Min olycka: steg för steg

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Skalman skrev:
Med tanke på olyckans art (knäckt ryggskydd osv) borde ni definitivt tillkallat polis vid olyckstillfället.

Jo jag vet. Jag skulle inte ens ha försökt röra mig. Bara ligga på marken och vänta på polis och ambulans till akuten. Som det blev fick jag gå upp till akuten, väldig pyssligt.

Men Adrenalin och Chock kan påverka mycket.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Överprövning.

EDIT: Tar bort den mesta texten då den inte har något allmänt intresse hojta så kan jag nog lägga ut det igen.

Min överklagan ser ut såhär.
Mycket är direkta lagtextcitat som är utvalda för att styrka mitt ärende.
I olycksforloppet var jag på väg rakt fram i höger körföltet. En taxi ville svänga in på en parkering, till höger om vägen, kort innan en korsning och svänger från vänster körfält i samma riktning in i mig, jag hamnar mitt på hans långsida.

Hej.
Mitt namn är Balthazar Eriksson och jag ber er vänligast att titta över mitt skadeärende hos er.
Skadenummer: xxx
Regnr: xxx
Skadedatum: 2005-06-30

Jag vill överklaga mitt ärende eftersom ingen i min släkt och bekantskap samtycker med erat utlåtande. Kanske jag förklarade otydligt i min tidigare hopträngda olycksbeskrivning.

Ni grundar mitt vållande på att ”kört om motpartens fordon på höger sida”. Min åsikt var aldrig ”omkörning” jag placerade mig till höger för att det var den mest passande, även grundposition vid körning rakt fram, för min fortsatta färd. Olyckan skedde cirka tio meter från en korsning, i vilken det stod två köer bilar. Vänster kö blinkandes vänster och höger kö markerande för högersväng eller rakt fram. Att Bilen saktade in var inte konstigt då den vänstra kön var längre en den högra och att Bilen låg rakt bakom vänstra kön. Därav min placering i högerkörfält.

Vänligen överblicka de paragrafer jag har belyst nedan och se vad jag antyder.

”Trängning vid filkörning
Ibland händer det att bilister tvingar sig in i en annan körfil med olyckssituation som följd.
Trafikregler
Vid körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste man förvissa sig om att inte andra vägtrafikanter utsätts för olycksrisker.
Praxis
Den som gör kursändring i sidled får som regel bära hela skulden.”
Källa: http://www.folksam.se/skador/vallande/ex2_filkorning.htm

2 § I denna kungörelse används följande beteckningar med nedan angiven betydelse.

Körfält Sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om vägmarkering ej finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon och som ej är accelerationsfält eller retardationsfält

Vägtrafikant Var och en som färdas eller eljest uppehåller sig på väg eller i fordon på väg”

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720603.HTM
Förordning (1999:238).

EDIT: ingon orkar läsa det ändå

Last edited:

Stålbrand

Newbie
Gick med
10 Jan 2005
Hoj
KTM 625
Jag håller med dig, som du beskriver det borde det var taxins fel...
Hoppas försäkringsbolaget kollar ordentligt på din överklagen!

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
Tyvärr mäste jag vara lite negativ i ditt fall, har dom väl bestämt sig vems fel det är så ska det otroligt mycket till innan dom ändrar sitt beslut. Betänk detta du har fått reda på att du var vållande men taxiföraren har i sin tur fått reda på att han inte är vållande, men lycka till iallafall hoppas det löser sig

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Kämpa på Balthazar! :tummenupp

I min värld, hur liten och trångsynt den nu må vara, ser jag inte i helvete hur dom kan få dig till vållande. När jag tog körkort så fick jag lära mig att det är den som byter körfält är vållande om en olycka sker så byte endast får ske om så kan göras utan risk.

Bra att kunna mosa lite lagparagrafer i ansiktet på dom. Om det sen inte löser sig så tycker jag att du ska anlita en jurist då jag som sagt tycker det är ett solklart fall.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Plåtniklas skrev:
Kämpa på Balthazar! :tummenupp

Tack.
Det tråkiga är väntan nu på beslut, undrar om det är vidare befodrat av min handläggare. Jag har inte betalat självrisken på trafikförsäkringen och kommer inte göra det förren jag är överbevisad.

Socrates

Guest
Har fått ersättning för utrustningen av IF nu, och att de är snåla (Har läst det på många ställen) kan jag inte hålla med om. Köpte utrustningen i Oktober förra året, men hann inte köra med det många timmar innan olyckan var framme...så om de räknar på tiden jag använt det eller tiden jag ägt utrustningen vet jag inte. Men iaf, jag skickade in kvitton på 15000kr ungefär, och fick 13500kr i ersättning, till IF vill jag bara säga tack!

Nu så återstår ersättning för sveda och värk, samt men....men när det sker har jag ingen aning. Sveda och värk gissar jag på att de reglerar när sjukskrivningstiden är slut, och men tidigast 1år efter olyckan eller när all behandling är över.

Ni får en bonusbild av mig från sjukhuset också (Är dock inte kvar där, och såren vid midjan är blåmärken, inte skrapsår...hade helställ)

Last edited:

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Skoj att hjulen har börjat rulla för dig. :) Det är skönt när det händer saker.

Var du helförsäkrad? I så fall har du fått ersättning på motorcykeln?
Eller vilken försäkringsdel får du ersättning av?

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
ta kontakt med en försäkringstagar jurist de e gratis genom rättshjälpen i försäkringen de har jag efter min olycka han gör allt han har gjort så min ersättning för skada å hoj höjts med ca 50 %

Socrates

Guest
Balthazar skrev:
Skoj att hjulen har börjat rulla för dig. :) Det är skönt när det händer saker.

Var du helförsäkrad? I så fall har du fått ersättning på motorcykeln?
Eller vilken försäkringsdel får du ersättning av?

Ja, det är skönt att man inte är bortglömd av dem, men man får ju ringa och ligga på emellanåt.

Jag hade halvförsäkrat, så för MCn fick jag inget, och ersättningarna jag kommer få går på trafikförsäkringen.

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
nisse skrev:
ta kontakt med en försäkringstagar jurist de e gratis genom rättshjälpen i försäkringen de har jag efter min olycka han gör allt han har gjort så min ersättning för skada å hoj höjts med ca 50 %
Vart vände du dig för att hitta en sådan hjälpsam människa?

Socrates skrev:
trafikförsäkringen.
Spännande. Det har ju varit uppe tidigare och i vissa fall hävdar IF att utrustning inte täcks av trafikförsäkringen. SE "Magoozi" en bit upp inlägg #8

Last edited:

Socrates

Guest
Balthazar skrev:
Spännande. Det har ju varit uppe tidigare och i vissa fall hävdar IF att utrustning inte täcks av trafikförsäkringen. SE "Magoozi" en bit upp inlägg #8

Hmm...det låter ju skumt. SKa kolla i mina papper om jag hittar något, men det får bli i morgon...har redan rotat bland alla försäkringspapper...jobbigt. I detta moderna samhälle borde man inte behöva skicka papper överallt...vissa instanser borde kunna byta fakta med varann.

Spaced

Speed Triple
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
Triumph Speed Tripple -08
Har nu grunnat igenoom tråden och som de verkar så är det bara att stå på sig mot bolaget.

Som det verkar så har du kanska bra koll på läget men jag vill att du skall veta detta.

Dom jobbar med detta dagligen vilket skall betyda at dom kan det, men icke. dom har även en viss kvot att fylla och att dom jobbar mot mål.
Det dom också vet är att du har jobb att sköta och kan inte ringa stup i kvarten för att jaga o sitta i telefonkö.

Nu vet jag inte om man får göra såhära men varför inte.
Skaffa en som kan föra din tala, nån med lite krut som du litar på, denna person får gärna vara ledig på dagarna så personen kan ringa o ta reda på vad som gäller och hålla koll på vad som händer med ditt ärende, mer eller mindre en lite pina för bolaget :)

Ledsen om jag har repeterat vad någon annan har sagt

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
2005-10-03: Svar för länsförsäkringar. De hävdar fortfarande att jag är vållande.

Bilden är en länk till en videosekvens

Citat ur deras brev:
"På den aktuella platsen finns en vägbana i vardera riktning. Har man för avsikt att köra om ett fordon blir det då en så kallad "spontan filkörning"

I detta fallet skall motparten svänga in till en fastighet som är belägen till höger strax innan korsningen Esplanden - St Södergatan. För att svänga in till denna fastighet är det en helt naturlig körning att ta ut svängen något. Det fanns inga fordon i närheten bakom motparten när han gör denna sväng. Plötsligt så kommer du körande på han högra sida varvid kollision är oundvikligt."

hmm Plötsligt kommer jag körande??? ska man inte titta innan man svänger längre?
http://www.folksam.se/skador/vallande/ex2_filkorning.htm
2 § I denna kungörelse används följande beteckningar med nedan angiven betydelse.
”Körfält Sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller, om vägmarkering ej finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon och som ej är accelerationsfält eller retardationsfält
Trafikförordning (1998:1276)
3 kap.
18 § När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning.

43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.

Last edited:

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
cr250 + rd350 = meck
2005-11-21:uppdaterad se första inlägget
Jag fick tillbaka de självrisker jag betalat och min bonus påverkas inte.

2005-11-25: uppdaterad se första inlägget

vx800

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Hoj
Suzuki vx800 (först en rödmetallic...skrotad, nu en blåmetallic.)
Balthazar
Hur gjorde du för att få inkomstförlusten ersatt så fort ??
Krockade för 2 mån sedan ( icke vållande ) o har fortfarade inte sett någon ersättning.....:( Fick ersättning för sveda o värk i veckan...

Socrates

Guest
Balthazar skrev:
2005-11-21:uppdaterad se första inlägget
Jag fick tillbaka de självrisker jag betalat och min bonus påverkas inte.

2005-11-25: uppdaterad se första inlägget

Se där...va gött att det löste sig :)

Jag pratade med mitt bolag idag...och kommer få en utbetaling för arbetsinkomstförlust + Sjukhuskostnader nästa vecka så detta året är reglerat.

Dock har vi inte disskuterat något om sveda och värk...vilket de flesta verkar få ut hyffsat snabbt. Men det kanske beror på att jag fortfarande är sjukskriven och ska opereras snart igen. Ska röntgas den 29Dec...är lårbenet läkt då så kommer vi operera ut spik + skruvar i benet :banana

Efter det så börjar väl allt krångel med sveda och värk, men och ärr. Har man alltid rätt till en sådan där jurist som hjälper en? Kollade på IFs hemsida...där står det något om hjälp man kan få, men den personen verkar ju vara anställd av IF...och jag vill ju ha en oberoende isf.

Ha de gött

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...