Min nya feta stereo , vad tycker ni???? :)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
juha01 skrev:
Var på arkens hifimässa i år, där var även puristaudio.. Kablar till en anläggning=300000.....

Fö. hade dom mässans absolut bästa ljud, fastän dom bara var där för att visa upp kablar så fick nog Kenneth Englunds privata anläggning (den dom spelade på alltså) större uppmärksamhet! Bästa jag hört iaf!

Mmmm, sånt är PORR!
I like! :tummenupp

Var går egentligen gränsen mellan att ha en shysst anläggning, att vara entusiast, att vara insnöad och att vara komplett galen? :hihi

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Mhh.... så sitter det en hänvisning till nödutgången uppe till vänster.
Loud-Louder-Deaf

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jag tycker just det att nödutgngen fanns med var det roligaste på bilden:lol

Man kan ju tänka sig att man vill ut när de kör igång den där på lite högre nivåer.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Poacher skrev:
Jag tycker just det att nödutgngen fanns med var det roligaste på bilden:lol

Man kan ju tänka sig att man vill ut när de kör igång den där på lite högre nivåer.
Det där är ingen anläggning man köper för att kunna spela högt med. Det kan man göra med CW-högtalare och en beggad rotelförstärkare till en tusendel av priset :gnissla

Finns förresten gott om forum på nätet där man kan föja den ändlösa kampen mellan wattfuckos och hifinördar :hihi

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Grejer med horn brukar väl ändå vara till för att spelas högt med eller är jag helt ute och cyklar?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Den kan säkert spelas tillräckligt högt med, men det är inget PA på bilden...

Har också läst en artikel om den där anläggningen, men jag minns inte på rak arm vilka som har gjort den. Fick för mig ett tag att det är krell-steg ute på kanterna (går i så fall på en mille styck), men jag undrar om inte det här är något mindre känt japanskt eller kinesiskt bygge. Nån som minns?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
blacktriple skrev:
Var går egentligen gränsen mellan att ha en shysst anläggning, att vara entusiast, att vara insnöad och att vara komplett galen? :hihi

Där behöver nog inte nödvändigtvis finnas någon gräns; det visar sig gång på gång i tidningar och på mässor att de fyra egenskaperna ofta kombineras i samma personer. :tungan

mb skrev:
Fick för mig ett tag att det är krell-steg ute på kanterna (går i så fall på en mille styck), men jag undrar om inte det här är något mindre känt japanskt eller kinesiskt bygge. Nån som minns?

Inte asiatiskt men tyskt - Avantgarde Acoustic. :tummenupp

www.avantgarde-acoustic.de

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
tja jag klassas väl som hifinörd då så jag får väl lägga in lite svar :D

grejen bakom allt är ett bashorn och inte en förstärkare

och honkiee grejer med horn används inte nödvändigtvis för att spela högt utan för att få en hög känslighet dvs många decibel ut per inpetad watt av förstärkaren, på det viset kan man använda en väldigt liten förstärkare typ den som är länkad i tråden och ändå spela relativt högt

för övrigt är 300kkr för kablar till en hel anläggning kanske ganska extremt men man kan lägga det på en enda kabel om man vill och man har kanske 6-7kablar i en anläggning lite beroende på utformning alla är dock inte lika dyra

för övrigt2 det finns ingen gräns =) en av dom få hobbys som förmodligen är dyrare än mckörning :tummenupp

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
geting skrev:
för övrigt är 300kkr för kablar till en hel anläggning kanske ganska extremt men man kan lägga det på en enda kabel om man vill och man har kanske 6-7kablar i en anläggning lite beroende på utformning alla är dock inte lika dyra

för övrigt2 det finns ingen gräns =) en av dom få hobbys som förmodligen är dyrare än mckörning :tummenupp

Jag läste någonstans, tror det var i HiFi-klubbens katalog, att man bör lägga runt 20% av anläggningens pris på kablar. Då får man ungefär samma kvalitet på kablar och komponenter.

Men, jag håller med att det är en dyr hobby... :rofl

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
det är väl mkt en smaksak hur mkt man vill lägga på kablar
även en billig anläggning med ubergrymma kablar kan låta kanonbra medans en lite dyrare anläggning med lampsladd kommer låta illa

det finns en fin linje någonstans problemet är att hitta den

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
geting skrev:
det är väl mkt en smaksak hur mkt man vill lägga på kablar
även en billig anläggning med ubergrymma kablar kan låta kanonbra medans en lite dyrare anläggning med lampsladd kommer låta illa

det finns en fin linje någonstans problemet är att hitta den
mina kablar gick på allt som allt 150.000kr

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
geting skrev:
och honkiee grejer med horn används inte nödvändigtvis för att spela högt utan för att få en hög känslighet dvs många decibel ut per inpetad watt av förstärkaren, på det viset kan man använda en väldigt liten förstärkare typ den som är länkad i tråden och ändå spela relativt högt

Jo jag vet jag har gått ljud och hifikurs och är väldigt intresserad av ljud, har planerat att gå ljudingenjör men det är nog omöjligt att komma in :huvet

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
honkiie skrev:
Jo jag vet jag har gått ljud och hifikurs och är väldigt intresserad av ljud, har planerat att gå ljudingenjör men det är nog omöjligt att komma in :huvet

Ljudingenjör? Det låter kul. Var finns det utbildning för det?

Vad sysslar en ljudingenjör med?
Visst, ljud. :tungan Fast lite mer specificerat...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
blacktriple skrev:
Ljudingenjör? Det låter kul. Var finns det utbildning för det? Vad sysslar en ljudingenjör med?

Ljudingenjörsutbildningen finns i Piteå. En ljudingenjör kan jobba med många olika områden. Allt från väldigt jordnära arbeten som exempelvis ljudtekniker i radio- eller TV-produktion till konstruktion och forskning.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Problemet är att ett prov i musikgehör måste genomföras, har ganska bra gehör men jag kan ändå inte klara det och det finns ju ingenstans man kan lära sig det. Iofs kan man komma in på högskoleprovspoängen också men jag har aldrig gjort det heller, har ingen aning om hur bra jag skulle vara på högskoleprovet

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år