Min TV dog!

Jag köpte ngt plasmafäste på Comp Warehouse, värsta rip off jag råkat ut för säkert, och det kopstade en sexhundring för två dåligt gjutna plåtbitar lackade med billig färg, samt två påsar med diverse skruv.
Jag har hängt upp min med s.k. fransk träskruv vilket jag som ointresserad skulle kalla för "bult". Jag har LCD och det väger ju inte lika mycket som plasma men jag tycker ändå att det inte är värt att chansa, speciellt i ett gammalt hus med skitväggar som i mitt, det finsn allt möjligt skräp i dem, typ sten, sand osv.
Det sitter med fyra stycken sådana franska skruvar, de är 10cm långa och kanske 1cm i diameter, jag tror aldrig min tv kommer rasa men vem vet, det är ju spänning i tillvaron :).

Jag skulle inte bara hänga upp en tung tv med vanlig "skruv", vad det nu är för skruv du har.

korvgubbe skrev:
2508177
Jag kommer köra Elfa-skenor. Billigt och enkelt. ca 250:- på bauhaus
Jo, men vilka fästelement kommer du använda? Själva skenan har jag redan (LGs jävla jättetunga heavy-duty-orginalhållare, känns som den är gjord för att väggmontera stridsvagnar).

Markus skrev:
2508204
Jag skulle inte bara hänga upp en tung tv med vanlig "skruv", vad det nu är för skruv du har.
Jag safe:ar kanske med två expandrar och resten vanlig skruv med nylonplugg, tror iofs att det skulle räcka med bara skruv+plugg eller för den delen endast två expandrar (för dom sitter verkligen som satan, kommer krävas Semtex för att få bort dom).

Last edited:
korvgubbe skrev:
2508266 ...så det lär räcka

Det är just det där lär jag är livrädd för. En sådan skärm tåls inte att släppas från 100-120cm höjd, den blir helt mongo, plus det som står under (typ dina progg-plattor).

korvgubbe skrev:
2508266 Det blir bara vanliga skruv och betongplugg. Vi har rejälva väggar så det lär räcka
Nu sitter min TV uppe på väggen, jag körde med fransk träskruv 6mm och betongplugg samt en expanderskruv som extra säkerhet. Sitter som berget.

Jag satte IKEAs ljuslist TRETTIOEN bakom TVn och det blev ju jävligt sexigt med ett skönt bakgrundsljus. Rekommenderas!

Markus skrev:
2509393 Ta ett foto och lägg upp här! :tummenupp
Svårt att få till bra foton (speciellt med mobilen), men här kommer två stycken. Jag tycker det blev riktigt behagligt att ha på ljuset när jag tittar på TVn.

Kablarna från TVn ned till bänken ska döljas i en kabelkanal snarast möjligt. Jag får krupp av löst hängande kablage :).

Bifogat

• väggtv3.jpg
    väggtv3.jpg
    72.1 KB · Visningar: 97
  • väggtv4.jpg
    väggtv4.jpg
    90 KB · Visningar: 79
sgtpepper skrev:
2509431 Svårt att få till bra foton (speciellt med mobilen), men här kommer två stycken. Jag tycker det blev riktigt behagligt att ha på ljuset när jag tittar på TVn.

Kablarna från TVn ned till bänken ska döljas i en kabelkanal snarast möjligt. Jag får krupp av löst hängande kablage :).
Härmegris!!:pannkyss Så har jag haft det imånavis hehe

394911_62_full.jpg

Ser najst ut,du kör både med vitt å blått mkt snyggt!MEN!!Du måste göra nåt åt kablarna:näsblod
Nåt i den stilen kanske`?"Edit;läste lite väl snabbt,,sorry:tummenupp Edit"
394911_66_full.jpg

Last edited:
Om det är någon som går i funderingarna av att köpa sig en ny LCD tv 40" så kan jag starkt rekomendera Samsung Le-40r72. Vet även att komplett har en kampanj på den nu. 14.995:-

sgtpepper skrev:
2509431 Svårt att få till bra foton (speciellt med mobilen), men här kommer två stycken. Jag tycker det blev riktigt behagligt att ha på ljuset när jag tittar på TVn.

Det där är riktigt snyggt faktiskt, och det är schysst att kolla på också? Philips har ju sin plasma som har skiftande färg för att "förstora" bilden, det lär ju varit där du snodde idén? ;)
Vad gäller kabelgömmor så finns det riktigt breda på Byggvaruhuset Albano, bredare än vad t.ex. K-rauta har. I de får man plats med scart mm om man behöver, litet tips.
Själv köpte jag en högre sideboard istället, nu syns de knappt alls. :näsblod

sgtpepper skrev:

Fan, det där var snyggt.... Men det ser ut som ett altare. Saknas bara ett krucifix som sitter centrerat ovanför TVn :)

Jag vill se mer installationsfoton! Behöver inspiration!

Jag håller på och bygger om för att få ett trevligt "film-rum" och började i fel ände med att köpa TV.n (igår...men det var skönt att bli av med 32' CRT-klumpen. :tummenupp)

Just nu ser det så här fantastiskt ut :näsblod
DVD och TV-box står till höger i en hög tillsammans med väckarklockan. Till vänster står en pappersrulle och T-sprit och några påsar med skruv. Ljudet är inte kopplat längre och 1m till vänster utanför bild finns en vägg som jag ska riva om ett tag.
Jag avskyr röra!! :4skrika
sh-plasma1.jpg

Exup skrev:
2509694 Ser najst ut,du kör både med vitt å blått mkt snyggt!MEN!!
Nej, det är faktiskt bara vitt ljus, det blåa måste nog ha kommit från TV-bilden tror jag. Hur är det att titta på TVn med blått bakgrundsljus, blir inte det jobbigt?

Markus skrev:
2509940 Det där är riktigt snyggt faktiskt, och det är schysst att kolla på också?
Japp, jag tycker att det faktiskt känns behagligare med bakgrundsljuset än utan, åtminstone än så länge.

Philips har ju sin plasma som har skiftande färg för att "förstora" bilden, det lär ju varit där du snodde idén? ;)
Faktiskt så var det just så, sen såg jag ljuslisten på IKEA och i katalogen tipsar dom om just detta användsningsområde :).

Vad gäller kabelgömmor så finns det riktigt breda på Byggvaruhuset Albano, bredare än vad t.ex. K-rauta har. I de får man plats med scart mm om man behöver, litet tips.
Bra tips, satt precis och funderade på det problemet!

Starstriker skrev:
2509949 Fan, det där var snyggt.... Men det ser ut som ett altare. Saknas bara ett krucifix som sitter centrerat ovanför TVn :)
Haha, ja varför inte. Inredningsbutikerna säljer ju Buddha-figurer så då kan man väl lika gärna ha ett krusifix :).

Last edited:
Ne,jag tycker att det är rätt skönt för ögona med blått bakljus.Anledningen till att jag inte tog vita var att jag trodde att det skulle bli för ljust.

Nu hänger äntligen TV:n prydligt på väggen. Nu vill jag ju bara lyckas få ut så mycket som möjligt av den...

När det gäller tv så lär jag tyvär få leva med analoga sändningar via ComHems kabelutbud. Jag kanske investerar i en digitalbox framöver men det blir ett senare problem.

Nu till min fråga:
- jag har en Pioneer DVR-433H
http://prisjakt.se/produkt.php?p=31223
Ska jag använda RGB-scart eller komponent?

sgtpepper skrev:
2509431

Jag kan rekommendera denna kabelkanal från Clas Ohlson: :tummenupp
362324_X_2006-07-04_084528_798.jpg

korvgubbe skrev:
2516047 Jag kan rekommendera denna kabelkanal från Clas Ohlson: :tummenupp
Vilka kabelkanaler får man in med den då??
Är det bättre än min IpTV och Boxer? :va

Sorry... kunde inte låta bli :argpådato :D :fyllisar

Markus skrev:
2509940 Det där är riktigt snyggt faktiskt, och det är schysst att kolla på också? Philips har ju sin plasma som har skiftande färg för att "förstora" bilden, det lär ju varit där du snodde idén? ;)

Min farfar hade en tv med bakgrundsljus när TV sändningarna drog igång (det hade alla tv apparater på den tiden), dessutom hade den ett snyggt träjalusi som man kunde dra för när man inte tittade på TV.
Tyvärr bytte han bort den bara ett par år efter att TV2 startade, för att slippa ha en extra box (TV2 converter) under TV'n för att få in alla kanaler.

Iden om att bakgrundsbelysa bakom TV'n är äldre än philips innovision eller vad dom nu kallar det, klagomålen på att man måste ha en extra box under TV'n är också gamlal.

PalleP skrev:
2505845 Är det inte bara lampan som gett sig?
Nu är de visserligen inte gratis, men billigare än en ny tv i.a.f.

Det var verkligen inte gratis. Men jag fick specialdeal på en 47" så det löste sig, blev billigare än att köpa en ny lampa och hoppas på att dom andra två inte rasar också, då hade det blir 15.000:- ungefär :rolleyes:

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick