min polares uppkörning

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Daniel-L skrev:
Nu pratar vi inte torr asfalt det rengnade hela tiden!

Man måste väl kunna köra när det regnar åxå? Eller brukar du köra in till vägkanten och vänta tills det slutat regna och vägen blivit torr innan du kör vidare?
Det regnade när jag körde upp. Jag hade aldrig kört i regn innan. Vi blev tillsagda av kontrollanten att ta det lite försiktigt vid bromsproven och att det var okej att stoppsträkan blev lite längre.
Jag tog det inte tillräckligt lugnt utan låste hjulet på 90-bromsningen. Jag klarade ut det utan att trilla och stannade hyggligt snabbt ändå, men jag fick en rätt skarp tillsägelse att inte ta ner fötterna från fotpinnarna även om det är det som känns tryggast.
Resten såg tydligen bra ut, för jag fick godkänt, men hade jag kört mer osäkert på det andra hade jag antagligen inte blivit godkänd.

Jag har inte behövt bita i det sura för att jag missat en uppkörning, men jag kan tänka mig hur det är, men jag tycker nog ändå, när man ser hur mågna kör i trafiken, att det är rätt låga krav på förarna ändå.
 

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Bergshamra
Hoj
R1 -01
Daniel-L skrev:
Säg det till alla de som vurpar dagligen. Du kanske ska dra deras kort då?

Beror på hur du vurpar dagligen. Håller du på och lägger omkull i trafik dagligen så torskar man garanterat kortet om harryhaffa ser, för då håller man antagligen på med nått dumt. Vurpar du på bana lr liknande så är ju svårighetsgraden lite högre än en sketen inbromsning från 90. Kan man inte bromsa från 90, vilket man inte kan om man vurpar så ska man inte ha kort.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Rigge skrev:
Kan man inte bromsa bara för att det är lite vatten på backen ska man inte ha kortet kvar :fakta

Sen finns det nog en hel del folk som inte tycker att jag ska ha körkort heller, men nu råkar jag ha det ändå.
Skönt att det finns såna som du som "ALLTID" oavsätt underlag gör får till grymma inbromsningar
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Daniel-L skrev:
Skönt att det finns såna som du som "ALLTID" oavsätt underlag gör får till grymma inbromsningar

Det sa jag väl inte?? Vem vet, hade det regnat på min uppkörning kanske jag hade vurpat. Nu gjorde det inte det och körkort har jag. Men OM jag hade gjort det så hade jag inte blivit så förvånad om jag vart kuggad.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Jag tycker ändå att han borde fått avsluta sin uppkörning ändå tänker jag på bromsningarna.
 

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Bergshamra
Hoj
R1 -01
Daniel-L skrev:
Skönt att det finns såna som du som "ALLTID" oavsätt underlag gör får till grymma inbromsningar

Jag ser inte problemet,, kan man inte bromsa så ska man inte ha körkort så enkelt är det. Han bor i sverige, i sverige regnar det ibland och då måste man även kunna köra hoj när det regnar. Eller han kanske kunde fått nån extra anmärkning på kortet som säger att han bara får köra vid torrt väglag.
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
ConfuseD skrev:
Jag ser inte problemet,, kan man inte bromsa så ska man inte ha körkort så enkelt är det. Han bor i sverige, i sverige regnar det ibland och då måste man även kunna köra hoj när det regnar. Eller han kanske kunde fått nån extra anmärkning på kortet som säger att han bara får köra vid torrt väglag.
haha! jag kan lova dig att han hade varit nöjd med det oxå . Vem fan tycker att det är kul att köra i skitväder,Alltå hade han inte gråtit för det. :squid
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag vill ha en anmärkning som säger att det måste vara torrt när jag ska köra. Sen får SMHI lösa det bäst fan dom vill.
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
Daniel-L skrev:
Säg det till alla de som vurpar dagligen. Du kanske ska dra deras kort då?

Men snella :) Uppkörning är uppkörning, man döms efter hur man kört under den timmen. De är inte ute för att vara hyggliga, de letar efter anledningar att inte släppa folk ut i trafiken. Att vurpa är en bra anledning. Själv blev jag kuggad för jag inte bromsade effektivt nog med bakbromsen under 90-bromsningen. Jag blev bara irriterad på mig själv, det borde din kompis också göra..
 

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Daniel-L skrev:
Jag tycker att han borde fått ett försök till . jag skulle vilja se ett gäng som har kortet vara ute o brommsa i 90 på kortast möjliga sträcka i reng, Nån om inte några lär vurpa de ska ju ha kvar sina kort för det. :rolleyes:


precis, jag gjorde bromstest idag, jag körde iofs högst 70 och det spöregnade hela dagen... det var ju inte direkt stabilt... skulle villja sen den snubbe som klarar bromstest i 90 blås när det spöregnar och inte är osäker...
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Akrylamid skrev:
precis, jag gjorde bromstest idag, jag körde iofs högst 70 och det spöregnade hela dagen... det var ju inte direkt stabilt... skulle villja sen den snubbe som klarar bromstest i 90 blås när det spöregnar och inte är osäker...
Äntligen!!!!!! en kille som vet vad jag vill få sagt. Jag vill inte att man ska få kortet om man inte är redo! Men alla gör tabbar speciell under taskiga förhållanden.
 

KIRE

Guest
Vill du se den kille som kan bromsa från 90 i regn ??
Isåfall kan jag upplysa om att alla som kan köra hoj
kan det. Iallafall på en plan, rak väg när man dessutom
vet att man ska bromsa. Ingen paniksituation direkt.
Kan man inte det ska man inte köra hoj. Själv kuggade
jag första uppkörningen pga att jag bara bromsade
med 2 fingrar under hela uppkörningen. Och min hoj hade
2 fingerhandtag !?!?! :confused: . Så om din polare
kuggar för att han klotar så är det inte så j-a konstigt
direkt :fakta
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
KIRE skrev:
Vill du se den kille som kan bromsa från 90 i regn ??
Isåfall kan jag upplysa om att alla som kan köra hoj
kan det. Iallafall på en plan, rak väg när man dessutom
vet att man ska bromsa. Ingen paniksituation direkt.
Kan man inte det ska man inte köra hoj. Själv kuggade
jag första uppkörningen pga att jag bara bromsade
med 2 fingrar under hela uppkörningen. Och min hoj hade
2 fingerhandtag !?!?! :confused: . Så om din polare
kuggar för att han klotar så är det inte så j-a konstigt
direkt :fakta
Wow ännu en som aldrig kommer att vurpa i regn! YHE RIGHT BOY! :notme
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
när jag körde upp i forntiden så var det en kille som låste framhjulet 2fgr i rad på 70 bromsprovet, han fick som sagt 2 extra chanser.
polaren vurpade i garagevändningen men fick en chans till. Jag köde ner en kona i serpentinen men fick en chans till. Det där beror antagligen på gubben som har hand om uppkörningens dagsform och givetvis hur flådig vurpan är.
Minns en snubbe på min uppkörning som körde upp på en 125a den orkade inte upp i 90 på teststräckan så han fick ta sats långt utanför området på en vanlig väg:)
 

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Vilket lingon som helst ska inte ha hoj kort.
Köra hoj en konst som tar många år att behärska..

klarar man inte uppkörningen så har det ett syfte.
Vilket dessa personer som bedömmer det e full kapabla att axla detta ansvar..

:fakta
 

ConfuseD

Numera Körkortslös.
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Bergshamra
Hoj
R1 -01
Daniel-L: har du mc-kort själv?? isåfal borde du veta att det är absolut inga problem att nita från 90 i spöregn, du har ju inte samma bromssträcka som vid torrt men nita kan du, och skulle man råka låsa hjulet så är det ju bara att släppa så går man inte omkull. Jag kan garantera att om din polare bara låst hjulet men visat att han kan hantera en sån situation utan att krasha och ändå få ner farten så hade det inte vart några problem. Den bikern som inte kan styra upp en sån situation när det går rakt fram ska inte ha kort.
 

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Daniel-L

Självklart ska man bli kuggad om man gör en riktig vurpa, men som nån sa.. om man tex. tappar den i garagevändningen så kanske man borde få en extra chans även om det INTE är nåt som normalt ska behöva hända. Sen som du sa, stanna på kortast möjliga sträcka. Behöver du absolut inte, men det ska däremot vara en hård kontrollerad inbromsning och man behöver inte alls riktigt ligga på gränsen, och skulle man råka låsa hjulet så lättar man snabbt på trycket och fortsätter att bromsa hårt. Lyckas man inte ens med det på uppkörningen när man vet att precis nu ska jag bromsa så ska man bara inte ha kortet. Är det panik eller nåt så kan ju vem som hellt gå omkull men annars ska man inte det om man kan köra vettigt. Även du måste väl hålla med om att det är bättre om han blir kuggad och övar nån dag tills dom sitter dom ska, och att han lär sig att lätta på bromsen istället för att han ska gå omkull i trafiken när det tex. kommer nån bil o byter fil utan blinkers framför en när det regnar och det är dålig sikt osv.. Tråkigt om nåt sånt händer när han är ovan och går omkull, kanske helt i onödan.. Lite farligare att lära sig den vägen också. Är bara att jaga återbud då.. //en som också har krachat på uppkörningen.. :hej
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Silwer skrev:
[B[Minns en snubbe på min uppkörning som körde upp på en 125a den orkade inte upp i 90 på teststräckan så han fick ta sats långt utanför området på en vanlig väg:) [/B]

Been there, done that :rolleyes: :rodnar men det blev 2st inbromsningar från 70 iaf :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top