Min nästa hoj ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Busa axar OK men den svänger inte som min SV650S gjorde, det saknar jag. Så jag vill helst ha en hoj som kan axa som Busan men svänga som SV650S.
En 2017 Aprilia RSV4 som gått mindre än 100 mil eller en lite mer använd RSV4 som gått nästan 300 mil. Vad skall jag tänka på ?

Eller ska det bli en relativt ny GSX-R1000 ? Vad att tänka på ?

Eller ska jag glömma det här med att det är lätt svänga en tung hoj.
Köp en Yamaha R6, Suzuki 600/750, Kawasaki ZX-R6, glöm axet och lär dig svänga. Vad tänka på ?

När jag provsatt hojar på MC-mässan så satt jag bäst på Aprilia RSV4 och Yamaha R6.

Eller är det inga problem få en Busa att svänga lättare, höj den bak, sänk den fram, byt gaffelkronor för mindre försprång ?
Jag kan ju köpa en ny gaffel med kronor och ny stötdämpare bak med höjning till Busan för en bråkdel av priset för en ny hoj.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är klart att du kan få busan att svänga bättre än original, men du kommer inte ifrån att den är en böna på pallen tyngre än en literklubba.
Lite justeringar går ju att göra redan som hojen är original, men när du börjar byta delar kommer det inte att vara helt billigt heller.
Vridet hos busan kommer du heller inte att få på en literhoj, utan den kommer att vilja ha lite mer varv, men direkt trött för gatåka kommer ingen modern(-ish) 1000cc sporthoj att vara, även om busan har lite mer knuff om man segdrar på motorvägen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1290 SD kanske...

Ja jag är partisk :)

Jag är väl lite partisk också. En bekant med KTM 1290 dyker upp med Kawasaki.
Har du sålt Kåtten ?
"Nej motorn skar efter oljefiltret tryckts ihop. Det gick inte på garanti."
Oljefilter utan överströmningsventil på 2000-talet ?!?!
Lösningen är att vara jättenoga med att oljan är varm innan man kör iväg.
Eller köra utan oljefilter (gammal lösning för hojar med samma problem)
men det känns inte OK för mig.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är klart att du kan få busan att svänga bättre än original, men du kommer inte ifrån att den är en böna på pallen tyngre än en literklubba.
Lite justeringar går ju att göra redan som hojen är original, men när du börjar byta delar kommer det inte att vara helt billigt heller.
Vridet hos busan kommer du heller inte att få på en literhoj, utan den kommer att vilja ha lite mer varv, men direkt trött för gatåka kommer ingen modern(-ish) 1000cc sporthoj att vara, även om busan har lite mer knuff om man segdrar på motorvägen.

Ja det blir väl så, brukar växla ner för 5000 RPM på Busan före omkörning, blir väl växla ner för 7000 RPM på liter hoj.
För samma ax, det känns överkomligt. Med bra växelåda, typ Suzuki.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top