min xr drar olja

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
Hej!!

Min xr 600 -92 har börjat att dra olja. ca 2-3dl på två veckor (ca 30mil).
Brukar de dra lite olja i allmänhet eller??
Den går bra o startar alltid på max två kick. Tyder detta på ett stundande motorhaveri eller är hon "bara" allmänt sliten!!?? Kan ja fortsätta köra?? Tips på åtgärd vid renovering?

Väldigt tacksam för svar!

//göran

Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ta det lugnt. Lätt få lite varierande nivåer på xr600, tycker jag. Vänta åtminstone tills du är säker på att den drar olja. Sen är det ju en fråga om när man isf tröttnar på förbrukningen o gör nåt åt det. Ventilstyrningar/tätningar o kolvringar/cyl; så många andra sätt att ta olja finns inte (om den inte läcker förstås)
/u

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
Tackar för svaren...

Hmm.. då är det ingen panik med andra ord.. Är det svårt att byta ventiltätningar? Nu vet ja inte om ja snackar i nattmössan men är det så att ventiltätningarna blir dåliga för att ventilstyrningarna är dåliga eller?? Då är det väl lika bra att göra en topprenovering i höst kanske...!? Vad kostar det att hona en cylinder i runda slängar??

//göran

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
ventiltätningar och styrningar är samma sak helt enkelt.
I ditt fall är det troligen kolvringarna som är slut, då drar den olja när man kör den. Är tätningarna dåliga känneteknas det av att hojen blåröker just vid start eftersom oljan gärna rinner förbi tätningarna in i cylindern när hojen står.
Men byt gärna både och.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Silwer skrev:
ventiltätningar och styrningar är samma sak helt enkelt.
Absolut inte !! Styrningen är det (ipressade) rör ventilskaftet går i. Tätningen är 'gummihatten' som sitter på överdelen av styrningen, i princip en packbox.
/u

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Hade ett liknande problem med en av mina föredetta XR hojjar, Vi borrade cylindern (600:) plus en ny överdimension-kolv. Sedan var allt frid å fröjd igen !

Ring runt till de olika motorfirmorna i stan å kolla vad de tar för cylinderborrning.

//Mattias

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
kan man byta tätningar utan att riva hela toppen??
Tänkte om man skulle ha gjort det nu om det är enkelt
å sen renovera kolv/cylinder till i höst eller nåt.
Mången tack för svaren..

mvh goran

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Visserligen sitter tätningarna på ovansidan, men eftersom knaster o bricka måste bort är det nog omöjligt. Teoretiskt med kolven i toppläge för att hålla emot ventilen så kanske, men risken är att man kröker ventilen. Vänta du till vintern o riv o få kolv o cyl uppmätta o ev honad/borrad isf. Kolv ca 1700-2000:-.
/u

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Det finns ju verktyg där man skruvar i en ventil i tändstiftshålet, sedan kopplar man trycklyft till ventilen, ca 6-8 bars tryck tror jag det ska vara, detta gör att ventilerna inte trillar ner vi arbete med dem. Dock så skulle jag inte rekommendera detta, råkar man trycka till en ventil så voosch....försvinner kanske trycket och likförb.....trillar kanske ventilen ner :skrämd , då får man ändå riva toppen... :(

någon som privat detta :confused:

mvh
Mattias

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Tryckluft i cylindern fungerar utmärkt på bilmotorer i alla fall.Jag har bytt tätningar på massor av motorer på det viset.
Det man måste tänka på är att ha någon form av verktyg att pressa ner fjädern med.

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
Efter en stor undersökning av undertecknad så har jag lokaliserat oljelekaget. Det visade sig att oljan försvinner genom vevhusventilationen vid bakhjulsåkning!!??!! Nån fler som har samma problem? :confused:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
goranmanson skrev:
Efter en stor undersökning av undertecknad så har jag lokaliserat oljelekaget. Det visade sig att oljan försvinner genom vevhusventilationen vid bakhjulsåkning!!??!! Nån fler som har samma problem? :confused:

Det är vanligt att det är så. Koppla vevhusventilationen till en flaska av nått slag så är det bara att hälla tillbaka oljan sen. :)

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
-00 XR650r
Hmm... världelöös lösning må ja säga. men men.. Har en flaska påkopplad... tackar för svar. :hej

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
goranmanson skrev:
Hmm... världelöös lösning må ja säga. men men.. Har en flaska påkopplad... tackar för svar. :hej

Finns tyvärr ingen annan lösning. Du kan inte pluggaigen vevhusventilationen direkt.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
goranmanson skrev:
Nämen tänkte att nya hoja måste väl ha löst det på nå bättre sätt... eller?? :confused:

Troligtvis sitter vevhusventilationen på något annat ställe. Men jag vet att nya XT's tycker ut en massa olja genom vevhusventilationen när man slangar.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring