Min olycka: steg för steg

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
När jag råkade ut för en trafikolycka hade jag ingen i min nära bekantskap som hade råkat ut för liknande. Jag hade jättemånga frågor om vad som händer och när de händer. jag såg ut såhär:
:confused: :va :3freak :näsblod :gråta :4skrika :crash :zpy :sjuk :kryckor
Hoppas att någon kan finna det hjälpsamt att se mitt försökringsförlopp

Jag är 23år, helförsäkrad via YamahaPower, Länsförsäkringar. Olycksfall i samma bolag, aldrig använt. Min Fina 240 från -84 trafikförsäkrad i samma bolag. Har även en grupplivförsäkring via Folksam och mitt fackförbund.

Edit: Efter fem månader blev det jag som vann i vållandefrågan. Bilder är min bästa vänn

2005-06-30: Taxin ser inte mig och tränger ut mig mot trotoaren.
Panikbroms och taxi i sidan får mig att slå runt i cirka 40Km/h.
Efter att ha dunkat huvudet hårt i asfalt, brutit ett ben i armen och fått sitt ryggskydd knäckt är inte tankarna där dom borde vara.
Taxi föraren kommer där ifrån med alla mina uppgifter, Jag har inget.
Ringer Länsförsäkringar, osäker nyanställd men väldigt trevlig. Inser hur fel det är att jag inte har taxins uppgifter.
Vårdcentral -> Akuten -> hemma från jobbet några dagar.

2005-07-01: En kompis, Stålbrant på SH :Bugar , hjälper mig att putta ner hojjen till lokala verkstaden i Lund.

2005-07-02:Taxi chaffören hör av sig, en jättestor sten lättas. Vi träffas och fyller i försäkringslapparna.

2005-07-06:Språkas med vagnskade-handläggaren. Hojjen kommer repareras. Kvitto på skinställ, handskar, skor, hjälm, visir, ryggskydd skickas in... Han väntar på "motpartens redogörelse"

2005-07-13: Samtalas med handläggaren för min personskada. Skickar in en massa läkarkvitto. Blir tippsad att anmäla skadan till Folksam där jag har en grupplivförsäkring. Folksam säger att jag kan väcka talan mot dom först om två år.

2005-07-14:Sjukhus, återbesök angående bruten arm.

2005-07-18: Får en bekräftelse från min personskade-handläggare där ett förskott på "sveda och värk" är beräknat, 2200kr, pluss läkarkostnader kommer att betalas ut. Fullmakt som tillåter bolaget att se läkarjournaler skrivs på och skickas in med ett intyg om "förlorad arbetsinkomst" från min arbetsgivare.

2005-07-21:Sjukhus, återbesök angående ledbesvär.

2005-08-01:Får tag i min vagnskade-handläggare, tillbaka från semester. Inget har hänt... Lämnar lite prisideer jag har på min utrustning. Lär mig att hjälmen Alltid ersätts till 100%.

2005-08-02:Inkomstförluster till följd av olyckan är fastställt. journaler är på väg till bolaget... Uppföljning ska göras i slutet av september, enligt brevet.

2005-08-04:Första utbetalning når mig, inkomstförlust, sveda/värk och vissa läkarkostnader.

2005-08-11:Får en skriftlig bekräftelse på vad som ersätt på utrustningen, 2000kr. Hämtar mitt risiga läder på bolaget.

2005-08-15:Andra utbetalningen, skinnstället. Tar min rekvisition för att åka ut och köpa ny hjälm i Lund. Hojjen är inte färdig lär jag mig på verkstaden, minst en vecka till.

2005-08-17:Hojen blir nog aldrig färdig...

2005-08-18:Hojen är i bruk en kortare tid, jag betalar min vagnskadesjälvrisk. Tyvär saknas fortfarande delar men jag kan få köra den tills på tisdag.

2005-08-22:Brev från länsförsäkringar, skrivet 2005-08-19 hmm... Länsförsäkringar anser mig vara vållande. Citat: "Enligt Trafikförfattningar $32 får en förare köra om endast om det kan ske utan fara, omkörning skall ske till vänster." Tycker jag låg i höger fil för filkörning och att han bromsade så att jag kom parallelt för att sen bli knuffad. Hade jag varit en vanlig cyklist utan skydskläder hade jag nog legat kvar på akuten.

http://www.folksam.se/skador/vallande/ex2_filkorning.htm
Fast i mitt fall ville bil B in på en parkering och det är en väg som saknar linjer men är bred för antalet filer och det står två köer i korsningen.

2005-08-23:In på verkstaden igen, kompleteringar.

2005-08-24:Skickat en överklagan med många hänvisngar till http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
Mycket nyttig information finns.

2005-08-25:MCn är nu hel igen.

2005-10-20:Skickar in en ansökan om omprövning till Länsförsäkringars kundombudsman med bilder på olycksplatsen.

2005-10-25:Får svar att mitt ärende kommer prövas den 28/10-05

2005-11-01: Betalar min obligatoriska självrisk på trafikförsäkringen. Vid det här lagt tror jag att allt är över och jag får bita i det sura äpplet.

2005-11-21:Kommer hem från jobbet och ser ett brev från länsförsäkringar. Daterat 2005-11-18 och något komprimerat:
"Vi återkommer nu med annledning av att ditt ärende varit uppe för prövning i Länförsäkringars Prövningsgrupp vilken återmerriterat ärendet till motorskadeavdelningen....................tagit del av insäda foton.....tyvärr har vi inte tidigare gjort någon platsbesiktning.........Dessa foton har gjort att vi har ändrat vår uppfattning i vållandefrågan.............osv.osv...totalt kommer 4000kr att utbetalas till ditt bankkonto."
Jag fick tillbaka de självrisker jag betalat och min bonus påverkas inte.

2005-11-25: Jag skickar ett mejl till LF:
"Att Länsförsäkringar, trots sin storlek, tar hänsyn till en småkund som mig visar att ni bryr er om kunden inte bara pengarna. Jag känner mig på nytt trygg i erat bolag och kommer med fördel välja och rekomendera Länsförsäkringar i framtiden.

Vänligen Balthazar Eriksson"

Lägg gärna till tips och tillvägagångssätt eller saker man ska/borde tänka på.

Last edited:

Socrates

Guest
Verkar ju flyta på ganska bra för dig. Jag smällde i Maj, och hittills har jag bara sett ett förskott på 2000kr, trots att de har alla papper de begärt.

Krya på dig! :tummenupp

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
diskuterade du skadestånd samt summor på skadeståndsbelopp på exvis utrustning eller köpte du bara deras peng?

I så fall hur mycket gick det att öka beloppet?

100% på hjälm inebär det att man får en ny likvärdig den man har även om den är 3-4 år?

går allting på taxins trafikförsäkring eller får du ta någonting på din hemförsäkring eller liknande?

Tur att det gick bra och hoppas du är tillbacka bakom styret snart! Med vänligt hälsning oskar

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
hornet oskar skrev:
diskuterade du skadestånd samt summor på skadeståndsbelopp på exvis utrustning eller köpte du bara deras peng?

Utrustning, så tittade jag i tidigare trådar här på SH hur andra hade blivit ersatta. Räknade liknande efter procenten och värderade mitt lite för högt. cirka 10% dras av i värde per år. Så då gav jag dom två förslag.
Ett där jag får pengar och dom tar stället, då hade jag räknat med cirka 20% värdeminskning.
Två där jag får tillbaka stället och får ett belopp för värdeminskningen av olyckan. Vilket var ungefär 50% av det första beloppet.
Sen tyckte dom att mitt var lite för högt och jag tog deras bud, vilket var som majoriteten här på SH har fått.
De 2000kr jag fick var egentligen bara för läderbyxan och ryggskenan. Allt annat förutom hjälm klarade sig bra.

hornet oskar skrev:
100% på hjälm inebär det att man får en ny likvärdig den man har även om den är 3-4 år?
Min hjälm var 2år gammal. Som JAG förstod det så är det Alltid 100%.

hornet oskar skrev:
går allting på taxins trafikförsäkring eller får du ta någonting på din hemförsäkring eller liknande?
Vållande är inte fastställt... Allting hittills är räknat mot min helförsäkring

Last edited:

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
tråkigt att höra om din olycka! så, det där med leda och värk är det permanenta skador? förs isf bord du ju få ut större summa pengar ?

krya på dig.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
dronkers skrev:
det där med leda och värk är det permanenta skador? förs isf bord du ju få ut större summa pengar ?

Försäkringsbolaget har tydligen någon lista som dom håller en skada emot vilket genererar ett belopp. Den utbetalingen jag fick var ett förskott. Inte ett avslutat kapitel.

Vissa här på SH driver vidare flera år efter olyckor. Då är det bestående men. "Hannez" hade en tråd som byggde på ett år efter olyckan. Jag är 1,5 månader från olyckan

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90010

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Socrates skrev:
Jag smällde i Maj, och hittills har jag bara sett ett förskott på 2000kr, trots att de har alla papper de begärt.

Hur ser din berättelse ut?

Jag såg en bild där det klips i läder och ser otäckt ut.
Vilket bolag har du och vad är deras utsago om tid?

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Det här med hjälm... Vurpade för en månad sedan, singelolycka. Hojen klarade sig ok, men min hjälm tog största smällen. Hojen är trafikförsäkrad enbart och när jag ringde til försäkringsbolaget angåend min hjälm fick jag som svar att hjälmen täcks enbart av försäkringen på hojen. DVS: har jag helförsäkrad hoj täcks personlig utrustning in där. JAg förökte berätta att jag har har läst om andra olycksfall där hjälmen har betalts utav hemförsäkringen. hon trodde at fallet inte är sådant.

Vad tror nì? Ska jag ligga på och vara tjatig och kräva en ny hjälm på min hemförsäkring eller bita i det sura äpplet. Hemförsäkrningen är utnyttjad en gång på 15 år, så jag är ingen bedragare.

Socrates

Guest
Balthazar skrev:
Hur ser din berättelse ut?

Jag såg en bild där det klips i läder och ser otäckt ut.
Vilket bolag har du och vad är deras utsago om tid?

Har faktiskt inte sååå bra koll på hur allt funkat då min snälle bror skötte allt vad gällde försäkringsbolag då jag låg på sjukhuset i lite mer än 1 månad.

Bolaget jag hade min MC försäkrad hos var IF. De kommer att ersätta sveda och Värk, utrustningen, framtida men och mina ärr och sjukhuskostnaderna.

Sedan har jag också en olycksfallförsäkring i min hemförsäkring, de kommer också att ersätta mig för framtida men och ärr. Det sker dock först när all behandling är avslutat...vilket kan ta lite tid. Märgspiken i benet orsakar endel bekymmer, och vad jag förstår så kommer den att plockas ut först Vintern 2006 :(

Kommer ringa IF om några dagar och fråga hur tidsplanen ser ut...postar här när jag vet mer :)

Resten av bilderna från olyckan finns här: http://www.dabe.se/idiot/index.html

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Socrates skrev:
Resten av bilderna från olyckan finns här: http://www.dabe.se/idiot/index.html

Att inte kunna använda högerarmen en kortare tid känns plötsligt mycket mildare.
Går det bra att köra hoj nu efteråt?
Jag har kört lite bil, en månad efter olyckan, och känner mig smårädd hela tiden. Det gör så ont när man krockar. Kan lova att jag håller ordentligt på avstånden i köer och liknande.

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
jag fick inte 100% ersättning för min hjälm och den var knappt ett år gammal. Nyttjade ej vagnskadan utan endast trafikförsäkringen. Försäkringen hade jag hos IF

Socrates

Guest
Balthazar skrev:
Att inte kunna använda högerarmen en kortare tid känns plötsligt mycket mildare.
Går det bra att köra hoj nu efteråt?
Jag har kört lite bil, en månad efter olyckan, och känner mig smårädd hela tiden. Det gör så ont när man krockar. Kan lova att jag håller ordentligt på avstånden i köer och liknande.

Har inte kunnat prova att köra hoj ännu. 1 Månad ryggläge i säng på sjukhuset, 1 månad hemma i rullstol...de sista 2-3 veckorna har jag fått stödja på båda benen. Klarar av att gå ganska bra bra nu (Utan hjälpmedel), dock så har man tappat väldigt mkt muskler (-9kg de första 3 veckorna på sjukhuset). Klarar inte ens av att köra bil för kopplingen är för jobbig att trycka ner...det går, men jag är en trafikfara när jag gör det.

Är väldigt nyfiken på hur jag kommer känna mig när jag själv framför ett fordon i trafiken igen. Har åkt bil och känner inget obehag då iaf.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Henken78 skrev:
jag fick inte 100% ersättning för min hjälm och den var knappt ett år gammal. Nyttjade ej vagnskadan utan endast trafikförsäkringen. Försäkringen hade jag hos IF

Hur mycket ersättning fick du?
Fick du någon anledning?

Men du fick iaf ersättning via trafikförsäkringen till skillnad från Magoozi

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Balthazar skrev:
Hur mycket ersättning fick du?
Fick du någon anledning?

Men du fick iaf ersättning via trafikförsäkringen till skillnad från Magoozi

Fick strax över 2K för hjälmen (Shoei Raid) kostade 2900:- ny. Dom räknade av på priset som med allt annat begagnat... men sen fick jag ca 4K till för brutet nyckelben så 6-7K totalt för hela kalaset ungefär.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Henken78 skrev:
Fick strax över 2K för hjälmen (Shoei Raid) kostade 2900:- ny.

Hur kan dom skriva av 30% av en komposithjälm, jag antar att det inte är plast, på ett år!?!?!

Ska en Shoei hjälm inte kunna användas mer än i 3 år? låter dumt
Då är jag glad att jag har LF istället för IF lågpris.

Last edited:

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Hur kan verkstaden få för sig att inte byta ut vissa delar?

Bromshantag och bromsvätskebehållare är åtgärdat men inte handtagsskyddet, barkbuster eller vad det heter, se bild.
Det har gått snart två månader och vissa delar är inte ens beställda. Idag när jag var och tittade på den lät det på killen där att det var bestämt att inte bytas för att det kanske skulle ha varit från tidigare olycka, det med röd ring.
:huvet :huvet :huvet
Hur kan allt annat med gröna ringar blivit bytt men inte den röda ringen?

bilden är före olyckan...

Dom som har bestämt detta är tyvär på semester :huvet
Killen jag pratade med var trevlig och förstod mitt synsätts men verkade inte kunna påverka mer. :(

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Trist att höra ang. olyckan.

Det låter som du har MC inlämnad hos Lillemans, Hört mycket liknande om dem, alltid blivit dåligt bemött.

Hoppas att allt löser sig och det är du som måste ligga på, annars så kommer inget att hända.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Med tanke på olyckans art (knäckt ryggskydd osv) borde ni definitivt tillkallat polis vid olyckstillfället.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
2005-08-18: Jag för höra att vissa saker kommer bytas ut, SE BILD grönt. Tyvär saknas fortfarande delar men jag kan få köra den tills på tisdag.

:) Armen domnad av till och från men det var det värt.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...