Min Tur (Bye, lappen bye bye)

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Norrköping Böksjön 20/5 kl 11.13.

Är medveten om att polisen har mycket kontroller och att dom även är nitiska i Östergötland. Lägger inte märke till någon utav ledtrådarna så som den mc-polis jag mötte eller bilen framför mig som bromsade in hårt trots att det inte fanns något framför den.

Åker norrut mot Stockholm och jag upptäcker polisen sent då dom står och lasrar på dom som åker söder ut. En mc-polis åker över från södergående och ifatt mig i norrgående riktning. Jag tänker, att eftersom jag höll mig under 140 så tar jag böterna. När vi stannat till säger han att jag har kört 146 km/h och efter avdraget blir det 143. Jag blir förvånad och säger att det inte kan vara möjligt. Jag har nyligen bytt drev och kalibrerat om min hastighetsmätare. Den visade ca 125km/h (Ok, kanske 135 men inte 146 iaf). Sak samma han frågar om jag erkänner min hastighetsöverträdelse och jag säger att visst erkänner jag hastighetsöverträdelse men inte det ni uppger. Han berättar för mig att hans kollega mötte mig och sa över radion att en sporthoj kom i alldeles för hög hastighet (mycket lustigt då jag bara hade ca 10-15km/h mer än bilarna). Detta hade gjort att dom vänt sig om och tagit mig (Sporthojs RASISTER! :mad:). Trots mitt erkännande om att jag kört för fort fast inte så fort som dom uppgav ville inte polisen sänka ner det så jag fick behålla körkortet. Det kommer bli indraget i 2 mån sade konstapeln.

Jag har surfat runt på alla sidor på trafikjuristen och har nu några frågor som någon här kanske kan svara på. Jag måste ha körkortet i mitt jobb då jag sitter i bil hela nätterna. Detta borde ju mildra omständigheterna, men hur mycket brukar det vara? Sen undrar jag hurvida deras agerande att börja mäta i andra körriktningen är korrekt? Då det står under RPS föreskrifter om laserhastighetsmätare 3 kap. 5§ att dom ska stå så nära vägens tänkta körriktning som möjligt utan att utsätta sig för fara (vilket jag anser att dom inte gjort). Dessutom är jag tveksam till avståndet dom lasra mig på (får vara max 400m) och att jag låg bakom betongsuggor som måste skymt sikten för lasern.

Som jag fattat det så kommer jag snart få en delgivning om KK-ingripande. Kommer polisens platsprotokoll finnas med där eller hur får jag tag på det då jag vill granska det. Hur mycket kan jag korta ner mina 2 månader med mina förmildrande omständigheter och slutgiltigen, finns det något som jag kan hävda så jag slipper få KK't indraget?

Är det någon som har gått i tvist med polisen om liknande händelse och har erfarenheter att berätta? Gör det då gärna för jag håller på att bryta ihop... :(

Last edited:

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 -00
Synd...kan bara säga att jag har varit av med kk 4 gånger och det suger, har överklagat och fått arbetsgivare att skriva under att jag behöver lappen i jobbet, Länstyrelsen har dissat mej alla gånger

Last edited by a moderator:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Synd...kan bara säga att jag har varit av med kk 4 gånger och det suger, har överklagat och fått arbetsgivare att skriva under att jag behöver lappen i jobbet, Länstyrelsen har dissat mej alla gånger

Samma här fast bara en gång.

IronMike

Guest
men orka driva protest?! ..kör man för for så är man medveten om att man gör fel, inte sant? hur måga % av körkortsindragningarna är felaktiga? om jag personligen "råkar" köra för fort, så är jag fullständigt medveten om att jag gör fel, måste jag stanna för länsman och körkortet återkallas, fine, tar mitt straff utan gnäll eller för den delen försöka utnyttja systemet att neka till något jag bevisligen utfört.

:7peta

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Han klagar ju förfan inte på böterna utan att polisen dragit lappen på honom på tvivelaktiga grunder.

Näe inte fan ska man bli av med lappen för att man momsat lite!!!!

Jävla moralpredikande!

IronMike

Guest
Han klagar ju förfan inte på böterna utan att polisen dragit lappen på honom på tvivelaktiga grunder.

Näe inte fan ska man bli av med lappen för att man momsat lite!!!!

Jävla moralpredikande!
Ja men om de stått en meter eller 2 till höger eller vänster... går du i god för att polisen mätt fram fel uppgifter, att han åkte i 109 och inte mer? med sporthoj på E4an...

:rolleyes:

ja visst kanske det är "töntigt", då marschfart på r-hoj = 180-190? men fortfarande ett lagbrott..

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Ta inte mitt ord på detta men jag tror att dom måste kalibrera lasern efter den vägsträckan som dom ska mäta mao. att dom vänder sig och börjar mäta på andra hållet ska inte vara giltigt. Som sagt är inte säker men kan vara värt att undersöka!!!

Annars om mätningen är korrekt så kan du vänta dig 2 månaders indragning, finns i regel inget du kan säga som förklaring som dom inte har hört innan!!!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Jag har också fått lappen indragen 4 ggr, 2 ggr har arbetsgivaren skrivit intyg och jag har då fått kortad indragelsetid.

Så viktig för samhället är jag:D

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Ta inte mitt ord på detta men jag tror att dom måste kalibrera lasern efter den vägsträckan som dom ska mäta mao. att dom vänder sig och börjar mäta på andra hållet ska inte vara giltigt. Som sagt är inte säker men kan vara värt att undersöka!!!

Annars om mätningen är korrekt så kan du vänta dig 2 månaders indragning, finns i regel inget du kan säga som förklaring som dom inte har hört innan!!!

Här redogör CHROLO för vad som gäller.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2945552&postcount=130

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Du bör definitivt INTE dra upp att du måste ha kvar körkortet kvar för jobbets skull, för då anses du som yrkesförare o att du borde ha haft bättre omdöme än du hade.

Skyll istället på en sjuk farbror el dylikt. Att du måste åka o handla medicin o livsmedel dagligen.

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ja visst kanske det är "töntigt", då marschfart på r-hoj = 180-190? men fortfarande ett lagbrott..

Jag brukar inte vara gnällig men spara mig dina fåniga kommentarer.

Faktum är att jag är säker på att min hastighetsvisare visade under 140 men kan som sagt ha en felaktigt visande mätare. Sen vet jag ju inte exakt när dom mätt min hastighet. Dessutom ska vi komma ihåg att poliser oxå är människor med känslor, olika smak och även fördomar. Precis som du och jag!

Förövrigt så finns dom där reglerna som du tycker jag försöker bända på av en anledning och om dom nu inte följs så anser jag att man inte ska bli dömd för det.

Låt den som inte syndat kasta första stenen!

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Hej!

Bad du att du ville se kallibreingsprotokollet? Lasermätningen och sådant skit.
Har dem inte det så kan dem väl inte göra ett smack? :D

OBS
Klart CHROLO säger så. Han är ju sheriff :tummenupp

Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Surt men det är väll sådant man får räkna med =/ går själv bara o väntar på att harry haffa skall komma o ta mitt för det är väll inte frågan om det händer utan när.

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det någon som vet hur hög en sånn där betongsugga är som delar motorvägar i 2 körriktningar?

För jag tvivlar på att dom kunnat se min motorcykel bakom dom...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
erkänn ALDRIG
har med varit med om tvivelaktiga hastighetskontroller, tex kom jag åkandes med bil och släp på en 90-väg, blev omkörd av en skåpbil sen strax efter det dök en poliskontroll upp, såg polisen springa ut och vifta in skåpbilen, sen såg han mig som låg kanske 80 meter bakom, vifta iväg skåpbilen och vifta in mig istället, sen påstod han att jag kört 109km/h (altså 29km/h för fort eftersom 80 gäller med släp), visste att jag körde för fort för höll mig till trafikrytmen i 90-100 nånstans, iaf blir man ju lite ställd och nervös när man fastnar i en poliskontroll så skrev på och tog böterna, ca 10 min efter att jag åkt därifrån slog det mig, han kan ju omöjligt ha mätt på mig eftersom han först vinka in skåpbilen, sen helt plötsligt ångra sig. Ångrade att jag skrev på dendär lappen

så nu skulle jag aldrig erkänna av ren princip, det som händer e ju rättegång som man kanske vinner, eller så förlorar man den och då får du böterna du skulle fått om du skrev på, så har ju inget att förlora på att totalneka

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
så nu skulle jag aldrig erkänna av ren princip, det som händer e ju rättegång som man kanske vinner, eller så förlorar man den och då får du böterna du skulle fått om du skrev på, så har ju inget att förlora på att totalneka
Och rättegångskostnader om man har otur?

Mvh

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...