Min modifiering av orginaldämparna

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Kurben skrev:
2455702 Ja det får bli ett större lågfarts munstycke, gick ju inte att justera bränsleblandning på tomgång på den här sunkiga fuggen, endast luft så det blir till att byta munstycke.
Huvudmunstycket är redan bytt till 170 av Lelles när jag hade den inne på 100 mila service, och det tror jag räcker.

Har nu hittat skruven man ska justera, den ställer när tomgångskretsen ska gå över till huvudkretsen. Ska tydigen ge bra resultat att skruva ut den lite och sedan prova sig fram långsamt tills man är nöjd, efter det justerar man tomgången med den vanliga (stora) tomgångsskruven.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Ännu en uppdatering,
Skruvade igår på idlemixture skruven under förgasaren närmast cylindern. Orginal så är den skruvad 2.5 varv ut, läste på Thumpertalk om en kille som hade snarlik setup som mig och han hade testat 3.5 varv istället med lyckat resultat så det testade jag också.
Nu har jag i princip inga avgassmällar så det löste problemet, men jag har beställt ett 47.5 pilot munstycke istället (Sitter 45 orginal) så jag kan ställa blandskruven mindre.
Dessutom så läste jag att man ska borra ut två stycken hål i trotteln till 3 mm för att få bättre gasrespons, så det ska också göras när jag byter munstycke. Vissa säger även att det kan vara bra att höja nålen ett steg, men det ska jag testa efter jag har fått den bra på dom låga varven, vill inte göra för mycket ändringar samtidigt.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Kurben skrev:
2458385 Ännu en uppdatering,
Skruvade igår på idlemixture skruven under förgasaren närmast cylindern. Orginal så är den skruvad 2.5 varv ut, läste på Thumpertalk om en kille som hade snarlik setup som mig och han hade testat 3.5 varv istället med lyckat resultat så det testade jag också.
Nu har jag i princip inga avgassmällar så det löste problemet, men jag har beställt ett 47.5 pilot munstycke istället (Sitter 45 orginal) så jag kan ställa blandskruven mindre.
Dessutom så läste jag att man ska borra ut två stycken hål i trotteln till 3 mm för att få bättre gasrespons, så det ska också göras när jag byter munstycke. Vissa säger även att det kan vara bra att höja nålen ett steg, men det ska jag testa efter jag har fått den bra på dom låga varven, vill inte göra för mycket ändringar samtidigt.
Min luftskruv var bara utskruvad 1,5 varv original :confused: ska montera 175 huvudmunstycke och 47 lågfart verkar som vi jobbar paralellt med samma saker:tummenupp som jag skrev i ett tidigare inlägg så vore det intressant att se vilka delar som du tagit bort på sas och epc.det är väl avgasreningen och strypningen på förgasaren? tog bort alla slangar på förgasaren och pluggade hålen (som det stog i beskrivningen) men den gick skit så jag satte tillbaka alla slangar och drog ut kontaktstycket istället då funkade det!
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
På EPC måste du ta plugga hålet ovanpå förgasaren, och de måste vara helt tätt. Får inte läcka det minsta där. Sen gick det ju även en slang från ett hål innan förgasaren som måste vara öppet, det får du inte plugga, utan där sätter du istället det lilla svarta filtret som satt på en av slangarna.
Så förmodligen pluggade du hålet som inte ska pluggas!... :)
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Var får man tag på ett perforerat rör till bra pris?
Jag måste göra nånting åt ljuddämparen på min 625 SXC, och med beskrivningen i denna tråd har jag ju inget att skylla på längre.
Min ljuddämpare är dock inte exakt likadan då jag har en -04 som ju bara har en ljuddämpare men så stor skillnad kan det ju inte vara invändigt.

/ Andreas
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Moto-XXX skrev:
2458590 Var får man tag på ett perforerat rör till bra pris?
Jag måste göra nånting åt ljuddämparen på min 625 SXC, och med beskrivningen i denna tråd har jag ju inget att skylla på längre.
Min ljuddämpare är dock inte exakt likadan då jag har en -04 som ju bara har en ljuddämpare men så stor skillnad kan det ju inte vara invändigt.

/ Andreas

En plåt verkstad med valsnings möjlighet, man vill ju inte ha ett ihopsvetsat rör för då kan du inte själv bestämma diametern och sedan svetsa ihop.

På din så är ju ljuddämparen krökt och den är faktiskt helt annorlunda, både i funktion och useende men givetvis så går det att göra likadant på din, men du måste kröka det inre perforerade röret på samma ställe som dämparen kröks.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Kurben skrev:
2458540 På EPC måste du ta plugga hålet ovanpå förgasaren, och de måste vara helt tätt. Får inte läcka det minsta där. Sen gick det ju även en slang från ett hål innan förgasaren som måste vara öppet, det får du inte plugga, utan där sätter du istället det lilla svarta filtret som satt på en av slangarna.
Så förmodligen pluggade du hålet som inte ska pluggas!... :)
Jo jag pluggade bägge hålen! jag får prova att göra om det hela:tummenupp
det andra systemet då blir det nån effektskillnad?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Moto-XXX skrev:
2458590 Var får man tag på ett perforerat rör till bra pris?
Jag måste göra nånting åt ljuddämparen på min 625 SXC, och med beskrivningen i denna tråd har jag ju inget att skylla på längre.
Min ljuddämpare är dock inte exakt likadan då jag har en -04 som ju bara har en ljuddämpare men så stor skillnad kan det ju inte vara invändigt.

/ Andreas

Har du tagit bort det 15cm långa röret inuti?
Jag har gjort det och det räcker för rensar du hela dämparen så kommer det låta
för jävligt tro mig!!!!!

Fin moddning btw Kurben och när kommer man se dig ute på gatan? :tummenupp
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
motardnisse skrev:
Fin moddning btw Kurben och när kommer man se dig ute på gatan? :tummenupp

Jag kör varje dag till jobbet, från Söder om stkhlm till norr om stkhlm en nätt tripp på cirka 12 mil om dagen... Plus lite okynnes åka. Har redan 200 mil på mätaren och jag köpte den i Juli...

Att ta bort SAS ger ingen effekt vinst inte heller att ta bort EPC men det ser snyggare ut och mindre vikt. Dessutom är det lättare att ställa förgasaren om SAS är borttagen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kurben skrev:
2458689 Jag kör varje dag till jobbet, från Söder om stkhlm till norr om stkhlm en nätt tripp på cirka 12 mil om dagen... Plus lite okynnes åka. Har redan 200 mil på mätaren och jag köpte den i Juli...

Att ta bort SAS ger ingen effekt vinst inte heller att ta bort EPC men det ser snyggare ut och mindre vikt. Dessutom är det lättare att ställa förgasaren om SAS är borttagen.


Men är du inte ute och busar på Tis eller Ons?

Lättare att ställa ventilerna utan SAS!
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
motardnisse skrev:
2458725 Men är du inte ute och busar på Tis eller Ons?

Nej, är det någon samordnad körning då? och vilka är det?

Däremot har jag tänkt att ta ut KTM'en på sin första bantur på Lördag. Ska bli kul och se om den är så osmidig som den ser ut...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kurben skrev:
2458871 På Tuvängen är det bankörning med BMW klubben.

På onsdagar, kör ni mest på södra delen då?


Aha så du äger en BMW också!

Jo på sistone har det blivit mest på södersidan på Onsdagarna!
Jag kan inte köra på Ons pga jobbar sent så de andra får leka utan mig!
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
motardnisse skrev:
2459110 Aha så du äger en BMW också!

Jo på sistone har det blivit mest på södersidan på Onsdagarna!
Jag kan inte köra på Ons pga jobbar sent så de andra får leka utan mig!

Nej den körningen anordnas av BMW klubben och SMC så alla får åka.

Får se om man hakar på någon onsdag då, alltid kul att köra i grupp.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Okej alltså blir inte klok på den här epc prylen!! föreställ er att jag har förgasaren bortplockad från hojen,Om jag håller för det övre hålet med fingret samtidigt som jag lyfter trotteln med ett annat finger så går trotteln trögt upp och ner! verkar som att membranet knöglar sig?? och när man tänker efter så är det ganska logiskt! det bildas ju ett tryck ovanför membranet som inte har nånstans att ta vägen.Jag börjar tvivla på att det ens stämmer att epc skulle strypa på tvåans och treans växel vid full gas, sitter det en givare i växellådan som känner av vilken växel som är ilagd?? vad är igentligen vitsen med att strypa effekten på två växlar?? jag tänker iallfall köra med endast kontaktstycket urdraget!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Bushmyra skrev:
2460324 Okej alltså blir inte klok på den här epc prylen!! föreställ er att jag har förgasaren bortplockad från hojen,Om jag håller för det övre hålet med fingret samtidigt som jag lyfter trotteln med ett annat finger så går trotteln trögt upp och ner! verkar som att membranet knöglar sig?? och när man tänker efter så är det ganska logiskt! det bildas ju ett tryck ovanför membranet som inte har nånstans att ta vägen.Jag börjar tvivla på att det ens stämmer att epc skulle strypa på tvåans och treans växel vid full gas, sitter det en givare i växellådan som känner av vilken växel som är ilagd?? vad är igentligen vitsen med att strypa effekten på två växlar?? jag tänker iallfall köra med endast kontaktstycket urdraget!

Givaren sitter på sidan av förgasaren! De flesta kopplar bara isär kontakten.

Kände inge skillnad på min 640 då jag hade den! :rolleyes:
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
motardnisse skrev:
2460377 Givaren sitter på sidan av förgasaren! De flesta kopplar bara isär kontakten.

Kände inge skillnad på min 640 då jag hade den! :rolleyes:
Har läst massa gammla trådar nu och alla dessa människor kan inte ha fel :va så jag ska prova att plugga det övre hålet igen och låta det andra vara öppet.
Sen är det väl mest av estetiska skäl som man rensar bort lite skit ska ta bort SAS prylarna också
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Bushmyra skrev:
2460443 Har läst massa gammla trådar nu och alla dessa människor kan inte ha fel :va så jag ska prova att plugga det övre hålet igen och låta det andra vara öppet.
Sen är det väl mest av estetiska skäl som man rensar bort lite skit ska ta bort SAS prylarna också

Jag gjorde just en bild för en som frågade på Thumpertalk angående EPC, jag försökte göra den så illustrerande som möjligt.
 

Bifogat

  • mikuni2.jpg
    mikuni2.jpg
    124 KB · Visningar: 244
Last edited:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Här är även en bild på vilka delar du ska köpa när du ska ta bort SAS delen


Del 23 enligt bilden ska bytas ut mot del 22 och 8 när du tar bort SAS.
Sen såklart del 34 och 35 för att plugga hålet efter SAS röret.
Dessa delar är allt du behöver. Det finns även en plast plugg att täcka för hålet vid styrhuvet som blir när du tar bort slangen dit men den är inte nödvändig, gå lika bra att strunta i den eller sätta en tejpbit där.

Man kan även välja att köpa del 33 men jag kapade helt sonika bort fästet för SAS delen istället. Har ju aldrig tänkt att sätta tillbaka den ändå..
 

Bifogat

  • sas_sls.jpg
    sas_sls.jpg
    218.8 KB · Visningar: 184
Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top