Min olycka på Rörken

NinjaTobbe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
Kawasaki zx6r -98 och -03
För er som inte var med kan jag kort förklara.
Under en som vanligt mycket rolig och givande dag på Rörken i måndags råkade jag ut för en highsider i 180graders-vänstern.

Förmodligen landade jag på foten då den är det ändå som är skadat. Jag fick mycket snabbt hjälp av många kunniga och hjälpsamma människor. Det vart ambulans till Uppsala sjukhus där jag fick reda på att jag fått två brott på Talus (ett ben mitt i foten). Tydligen en ganska så ovanlig skada då endast ett fåtal tas om hand om varje år. Sedan vart det transport till Danderyd där jag nu befinner mig i väntan på operation som troligtvis blir av imorgon. Resultatet kommer att bli gips i tre månader och foten kommer inte att få belastas under denna tid. Det finns även en liten risk för att de ska behöva steloperera fotleden.

Enligt uppgifter ska hojen ha klarat sig bra tack vare kraschpuckar och mycket tur.

Ett stor tack till SMC och alla andra som hjälpte mig. Situationen hanterades mycket väl.

Vi ses igen i slutet av sommaren om inte tidigare

Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Skönt att höra att det gick skapligt bra med dig.
Lite otäckt bara med eventuell stel-operation.

Även om du inte kan ta hojen så kom gärna ändå och snacka lite skit och käka korv .
Hojen har klarat sig bra.
Plasten under kutsen fick sig en omgång, sprucken och skrapad, vänster motorkåpa skrapad (men inte så det blev hål) resten tog kraschpuckarna.

Krya på dig.
/Anders, Träningsledare 23/5 på Rörken

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jävligt trist, tur att det inte slutade värre, hoppas du slipper steloperera foten. Krya på dig.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Hojar går att ersätta med nya.
Jag hoppas att du även lärde dig något och kommer ihåg vad som hände så att du inte ligger vaken och grubblar med hjärnspökena.
Krya på dig och var rädd om foten.

Mvh Roberth/DC 23/5 Rörken.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Alltid bättre att det händer på nån sorts bana än på gata!
Trist att vurpa ändå såklart, hoppas att du kryar på dig och att foten blir bra!

snibben

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Cbr 954-02
Hallå där.
Tur att det "bara" var foten.
Jag har också fått en "lika" fraktur 2005 (talusfraktur) och de sa samma sak till mig förutom att jag inte skulle operera mig.
De sa också att det kunde bli broskbildning och leda till en steloperation.
Har alltid ont de första 20 stegen efter vila sen ok.
Den är också lite stelare än den andra foten så för mig lät det värre vad de sa från början än hur det blev.

Sen kan det ju bli värre med åren men än så länge funkar den i allafall.
Hoppas allt går bra nu, krya på dig.
Mvh Johan

NinjaTobbe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
Då var det dags för en liten uppdatering.

Jag opererades på fredagen och fick åka hem över helgen med stödskena av gips. På måndagen fick jag åka tillbaka till Danderyd för att ersätta gipset av en s.k ortos som är en kraftig stövel av plast. Denna skall tas av flera gånger om dagen och jag ska då vicka på foten ett flertal gånger för att bibehålla rörligheten och blodcirkulationen.
Under detta besök fick jag reda på att operationen gått så bra som det kunde, de två skruvarna sitter mycket hårt och benet ligger perfekt, läkaren såg mycket nöjd ut. Trots tidigare besked får jag nu belasta foten med 10% av kroppsvikten, vilket i princip inte ändrar min situation, men det känns positivt. Jag har klarat mig bra med ganska lite smärtstillande och idag är jag helt utan. Jag har till och med orkat hoppa ett varv runt kvarteret, även om det var mycket jobbigt.

Hojen hämtades på Rörken under söndagen och jag fick ett mycket gott mottagande av alla närvarande, samt mycket hjälp vid lastandet, Tack så mycket! Det kändes mycket uppiggande att återse er och banan. Cykeln har klarat sig oförskämt bra. kraschpucken tog det mesta och sprickan i bakkåpan syns knappt

Angående olyckan i sig har jag funderat ganska mycket, jag minns hela förloppet ganska väl. Förmodligen var det en kombination av många orsaker som ledde till den tragiska avslutningen på en kanondag. Troligtvis gav jag för mycket gas vid för mycket nedlägg och sedan gjorde reflexerna att jag slog av på gasen och highsidade. Det var första dagen för mig på rörken med en lättare och starkare hoj så förmodligen felbedömde jag gaspådraget. Jag kanske fokuserade lite för mycket på hojen framför också.

Stygnen tas bort om två veckor och det blir återbesök med röntgen om fyra.

Tack till alla som skrivit och följt min olycka, jag återkommer när det finns mer att berätta.

Bifogat

• IMAG0041.jpg
    IMAG0041.jpg
    191.1 KB · Visningar: 93
  • IMAG0042.jpg
    IMAG0042.jpg
    129.5 KB · Visningar: 97
  • IMAG0043.jpg
    IMAG0043.jpg
    113.4 KB · Visningar: 104
  • IMAG0044.jpg
    IMAG0044.jpg
    233.4 KB · Visningar: 138

NinjaTobbe

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
Nu börjar det hända saker. För två veckor sedan var jag hos läkaren som sade att allting såg bra ut och det var OK att börja belasta foten så mycket jag klarar. Det enda jag ska undvika är kraftiga stötar, som vid hopp och jogging på ett tag. Efter några dagar med kryckor och belastning går jag numera helt utan kryckor.
Varje steg gör ont men det är bara naturligt, så det är bara att bita ihop och träna upp foten igen. Jag haltar lite lätt när jag går men kan hålla normalt gångtempo.
Under tiden på kryckor var jag tveksam till att återuppta hojåkandet, men nu så har jag kört på rörken två gånger och det känns som att jag är tillbaka där jag slutade, fast förhoppningsvis lite mer eftertänksam.
Angående steloperation kan de inte säga någonting, det får tiden avgöra. Men det ser bra ut just nu.

Tack återigen till alla som hjälpt mig och visat intresse för min skada.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0