Min nya mätare

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kamikaze kid skrev:
Hur fixar man i så fall bakgrundsljus?

Beror på hur mycket pulfarbror man är. Tycker man om och pyssla meckar man in en lysdiod i cykeldatorn. Snyggt och cleant.

Enkla sättet är ju att belysa den på ovansidan men en vanlig lampa av något slag. (så har jag på min)

Det som jag såg som en stor nackdel på datorn Swedie köpte var att den lyser 10sek sen slockar den. Vill man att den ska lysa får man trycka på någon knapp för den ska hoppa igång. (Rätta mig om jag har fel)

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
WestW skrev:
Beror på hur mycket pulfarbror man är. Tycker man om och pyssla meckar man in en lysdiod i cykeldatorn. Snyggt och cleant.

Enkla sättet är ju att belysa den på ovansidan men en vanlig lampa av något slag. (så har jag på min)

Det som jag såg som en stor nackdel på datorn Swedie köpte var att den lyser 10sek sen slockar den. Vill man att den ska lysa får man trycka på någon knapp för den ska hoppa igång. (Rätta mig om jag har fel)

Pulfarbror kan man väl kalla sig!

Slocknar den??? :confused:
Rätta honnom om han har fel nu!!

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Finns det några små smutta instrument som är lagom till streetfighter, som även innehåller varvmätare? analog eller digital visning kvittar...

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kamikaze kid skrev:
Pulfarbror kan man väl kalla sig!

Slocknar den??? :confused:
Rätta honnom om han har fel nu!!

Ännu värre. 5 sekunder var det visst.
http://www.trailtech.net/computer.htm
Back lit screen for night time riding. Light stays on for 5 seconds to conserve battery.

Säg till om du hittar sån här belysning till Sigma datorerna. Jag skulle vilja ha en sån till min.
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=4045

Krångligt att beställa tydligen
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=46321&postcount=8

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Eftersom den drivs från en egen strömkälla (läs Batterier) så kan ju självklart inte lampan lyse hela tiden. Detta gör ju såklart att nattkörning blir trixigt. Fast nu på sommarmånaderna gör ju inte det nån skillnad då det är märkt typ 2 timmar.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Swedie skrev:
Eftersom den drivs från en egen strömkälla (läs Batterier) så kan ju självklart inte lampan lyse hela tiden. Detta gör ju såklart att nattkörning blir trixigt. Fast nu på sommarmånaderna gör ju inte det nån skillnad då det är märkt typ 2 timmar.

Spelar ändå ingen roll då du inte kör lagligt iaf..... :D

Last edited:

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Hola

Har en likadan och håller med om att den är fin. Bakgrundsbelysningen är inte superbra men bättre än inget. Swedie, om mätaren skall tåla lite tuffare tag så kan du investera i hållare i metall.

Räckte sladden som var med eller fick du förlänga?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Xo skrev:
Hola

Har en likadan och håller med om att den är fin. Bakgrundsbelysningen är inte superbra men bättre än inget. Swedie, om mätaren skall tåla lite tuffare tag så kan du investera i hållare i metall.

Räckte sladden som var med eller fick du förlänga?
Sladden räckte precis hela vägen bak :tummenupp Sitter fast med två stycken halvgrova buntband. Sitter som berg. Iofs vid en krack lär den slitas av. men men

Jag har en hållare i metall just nu som håller den. Den syns bara inte på bilden :)

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Swedie skrev:
Sladden räckte precis hela vägen bak :tummenupp Sitter fast med två stycken halvgrova buntband. Sitter som berg. Iofs vid en krack lär den slitas av. men men

Jag har en hållare i metall just nu som håller den. Den syns bara inte på bilden :)

Swedie tänk på att det kan vara bra att den inte sitter som berg!

Min givare till cykeldatorn dog när jag börnade slut på förra däcket. Trådar från däcket lindar in sig i givaren och sliter bort den.

Men du kanske inte kommer börna nått ? :D ;)

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV mille -02

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Tysken skrev:
Måste mätaren vara belyst vid bes?
Japp, jag fick ombesiktning på min hoj p.g.a. avsaknad av belysning. Fick även en ombesiktning till efter jag monterat en belysning.. Orsak, lampan var ej kopplad till hojens elsystem.. :gnissla
Alltså, hastighetsmätare måste vara belyst, och belyningen skall vara kopplad till elsystemet på hojen. :fakta

CoSmoZ

Skitskraj MC
Gick med
1 May 2004
Hoj
Suzuki 1000 Gsxr
SuperKnutte skrev:
hastighetsmätare måste vara belyst, och belyningen skall vara kopplad till elsystemet på hojen. :fakta

- öhh :va vad kopplade du lampan till då? ett frihängande 1.5v batteri
- Eller körde du på solceller :hihi .. & hur visste bes. att den inte var
- kopplad till el-systemet?

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
CoSmoZ skrev:
- öhh :va vad kopplade du lampan till då? ett frihängande 1.5v batteri
- Eller körde du på solceller :hihi .. & hur visste bes. att den inte var
- kopplad till el-systemet?

:lol
Nää, inget hängande batteri direkt.. hehe..
Köpte en sån här: LÄNK
Den drivs ju med batteri. Det roliga?!? var ju att när jag fick ombesikting för avsaknad av belysning, frågade jag bes.gubben om en sån batteribelysning var ok. Svaret var att det gick hur bra som helst.. :4skrika
Men det var ju dessvärre inte samma gubbe nästa gång.. Nåja, jag drog bara en kabel från framlyset till "batteripolerna" i belysningsgrejjen, och satte ett par motstånd imellan. Det funkade. :tummenupp

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0