Min tjej vill ha KBC hjälm, nått att ha?

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Aprilia rsv
Vad gäller säkerheten så om hjälmen är klassad så håller den lika bra som andra hjälmar...

Just det där är ju föremål för debatt, enl. vad jag läste i engelska tidningen superbike så försöker man få fram någon ny typ av säkerhetsklassning (poängsystem).

Systemet skall heta SHARP ( saftey helmet assessment and rating programme)för att som det är nu så kan man som konsument inte veta hur olika hjälmar skiljer sig åt säkerhetsmässigt.

Artikeln finns i superbike februarinummret -08. :)

TriumphRock

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Triumph
HEJ! Jag har en KBC hjälm och jag är helt klart nöjd med den, OCH den är givetvis i glasfiber så de tillverkar inte bara i plast. En fördel som jag ser det med deras hjälmar är att det går jättefort att byta visir på dem. Jag brukar byta mellan klart och rökfärgat beroende på vädret, det går fort och man behover inga verktyg

Har också KBC...Helnöjd....Köpte precis en FFR FlipUp hjälm KBC...Så himla nöjd....Mer än nöjd med detaljkvaliteén och funktionerna...
Har haft Shoei också....Snäppet bättre men ack så dyr...Puhh

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kommer ej ihåg tidning men en känd hade ett hjälmtest där grex plast
hjälm(998:- spänn typ) kom för en dyrare glasfiberhjälm... (2500+)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
kommer ej ihåg tidning men en känd hade ett hjälmtest där grex plast
hjälm(998:- spänn typ) kom för en dyrare glasfiberhjälm... (2500+)
Jag känner också igen det där. Plus något äldre test där en av Nolans billigaste plasthjälmar spöade alla andra i testet. Sedan var det också något test där inte BMWs hjälm ens nådde upp till minimikraven på en punkt. :hihi

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Då verkar de vara plasthjälmar, bara att stryka dem då. :näsblod

Någon som vet om det finns någon rosa glasfiberhjälm? :confused:

Ja det är en rosa hjälm hon vill ha. :gnissla

Tyst, bekväm och lätt...

vitessegfrs.gif

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Inte alla KBC Hjälmar är plast. jag har en o den är inte av plast och mycket lätt!? Vad gäller säkerheten så om hjälmen är klassad så håller den lika bra som andra hjälmar...MEN en dyrare hjälm är ofta lättare,skönare,tystare,bättre ventilation, ja bättre på allt...utom priset.

Nja, den enda slutsatsen du kan dra av att den är "klassad" eller rättare sagt Ce-märkt är att den uppfyller de lägst ställda kraven på CE-märkning.

En CE-märkt Biltema hjälm eller dyra butikens CE-märkta Shoei kan jag aldrig tro håller lika bra. Det måste bli 10-0, tio ggr av tio till Shoeis fördel i den jämförelsen.

Men precis som du sedan tillägger så följer oftast komfort och pris varandra.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag känner också igen det där. Plus något äldre test där en av Nolans billigaste plasthjälmar spöade alla andra i testet. Sedan var det också något test där inte BMWs hjälm ens nådde upp till minimikraven på en punkt. :hihi

Nej Nej, har ni inte läst dom andra trådarna. Plast är livsfarligt, Glasfiber is dashit (som förövrigt bara är laminering, hjälmen är likt förbannat i plast).
Dessutom måste det som är dyrt vara bättre!!!:rolleyes:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
om hjälmen är klassad så håller den lika bra som andra hjälmar...
Nix.
I just det här fallet är det kanske inte så relevant, men klassning innebär bara att något uppfyller vissa minimivärden. Det kan finnas stora variationer mellan produkterna, vilket exempelvis Den Stora Hojtidningens tester i samarbete med oberoende provningsinstitut visat.

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
en ece-märkning vilket är (i min mening) den bästa standarden, har som syfte att se till att din skalle inte mottar mer än ~200g vid en smäll i ~70 knyck.

200g mot skallen skulle motsvara ungefär en AIS4-5 på skadeskalan:

AIS 1 = Minor
AIS 2 = Moderate
AIS 3 = Serious
AIS 4 = Severe
AIS 5 = Critical
AIS 6 = Unsurvivable

(saxat från tidigare länk)

t.ex en snell hjälm får leverera 300g, vilket knappt är överlevbart.
utöver det måste en snellhjälm klara upprepade slag mot ett kantjärn, vilket i sin tur tvingar tillverkare att kompromissa med stötupptagningen i hjälmen till förmån för skalet.

en dot hjälm har inga test krav på sig övht för att få märkas som sådan, enbart tillverkarens intygande att den klarar testerna. :näsblod

skalet har som funktion att hålla ihop skummet vid kollision och att skydda mot elementen.

den perfekta hjälmen skulle bestå av ett halvmeter tjockt lager jättemjukt skum.. men skulle inte vara praktisk.

För övrigt så är det en av forskarna som gjort de undersökningar av mc-olyckor och säkerhet som ece (HURT-rapporten) använder sig av, som utförde testerna
i tidigare länkade artikel. Länk, IGEN

Ett mer oberoende test kan man knappast hitta.

Och nej, igen och åter igen bevisas det att det har väldigt liten betydelse i verkligheten om skalet är av plast eller glasfiber/kevlar..
När de skillnaderna börjar visa sig har resten av din kropp utsatts för sådana krafter att du kommer att vara stendöd i vilket fall som.

[QUOTE 69:an]
Nix.
I just det här fallet är det kanske inte så relevant, men klassning innebär bara att något uppfyller vissa minimivärden. Det kan finnas stora variationer mellan produkterna, vilket exempelvis Den Stora Hojtidningens tester i samarbete med oberoende provningsinstitut visat.
[/QUOTE]

ursäkta, men om du tror att vissa företag spenderar mer pengar än vad som behövs för att klara standarderna, så är du mer än lovligt naiv.
Har du en länk till dessa "Oberoende" tester ?
9/10 fall brukar de vara allt annat är oberoende.

på den positiva sidan så är alla hjälmar som tillverkas idag ljusår bättre än 5-10 år gamla hjälmar, oavsett standard och material. :D

För att svara lite på tråden så tycker jag nog att den första marushin-hjälmen var snyggast, visiret följer konturen på hjälmen snyggt + att mussepigg-ventilerna går nog hem.

Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Min flickvän har den där Rosa Shoei som har visats här, fin på bild men ännu snyggare i verkligheten.

Icon har en del rosa hjälmar dom med som designmässigt påminner om dom första KBC som du (trådskapare) visade. Hade iaf ser jag nu, ny design...men iaf, på http://www.rideicon.com/product_group.jsp?category=1670 hittar du dom.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Marushin har helt okej hjälmar... De är riktigt snygga oxå...
Jag är inte alls partisk... *äger en rosa drakhjälm från Marushin*

Det är bra pris o snygg design... Glasfiber och enkla fästen för visir så byte är superenkelt... :) Min hjälm har dubbla d-ringar... Vet att några av hjälmarna är med d-ringar o några är med snabbfäste...
Dock så låter de lite mer äm min förra tex... Hade en NZI Vitesse... Riktigt nöjd med den...

Oavsett om de låter mer eller inte så är jag väldigt nöjd med min hjälm o skulle absolut inte tveka att köpa en ny när det är dax att byta hjälm igen... :D

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy