacka du med din tant så får hon väl föstå att det är en stor passion för dig.
Och hälsa din tjej att enduro är en av de bästa och mesta allround träning kroppen och själen kan få, får du köpa en enduro får hon en snygg kropp på köpet, hahahaha! :)

Vad menas med "ordentlig" bil egentligen? Det finns riktigt bra bilar som inte kostar en förmögenhet i vare sig inköp eller försäkring...

Nu blev det låångt... :) Lycka till, en fin & potent hoj är det!
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
AL skrev:
Japp. Det var jag! Jag tror jag såg dig oxå. Hör av dig om du vill prova!
Du är ju skyldig mig en fulltank ;)

Jag vill prova!!!
Jag är rätt upptagen i helgen, men är det fint väder i början av nästa vecka kanske vi ska ta en tur?
Å jag lovar å tanka lilla Katie M tills hon spyr.
Har du samma nummer som sist? Isf kan jag slå en pling i helgen.

//Dxxx
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Såg vädret nyss!
ser ut att bli kanonväder på söndag, är du ledig???
 

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
KTM 660 -04
Demon skrev:
Såg vädret nyss!
ser ut att bli kanonväder på söndag, är du ledig???

På söndag eftermiddag isåfall. Eller på kvällen. Vem tackar nej till en kvällstur ;)

Har samma nr.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
AL skrev:
På söndag eftermiddag isåfall. Eller på kvällen. Vem tackar nej till en kvällstur ;)

Har samma nr.

Klockrent, jag ringer dig vid typ tre så kanske bakfyllan har lagt sig lite!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top