Min problem fria dator!

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Jaa, jag fattar inte jag har sveriges mest lidande dator!
Problem Problem Problem!

Problemet nu som jag hoppas någon av er vet va det är är att när datorn vart igång i 7.12 (sjuttiotolv) timmar så händer inget, men har man t.ex många MSN rutor uppe, sporthoj.com och photoshop och man själv knappt hinner med, då segar datorn så in i H*LVETE..

Men jag har en 2.4 med GeForce 4 128MB så det SKA inte vara problem, har heller aldrig VARIT. Den är som en gammal 44mhz utan moderkort typ :confused:
ja, vaffan segar den för nu då? är CPUn för varm (har inte kollat) den måste ju ha ANLEDNING till att cp:a sig, IOFS har jag MÅNGA olösta problem med denna skitsaken.. :4skrika

BTW: får man mer på blocket om rubriken är Sveriges Skummaste dator, folk kanske gilalr problem =) :lol
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Antagligen inget fel på datorn, troligen en ominstallation som behövs. Om du nu inte saknar relevanta delar i den, som tillräckligt med ram (512Mb typ)

Kan säkert vara drivrutiner som behöver uppdateras eller bytas också.. svårt att säga
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Har 512MB DDR RAM

Men det är ju det att den ALDRIG segat förut, och jag har tyvärr bara 1 hårddisk, och MASSA bilder jag gjort och filmer, och tankade filmer och runt 800MP3 och massa annat godis, hur får jag lättast med mig dom då? :va
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
AnesThesiA DeZ skrev:
Har 512MB DDR RAM

Men det är ju det att den ALDRIG segat förut, och jag har tyvärr bara 1 hårddisk, och MASSA bilder jag gjort och filmer, och tankade filmer och runt 800MP3 och massa annat godis, hur får jag lättast med mig dom då? :va


testa att instalera om Windows...
vad har du för operativ? finnsdet återställning punkter? använd dig av en Äldre sådan så funkar det nog bra ett tag till..
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
Fluxir skrev:
testa att instalera om Windows...
vad har du för operativ? finnsdet återställning punkter? använd dig av en Äldre sådan så funkar det nog bra ett tag till..

hmm, försvinner inte det man sparat och så då?
Isf tar man ju bara den äldsta man hittaR?
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
men nu var det ju så att jag tog bort alla "systemåterställningspunkter"
Så alla e borta, jippie!! :huvet

Kan man "installera om" utan att ta bort det som ligger på HDDn??
eller kan man ta en liten hdd och "avinstallera" windows på den jag har nu och installera på den lilla/nya hddn och få det att funka, så jag kör min som slav?

nu är allt bara :4skrika och :huvet
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag tror du får bjuda hem en datorkunnigvän på fika så han kan installera om den åt dig. Blir nog lite geggigt att förklara här.

Har du flera partioner på hårddisken kan du ju spara materialet på en annan partition än C:/ där operativet ligger. Då kan du formatera C:/, installera om Windows där och därefter flytta tillbaks materialet till C:/ och eventuellt formatera de andra partionerna. Har du bara en partion går det eventuellt att skapa såna problemfritt med Partionmagic (nån som vet?) alternativt sno någons hårddisk, koppla in den och föra över allt strunt till den och sen föra tillbaks det efter ominstallation. Kanske det du menade?
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
eisbaer skrev:
alternativt sno någons hårddisk, koppla in den och föra över allt strunt till den och sen föra tillbaks det efter ominstallation. Kanske det du menade?


Det var så jag hade tänkt mig, att sno någons hårddisk.
men det där med att dela partion?
Om jag delar upp min 80GB hårddisk, till två delar (partioner?) Så kan jag formatera hårddiskens ENA partionen som jag har windows på och ha kvar allt ?..... alltså jag delar upp den typ i 20GB/60GB så har jag typ bara Windows mappen där det är 20? (behöves nåt mer än win mappen?)

Ja vet, jag e skitdålig på att förklara, men fattar ni inte skriver jag om då... :brinnerup
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
AnesThesiA DeZ skrev:
Det var så jag hade tänkt mig, att sno någons hårddisk.
men det där med att dela partion?
Om jag delar upp min 80GB hårddisk, till två delar (partioner?) Så kan jag formatera hårddiskens ENA partionen som jag har windows på och ha kvar allt ?..... alltså jag delar upp den typ i 20GB/60GB så har jag typ bara Windows mappen där det är 20? (behöves nåt mer än win mappen?)

Ja vet, jag e skitdålig på att förklara, men fattar ni inte skriver jag om då... :brinnerup

Mmm fast jag är osäker på om det går att skapa fler partioner i efterhand, kanske sabbar innehållet då. Får nån annan svara på.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Det går att skapa partitioner efteråt, partitionmagic kan göra det, ett varningens finger dock, det kan gå snett, backup är en bra grej ;) (fast det var ju det som var problemet här).
Ang. seg, provat att "vårstäda" lite? du måste inte ha kvar alla spel som du är klar med, filmer kan man bränna ut på skiva, temp mappen kan tömmas, kika över autostart, växlingsfilen kanske kan justeras, döda lite onödig prosesser, scandisk och defragmentering osv...
 

AnesThesiA DeZ

Högt uppsatt medlem i slöar-föreningen..
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Kawasaki KX125 -92 enduro
se på fan, nu kom en varningsruta upp som sa att jag inte hade nog med virtuellt minne eller nåt... vaffan nu då?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top