Min ktm startar ej . HJÄÄLP

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Bara för att det kommer gnista utanför motorn behöver inte det betyda att det tänder under tryck.
Ser det dåligt ut så prova byt först.

Visst kompression kan vara bra att mäta, men den borde inte dö plötsligt under gång pga sådant, borde bli successivt sämre under tid om det är sådant.


Har bytt tändstift men det funkar inte. Däremot märkte jag att stiften inte blir blött , känns som att soppan inte kommer fram. Förgasaren är det inget fel på men det känns som att förgasaren spottar ut bensinen. Själva trycket åker ut i luftburken och inte in i motor. Vad kan det bero på. Ventilerna?
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Bara för att det kommer gnista utanför motorn behöver inte det betyda att det tänder under tryck.
Ser det dåligt ut så prova byt först.

Visst kompression kan vara bra att mäta, men den borde inte dö plötsligt under gång pga sådant, borde bli successivt sämre under tid om det är sådant.


Har bytt stift men den startar ej. Blir inget fukt på tändstiftet heller. Varken bensinen eller startgasen verkar ta sig fram, vad kan det bero på.
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Den bara dog. Som att soppan tog slut. Ja och det hjälper inte att kicka igång den.

Batteriet är stendött men har ett bilbatteri och startkablar som jag kör med nu, fick tipset av en mc butik
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om det lät som att soppan tog slut när den la av så kan de vara någe skit från tanken som tämt till någe munstycke, men den ska hosta igång när du använt startgas... De mesta brukar hoppa till me de...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har bytt stift men den startar ej. Blir inget fukt på tändstiftet heller. Varken bensinen eller startgasen verkar ta sig fram, vad kan det bero på.

Då är det bara att följa bensinflödets väg och se var det slutar att komma fram.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo men borde det inte vara ventilerna eller vad tror du?

Borde och borde, men det kan ju vara det. Det kan också vara ett igensatt filter eller något annat. bara att börja jobba, helst i ordningen mest troligt och enklast att kolla till minst troligt och svårast att kolla.
 

andreaspf

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2016
Ort
Falun
Hoj
Snart en Z800e 2016
Som tidigare skrivit. kolla så det kommer soppa till förgasare, om det inte gör det så är det täppt nånstans på väg dit, om förgasaren har soppa men det inte kommer in till stiftet kolla så inte det är skit där som täpper till
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den bara dog. Som att soppan tog slut. Ja och det hjälper inte att kicka igång den.
Batteriet är stendött men har ett bilbatteri och startkablar som jag kör med nu, fick tipset av en mc butik

Om batteriet är stendött. Och om batteriet inte tog slut under dina startförsök. Utan hojen dog. Och när du försökte starta så orkade inte startmotorn ens dra runt motorn. (Den har väl startmotor ? :rodnar)
Då har du fel på laddningen.
Alt A) Det vanligaste är kass laddningsregulator.
Alt B) Även om brända generatorlindningar förekommer.
I värsta fall A) + B)
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Det är inte förgasaren. Det är något med motorn. Det sugs inte in i motorn . Det blåser ut från förgasaren och inte in i förgasaren
 

RockParty

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
örebro
Hoj
-02 SR500 -81 rsv mille fighter
Jag tror att ventilerna inte öppnar o stänger som dom ska,kan vara kamdrev som lossat,vippa som gått av m,m
Skruva bort locken för ventilsjusteringen o kolla så det ser ok ut
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inte förgasaren. Det är något med motorn. Det sugs inte in i motorn . Det blåser ut från förgasaren och inte in i förgasaren

Fast en storstånka som dras runt långsamt på startmotorn kommer att skjuta mycket luft baklänges.

Att cykeln tvärstannat och vägrar att starta utan att föregående ha fört en massa oväsen är måttligt troligt. Börja med att felsöka systematiskt, det vanligaste är fortfarande det vanligaste...
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Stiftet blir ej blött och det är inget sug in i förgasaren utan det sugs ut från förgasaren. Håller för förgasaren med handflatan men den spottar ut soppan så jag får allt på handflatan. Sugs alltså inte in i motorn
 

Raffe88

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2012
Ort
jönköping
Hoj
00 ktm lc4
Jag tror att ventilerna inte öppnar o stänger som dom ska,kan vara kamdrev som lossat,vippa som gått av m,m
Skruva bort locken för ventilsjusteringen o kolla så det ser ok ut


Jag ser att ventilerna åker upp och ner när jag kör på elstarate? Kanske inte spelar någon roll. Har skruvat bort kåpan och allt ser bra ut. Kamkedjan är spänd och jag ser inga konstigheter, kanske behöver få bort hela cylindern m.m för att kolla på ventil skeden så den inte är krökt? Men det borde ju enda påverka komplett eller?

- - - Updated - - -

Kompett
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top