Överprövning.
EDIT: Tar bort den mesta texten då den inte har något allmänt intresse hojta så kan jag nog lägga ut det igen.
Min överklagan ser ut såhär.
Mycket är direkta lagtextcitat som är utvalda för att styrka mitt ärende.
I olycksforloppet var jag på väg rakt fram i höger körföltet. En taxi ville svänga in på en parkering, till höger om vägen, kort innan en korsning och svänger från vänster körfält i samma riktning in i mig, jag hamnar mitt på hans långsida.
Hej.
Mitt namn är Balthazar Eriksson och jag ber er vänligast att titta över mitt skadeärende hos er.
Skadenummer: xxx
Regnr: xxx
Skadedatum: 2005-06-30
Jag vill överklaga mitt ärende eftersom ingen i min släkt och bekantskap samtycker med erat utlåtande. Kanske jag förklarade otydligt i min tidigare hopträngda olycksbeskrivning.
Ni grundar mitt vållande på att ”kört om motpartens fordon på höger sida”. Min åsikt var aldrig ”omkörning” jag placerade mig till höger för att det var den mest passande, även grundposition vid körning rakt fram, för min fortsatta färd. Olyckan skedde cirka tio meter från en korsning, i vilken det stod två köer bilar. Vänster kö blinkandes vänster och höger kö markerande för högersväng eller rakt fram. Att Bilen saktade in var inte konstigt då den vänstra kön var längre en den högra och att Bilen låg rakt bakom vänstra kön. Därav min placering i högerkörfält.
Vänligen överblicka de paragrafer jag har belyst nedan och se vad jag antyder.
”Trängning vid filkörning
Ibland händer det att bilister tvingar sig in i en annan körfil med olyckssituation som följd.
Trafikregler
Vid
körfältsbyte eller ändring av fordonets placering i sidled måste man förvissa sig om att inte andra
vägtrafikanter utsätts för olycksrisker.
Praxis
Den som gör kursändring i sidled får som regel bära hela skulden.”
Källa:
http://www.folksam.se/skador/vallande/ex2_filkorning.htm
2 § I denna kungörelse används följande beteckningar med nedan angiven betydelse.
…
”
Körfält Sådant längsgående fält av en körbana som anges med vägmarkering eller,
om vägmarkering ej finns, är tillräckligt brett för trafik i en fil med fyrhjuliga fordon och som ej är accelerationsfält eller retardationsfält
…
Vägtrafikant Var och en som färdas eller eljest uppehåller sig på väg eller i fordon på väg”
…
Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720603.HTM
Förordning (1999:238).
EDIT: ingon orkar läsa det ändå